מה היהדות אומרת על ניתוחים פלסטיים?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב! ברצוני לדעת מהי עמדת היהדות לגבי ניתוחים פלסטיים, הכוונה היא לשני סוגי ניתוחים: 1.שיפור מצב קיים (לדוגמא- ניתוח לייזר להסרת משקפיים) 2. ניתוחי יופי ופיסול הגוף (ניתוחי אף, שאיבת שומן וכד`) האם אין פה פגיעה כביכול בא-לוקים שברא את האדם בגוף מסויים בכוונה תחילה, או שמא הפסוק "אשר ברא א-לוקים לעשות" הוא זה שקובע במקרים הללו. אשמח לקבל תשובה בהקדם, יישר כוח ותודה!

תשובה

שלום

בעיקרון, ההתעסקות והטיפול ביופי ופיסול הגוף חלוק הדבר בין גבר לאשה, שגבר העוסק בענינים אלו עובר על מה שכתוב בתורה לא ילבש גבר שמלת אשה (שו"ע יורה דעה סי` קפב) משא"כ באשה, אולם כשהמדובר בניתוח הדברים נבחנים מבחינה נוספת, והוא ענין החבלה בגוף שנעשה בעת הניתוח, והנה דעת רוב הפוסקים בזמננו שאפשר ומותר לערוך ניתוח כזה ללא חשש, וכפי שבירר הגאון רבי עובדיה יוסף שליט"א בספר יביע אומר (חלק ח חו"מ סימן יב) וז"ל:

"נראה באמת דכשהאשה חפצה מאד להתנאות ביופיה ע"י ניתוח כזה, והניתוח נעשה ע"י הרדמה, ואינה מרגישה באותה שעה שום צער כלל, ואח"כ נהנית מזה באופן תמידי, והריוח יותר מן ההפסד והצער, בכה"ג שפיר דמי, ואין זה בכלל החובל בעצמו שאינו רשאי, ...ואם פנויה היא עושה כן כדי שיקפצו עליה בני אדם מהוגנים להנשא, ואם נשואה היא עושה כן כדי להתחבב על בעלה".

ועוד כתב שם: "בזמנינו עם התפתחות המדע הרפואי, אין בניתוח כזה חשש סכנה כשהוא נעשה ע"י רופא מומחה ובעל נסיון, אע"פ שבעצם הרדמה כללית יש בה חשש סכנה, זהו דוקא בהרדמה עמוקה וארוכה של ניתוח שנמשך כמה שעות ארוכות, אבל הרדמה של ניתוח קל כזה שנגמר תוך שעה קלה לית לן בה,

ולכן נראה שיש להתיר לנערה לעשות ניתוח פלסטי כדי לשפר את צורתה ויופיה הטבעי למצוא חן בעיני כל רואיה, ושתוכל למצוא שידוך הגון כפי כבודה, ואפילו אם היא אשה נשואה יש להתיר לה לעשות כן כדי להתחבב יותר על בעלה, ובלבד שיהיה ע"י רופא מומחה ובעל נסיון רב, וזריז וזהיר במלאכתו, שלא תצא תקלה מתחת ידו, וכן נראה להתיר כן גם לאיש שיש מום בפניו או כתמים רבים עד שהוא מתבייש ללכת ככה בין הבריות, וכל שכן אם זה מפריע לו למצוא עזר כנגדו, ואין בזה משום לא ילבש גבר שמלת אשה".

וכן דעת הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל (אגרות משה חו"מ ח"ב סי` סו) להתיר לאשה לעשות ניתוח פלסטי לשם יופי, וכן דעת הגאון רבי יוסף שלום אלישיב שליט"א כמובא בספר ישיב משה (עמוד רפב) שכותב:

"שאלתי ממורי ורבי הגרי"ש אלישיב שליט"א, האם מותר לאדם לעשות ניתוח פלסטי ע"י הרדמה כללית, כדי לייפות בזה את פרצופו, אע"פ שידוע שבכל הרדמה וניתוח יש חשש סכנה, השיב לי מורי ורבי, שמותר לכתחלה לעשות כן, ואין לחוש בזה משום סכנה, כי רק הרדמה עמוקה מאד וארוכה, יש בה חשש סכנה, אבל ניתוח כזה שאינו לוקח יותר משעה אין בו חשש אמיתי, וכן בהרדמה שלפניו", עכ"ל.

אולם מן הראוי להביא גם דעה שונה בענין זה מהגאון הנודע, ובעיקר בענייני רפואה, רבי אליעזר יהודא וולדנברג זצ"ל רב בית החולים שערי צדק בירושלים, וכך כתב בספרו ציץ אליעזר (חי"א סי` מא): "לדעתי ניתוחים פלסטיים שמבצעים לשם יפוי אברים וכדו` באין שום מחלה או כאב, יש מקום גדול לטענה שלא על כגון זה הוא שנתנה תורה רשות לרופא לרפאות, ואין רשות לבני אדם לתת לרופאים לחבול בעצמם לשם מטרה זאת, וגם אין רשות לרופא לבצע זאת, ויש לדעת ולהאמין כי אין צייר כאלקינו, והוא ית"ש צר והטביע לכל אחד ואחת מיצוריו בצלמו ובדמותו ההולמת לו, ועליו אין להוסיף וממנו אין לגרוע". וכן כתב שם עוד:

"אין היתר לחבול אלא במקום שהחבלה באה כדי לרפאות ולהשיב אבידת גופו, ויוצא מכלל זה חבלה לשם נוי ויופי שאין בה כל השבה של אבידת הגוף אלא לחבול כדי לשנותו לפי טעמו ולהתחכם על הצורה שחקק בו יוצרו, או כדי לחדש נעוריו ולסתור גזירת מלכו של עולם, ועל אחת כמה וכמה שנעלה מכל ספק שאסור לאדם בהחלט להכניס את עצמו עבור כך לשום סכנה כל שהיא, הכרוך בדרך כלל בכל ניתוח שהוא, ובכאן על פי רוב הניתוח הפלסטי הוא כפול, שהאחד בחלק הגוף שמשם מוציאים חתיכת העור והשני במקום שרוצים להרכיבו,

ואך מגוחך הוא לבוא ולהציע להתיר ניתוח כזה לנשים בגיבוב קולות עפ"י מדרשים שונים המהללים היופי לנשים, ואין כדאי אפי` להשיב על זה דאין לזה מקום בהלכה כלל, דסוג דמיונות כאלה הוא אפילו הרבה למטה מן הך דאמרו דאין למדין מן המדרשות, ורק באופן מליצי יש להשיב על זה בדברי שלמה המלך ע"ה שהטיף ברוח ד` אשר בקרבו ואמר: שקר החן והבל היופי אשה יראת ד` היא תתהלל, וכל אשר יראת ד` נגע בלבה לא תלך שולל אחרי להיטת עשיית נתוחים פלסטיים כאלה לשם יפוי ונוי בלבד,

 ושעל פי רוב המה רק לפי מראה עינים והלך נפש של בני האדם שאין אחד דומה למשנהו, ואפילו התייפות מן השמים ע"י תפלה מצינו בחז"ל (תענית כג ב) שלא עלה הדבר יפה עד שחזרה לקדמותה, ואם אין להטריח את הבורא לשנות את הטבע על אחת כמה שאין לו לאדם להתחכם בעצמו לשנות הטבע בפעולות כאלה,

 והרי זה כאומר לאומן שעשאו כמה מכוער כלי זה שעשית (תענית כ ב), על כן נראה להלכה דאסור לו לאדם לעשות לו ניתוח פלסטי, וכן לרופא לבצע ניתוח כזה, לשם יופי וכדומה". וכן דעת הגאון רבי שמואל הלוי וואזנר שליט"א בספר שבט הלוי (ח"ו סי` קצח) שאין ראוי לעשות נתוחים לשם נוי, אולם מציין שאין העושה זאת בכלל המשנה מעשה בראשית שזהו רק כשמשנה את עצם הנברא, ולא בנתוח יפוי שאין כאן שינוי מהותי בעצם הנברא.

 בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה