איך נדע מי המשיח?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

טוב אז ככה,אני רוצה לדעת אם המשיח יהיה נביא שינבא את העתיד לרע ולטוב?? ובתנך אומרים שעשו חרם על הנביאים כי זה היה משהו שלא ממש האמינו בו כי קשה להאמין למישהו שאומר שהוא שליח אלוקים וכו`,והשאלה שלי היא כזאת למה שאנחנו נאמין למשיח שהוא המשיח.?? כאילו יכול לבוא סתם מישהו ולטעון שהוא המשיח כשהוא בעצם לא,ואני גם רוצה לדעת איך אנחנו יכולים לדעת מי המשיח,מה יהיו סימני ההיכר שלו??

תשובה

סימניו שונים יהיו סימניו של משיח בבואו בגאולה דאחישנה, מסימניו בבואו בגאולה דבעתה. סימניו בגאולה דאחישנה המה: האותות והמופתים שיעשה .

סימניו בגאולה דבעתה המה: הוגה בתורה ועוסק במצוות כדוד אביו כפי תורה שבכתב ושבעל פה, ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה, וילחם מלחמות ה`, ועדיין אינו אלא בחזקת משיח, אבל אם עשה והצליח ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל, הרי זה משיח בודאי .

מורח ודאין: בכלל סימניו של מלך המשיח הוא: "והריחו ביראת ה` ולא למראה עיניו ישפוט"6 , כלומר שמריח ודן. יש סוברים, כי הסגולה של מורח ודאין היא בגדר אות ומופת . ל

פי זה, אין צריך שיהיה מלך המשיח מריח ודן אלא בבואו בגאולה דאחישנה. ויש סוברים, כי "מורח ודאין אינו בגדר אות ומופת, רק סימן מובהק הנאמר במשיח ה`, "והריחו ביראת ה"` שזה עד וראיה על צדקתו וקדושתו בתכלית - ולא על משיחיותו - שגם בריחא בעלמא ידע ויבין בין צדיק לרשע, ומורח כזה קדוש יאמר לו והגון להיות משיח ה` אבל אינו מחוייב לעשות אותות ומופתים לעיני העם" .

לדעה זו, צריך שיהיה המשיח מריח ודן בין בבואו בגאולה דאחישנה ובין בבואו בגאולה דבעתה. גדלותו הרוחנית מעלתו תהיה יותר מעולה ממעלת הנביאים ויותר נכבדת, זולת משה רבינו ע"ה, כן דעת הרמב"ם .

לעומתו סוברים אחרים, כי מעלת מלך המשיח תהיה יתרה אף על מעלת משה רבינו ע"ה . ויש מחלקים, כי אמנם מלך המשיח ירום ממשה בממשלה וגדולה, כי ישב על כסא ה`, אולם במעלה והשגת הנבואה גדול משה ממלך המשיח . ויש סוברים, כי משה רבנו בעצמו יהיה מלך המשיח 12 . והכל מודים, כי חכמת מלך המשיח תהיה יתרה אף על חכמת שלמה . עוד מגדולתו ומעלתו: נאמר בישעיה , "והריחו ביראת ה` ולא למראה עיניו ישפוט ולא למשמע אזניו יוכיח" ועניינו, כאמור, שיהא מורח ודאין, כלומר מריח ודן.

עוד נאמר שם , "ונחה עליו רוח ה`, רוח חכמה ובינה רוח עצה וגבורה רוח דעת ויראת ה`... והיה צדק אזור מתניו והאמונה אזור חלציו". ונאמר, "והכה ארץ בשבט פיו וברוח שפתיו ימית רשע" , וביאורו, שימית על ידי דיבורו כל מי שירצה, לא יוכל איש להמלט ולהנצל ממנו .

כה כתב הרמב"ם באגרת תימן: "`בשעה שיגלה יבהלו כל מלכי ארץ... מן המופתים שיראו על ידו וישימו ידם לפיהם, שבן אמר ישעיה בעת שסיפר שישמעו המלכים לו, אמר: עליו יקפצו מלכים פיהם כי אשר לא ספר להם ראו ואשר לא שמעו התבוננו, ואמר שימית כל מי שירצה להמיתו בדברו, ולא יוכל להמלט ולהנצל ממנו, שכן אמר והכה ארץ בשבט פיו וברוח שפתיו ימית רשע".

ומבואר בזה, כי מיד כשיתגלה המשיח, הוא יופיע במלוא תוקף הנהגתו העל-טבעית, וממילא שלא יהא כל ספק ופיקפוק באמיתותו. כמו כן כתב בספר "עם השם" בשם גדולי ישראל, כי בבוא משיח האמת, לא יפקפק בו אף אחד. ומקובלנו בשם הגאון רבי חיים מוולאז`ין שאמר כי כך תהיה ביאת המשיח: "אני יושב בחצרי ועוסק בתורה, פתאום נדחפת אשתי בבהלה, חיים! אתה יושב ועוסק בתורה? והרי משיח בא! מכעכע אני שלוש פעמים ושואל: זו מניין לך? צא לשוק וראה, היא אומרת, הכל יצאו לקראת המשיח, אף תינוק בעריסתו לא נשאר" , ללמדנו, כי ברגע שיגיע המשיח לא יהיה שום פקפוק בעיני שום אדם שאכן הוא המשיח. ומקרא מלא אומר : "ופתאום יבוא אל היכלו האדון אשר אתם מבקשים, ומלאך הברית אשר אתם חפצים הנה בא".

"האדון" זהו מלך המשיח. ומבואר, כי מיד ברגע ביאתו הפתאומית, נדע ונראה כי זהו האדון אשר אותו ביקשנו, לו קוינו, ציפינו ויחלנו. מאידך, בספר יבין ושמועה 4 מבואר, כי "מה שאמר משה והן לא יאמינו לי, אמר כן לפי הנהוג וטבע, וא"כ לא סיפר משה לשון הרע על ישראל, כי באמת אינו ראוי להאמין למי שיבוא ויאמר שהוא הגואל, זולת אם יתברר הדבר שיהיה ברור כשמלה, וכאשר ידענו את אשר קרה לנו בגלות הזה בחטאים אשר קלקלו להאמין בש"צ ימח שמו וזכרו". בנושא הנבואה שהזכרת כמובן שזה אינו נכון , והמשיח יהיה נביא. מקור הדברים והרחבה גדולה ויפה בנושא הגאולה באתר: "אוצרות אחרית הימים"


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה