נשים

בהמשך לשאלותיי

  • י"ט אלול התשע"ז
אא

שאלה

שלום וברכה, שלחתי לפני מספר ימים שאלה שמכר קרוב שאל אותי בנוגע למסוריות באוכל. אותו בחור יהודי, הוא יהודי. הוא שאל אותי על דת. אני יודעת שאולי תשובה לשאלה זו קטנה לא תחזיר אותו בתשובה, אבל אם כן? אם התשובה תערער בו הרהורי תשובה? אני בחיי היום יום נתקלת במספר שאלות מחילוניים, כי הם מבינים שאני מתחילה להתחזק. אני יכולה להיות שליחה קטנה של השם, תעזרו לי בבקשה מכם. תנו לי לענות לשאלות הקשות של החילונים, אולי זה לא יחזיר אותם בתשובה. אבל אולי כן, ואולי זה רק יגרום להם לא לזלזל. * יש לי שאלה נוספת לשאלה הקודמת של מישהו אחר ששאל אותי שאלה, אני אמרתי שבע״ה אחליט לעשות חתונה בהפרדה והסברתי שאני חס ושלום לא רוצה להכשיל אנשים. אותו אדם שאל ואותי:״את אומרת בעצם שגבר אמנם יש לו יצרים, אבל האם הוא מושווה לבהמה, כמו עדר שלא יודעים את הדרך שלהם? כמו חיה שלא יודעת לשלוט ביצרים שלה? מה הקטע לא להכשיל מישהו אם הוא יחליט לעשות משהו הוא יעשה גם עם הפרדה.״ אני מבקשת תשובה עבורו, תודה

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

לגבי דיבור עם אנשים, הכלל פשוט:

אם את רואה אדם שאכן מתעניין, בעל פתיחות לשנות את דעתו, ושאלותיו נובעות מסקרנות, הרי מצווה לעזור לו בחיפוש האמת, ולהשיב לו ביהדות.

אך אם את רואה בו זלזול, נחרצות, דעות קדומות, אז דעי ששאלותיו אינן מגיעות ממקום של חיפוש אמת אלא קנטרנות, ואין טעם לדבר עמו, ושיחות אלה רק יורידו אותך, ויגרמו לו להתבצר בעמדתו יותר. במקום שאת רואה זלזול וגאווה - צריך להתעלם.

ובמענה לשאלתך,

הפרדה במקומות לימוד וחתונות, נועדה מלכתחילה לאנשים שבחרו לעמוד ביצרם. כי היצר מוטבע באדם, ואיננו מחפשים להעמיד עצמנו בנסיונות מיותרים. מסיבה דומה, צמחוניים לא יאכלו במסעדות בשריות, ואנשים ששומרים דיאטה לא יכנסו לקונדיטוריות. 

זו עובדה שהציבור הכללי, אשר אינו שומר על כללי הצניעות, מוכיח נפילות רבות בתחום זה. במוסדות הלימודים המעורבים קיימת פריצות רבה, תגרות אלימות על רקע זה, וכו'. וכן במקומות העבודה, בגידות רבות מתרחשות בשל חוסר מחיצות. והנתונים המצערים מוכיחים זאת: כל זוג שלישי בישראל מתגרש כיום. בעוד בציבור החרדי הנתונים טובים בהרבה.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בירורצניעות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה