אמונה

האים יש לאלוהים דמות?

  • כ"ו תשרי התשע"ח
אא

שאלה

על פי הרמבם ושאר רבני עולם אין לו גוף ואינו גוף אים כך אך יחזקאל בנבואתו אומר שראה דמות על כיסא הכבוד פרק א פסוק כו כמובן שאין בדאלתי התרסה או לעג רק רצון לישוב הדעת בנושא סליחה אם משהוא נפגע מדברי

תשובה

שלום וברכה,

יחזקאל הנביא ראה חזיונות, אשר העבירו לו בדרך משל וציור רעיונות גבוהים וחשובים על מלכות שמים ודרכי ההשגחה. ויחד עם זאת, הנביאים חזרו והדגישו שאף ציור או משל לא יכול להמחיש את מציאות האלוקים.

כך לדוגמה, הנביא ישעיהו כתב על הקב"ה (מ, יח): "ואל מי תדמיון אל ומה דמות תערכו לו, הַפֶּסֶל נָסַךְ חָרָשׁ, וְצֹרֵף בַּזָּהָב יְרַקְּעֶנּוּ". בהמשך הוא כותב (כה): "ואל-מי תדמיוני, ואשווה... שאו מרום עיניכם וראו מי ברא אלה""

כלומר, לא קיים משהו במציאות שיכול להמחיש את אלוקים באמת. 

הרמב"ם האריך בזה מאוד במורה נבוכים חלק א', והביא לכך דוגמאות רבות מהתנ"ך. 

אמרו חז"ל שלעיתים "מדברת תורה כלשון בני אדם", לדוגמה בספר דברים (לב, מא): "אם שנותי ברק חרבי", וכי האלוקים הורג בחרב? והרי ראינו בתורה שאלוקים אינו הורג בחרב, אלא מכאן נוכל להבין שדימויים אלה נאמרו כמשל דרכו נוכל להבין בשכלנו את הרצון האלוקי. בספר דברים גם נאמר "כי ה' אלוהיך, אש אוכלה הוא" ואין הכוונה שה' הפך לאש, אלא שנאמר הדבר בדרך משל המביעה את היראה מה' כמו מאש. 

וכן בחזיונות.

משה רבינו ראה את אלוקים על הים כגיבור מלחמה, אך לאחר מכן ראהו כשליח ציבור עטוף בסיני. הנביא דניאל (ז,ט) מספר שראה את הקב"ה "לבושיה כתלג חיוור", זאת כאשר הנביא ישעיהו (סג, א) מספר שראה אותו "חמוץ בגדים מבוצרה". מכאן אנחנו רואים שאלוקים פושט צורה ולובש צורה במראה נבואי. לאלוקים אין דמות, אך הוא מסוגל לייצג עצמו בדמות המתאימה ביותר לחזיון הנביא. בישעיהו (ו, א) נאמר "ואראה את ה' ישב על כסא רם ונשא", וביחזקאל (א, כו) נאמר "כמראה אדם עליו מלמעלה". כל אלו ספרו על האלוקים בחזיון נבואי. זוהי הדרך של האלוקים להתגלות בחיזיון באופן שמראה את דרכי השגחתו בעולם. 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אלוקיםהגשמה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה