הלכות ומנהגים

ברית המילה של אברהם וברית בין הביתרים

  • כ"ז חשון התשע"ח
אא

שאלה

שלום. בברית בין הביתרים כורת ה' ברית עם אברהם שייטיב לצאצאיו ויגאלו ממצרים ויבואו לארץ כנען וכו'. שני פרקים אחר כך מבקש הקב"ה מאברהם למול את עצמו ואת כל אנשיו. שאלתי היא: האם הבריתות שנכרתו הן כל אחת בזכות חבירתה, או שמא כל ברית נכרתה בנפרד בלי קשר לשניה? (האם המילה 'ברית' פירושה התחייבויות משני הצדדים, או שאפילו אם רק צד אחד מתחייב כבר זה נקרא 'ברית'). ואם נאמר שכל ברית בזכות חבירתה מדוע נכנסת פרשת הגר וישמעאל בין ברית לברית?

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

ברית יכולה להיות חוזה בין שני צדדים, או הבטחה של צד אחד לצד השני.

מכיוון ש"נצח ישראל לא ישקר ולא ינחם כי לא אדם הוא להינחם" (שמואל א, פרק טו, כט) - הרי שלאחר שהקב"ה כורת ברית עם אדם, לא ייתכן עוד לבטלה. כי אלוקים אינו אדם ששב בו מהבטחות.

ה' יתברך כרת שתי בריתות עם אברהם אבינו, והבטיח לו שלוש הבטחות: הבטחת "לך לך", הבטחת אלון מורה, והבטחת "מקדם לבית-אל". הבריתות הן על עניינים שונים.

ברית המילה היתה ברית בשר הקושרת את אברהם אבינו וזרעו לקב"ה.

ברית בין הביתרים היתה הבטחה של הקב"ה לאברהם אבינו.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ברית מילהברית בית הבתרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה