אמונה

אלוקות

  • ד' תשרי התשע"ח
אא

שאלה

שאלה ששאלתי, לגבי האלוקים, אם הוא כל יכול האם הוא יכול לברוא סלע שהוא בעצמו לא יכול לשבור?

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

אענה לך תשובה פשוטה, ואחר כך תשובה לוגית מורכבת.

התשובה הפשוטה:

כל עוד יחליט הבורא להגביל את כוחו - הוא לא יוכל להרים את האבן, אך ברגע שהבורא יחליט אחרת - הוא שוב יוכל להרים את האבן. ואין בזה סתירה כלל. דומה הדבר לאדם שיכול להרים משקולת של עשרים קילו, וגם משקולת של שני קילו. כאשר האדם מרים משקולת של שני קילו, הוא לא משתמש בכל היכולת שלו, אלא מגביל את היכולת שלו לשני קילו. אם הוא ירצה, הוא יוכל להרים גם עשרים קילו ויותר, אך כרגע האדם מגביל את כמות היכולת שלו להרמת שני קילו בלבד. באופן דומה, גם  הבורא יכול להגביל את היכולת שלו, והוא למעשה כבר עשה זאת מספר רב של פעמים במהלך ההיסטוריה. לדוגמה:

(א) הבורא יצר את העולם בשישה ימים, בעוד שהוא יכל ליצור את העולם ברגע אחד. כך למעשה הגביל הבורא את כוחו, כדי ליצור את הבריאה דווקא בשלבים, עבור האדם שילמד מכאן הלכות ומוסר. גם מדענים טוענים שכל החומר והאנרגיה ביקום כולו נבראו ברגע אחד ב"מפץ הגדול", מה שמוכיח שכוחו של הבורא הוא בלתי מוגבל, והבורא יכל ליצור את כל היקום כולו כהוויתו ברגע אחד. אף על פי כן הבורא הגביל את כוחו, עבור האדם.

(ב) לאחר המבול, הבורא הבטיח לכל בני-האדם שהוא לא יביא שוב מבול על העולם. מבחינת יכולת - הבורא כמובן יכול להביא שוב מבול, אך מכיוון שהבורא הבטיח שלא לעשות זאת, הוא למעשה הגביל את יכולתו להביא מבול על העולם.

התשובה המורכבת:

יש כאן משחק מלים. זה כמו שאדם אחד יאמר לחברו: "האם אתה יכול להיות אוטיסט? אם לא, אז אני מבין שאתה בעצם מוגבל מבחינה שכלית".

במתמטיקה מינוס כפול מינוס שווה פלוס. השאלה עצמה נועדה לבלבל את השומע באמצעות המילים "יכול" ו"לא יכול". אי יכולת להיות חסר יכולת, פירושה יכולת. בורא שלא יכול להיות "לא יכול" הוא כמובן כל-יכול. וזהו הדבר אשר מגדיר את הבורא כמושלם וכל יכול - חוסר חסרונות. חוסר היכולת להיות חסר היא לא חיסרון.

השאלה אינה יותר ממשחק מלים. לא כל יכולת היא באמת יכולת. יכולות רבות עשויות להיות דווקא חסרונות. לדוגמה, היכולת לגמגם בתחילת כל משפט היא חיסרון, היכולת להתפתות בקלות לדבר אסור היא חיסרון, היכולת להיות שיכור אחרי רבע כוס יין היא חיסרון, וניתן להמציא עוד הרבה דוגמאות מהסוג הזה. באמצעות משחק מילים ניתן להציג כל חסרון בצורה של יכולת, ולהציג כל יכולת בצורה של חיסרון. אבל לא צריך להיות חכם גדול בשביל להבין מתי באמת מדובר ביכולת, ומתי באמת מדובר בחיסרון. עבור הבורא - היכולת לטעות היא כמובן חיסרון, וכך היא גם היכולת להיות "בלתי מושלם", או היכולת ליצור אבן שנוגדת את כוחו. הבורא הוא כמובן חסר חסרונות, ולכן הוא לא יכול להיות הרבה דברים שפירושם האמיתי הוא חיסרון ומוגבלות.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אלוקיםכל יכול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה