הלכות ומנהגים

כמה אחוזים מותר למתרים לקחת?

  • ט' אלול התשע"ז
אא

שאלה

שלום הרב, ישנה תופעה מקובלת של אנשים (נקרא להם "משולחים") שעוברים מבית כנסת אחד לשני ברחבי הארץ ומגייסים תרומות בשביל הכנסת כלה, משפחות נזקקות וכד' ומהכסף שמרוויחים לוקחים בשביל עצמם 50 אחוז. רציתי לדעת האם זה מותר על פי התורה? בעיניי הדבר נראה כרמאות ואפילו גזילה של ממש מפני שהתורמים לא יודעים את הנתון הזה על מי שאוסף את הכסף ומבחינתם לתת צדקה לנזקקים עצמם ולא לשליחיהם, מה דעתו של הרב בעניין?

תשובה

שלום רב,

הנה עצם הדבר שנהגו שהמשולח שאוסף כסף לעניים וכיוצא בזה לוקח לעצמו חלק מהכסף, ודאי שזה מותר כיוון שזהו טובת העניים שאם לא יקבל שכר טרחה כפועל לא ימצאו משולח, ולכן נהגו שמקבל שכרו באחוזים כיוון שזה ממריצו לפעול (שו"ת תשובות והנהגות חלק ב' סימן תעה. וע"ע בשו"ת שבט הלוי חלק ב' סימן קכב).

אולם בוודאי שאסור למשולח לקחת חמישים אחוזים מהכסף שגייס - היות שלו ידעו התורמים שחצי מכספם הולך למשולח לא היו תורמים כלל, ונמצא שאם לוקח חמישים אחוז לעצמו הוא משנה מדעת התורמים, וזה אסור בהחלט משום גזל (ראה שו"ת משנה הלכות חלק ז' סימן רלז, ד"ה והנה עד, עד סוף הסימן. וכן ראה בתשובות והנהגות שם שהזהיר שלא יקח המשולח סכומים גבוהים נגד דעתם של התורמים משום גזל. וראה עוד באורך בשו"ת תשובה כהלכה סימן כט, ובשו"ת שערי יושר חלק ה' סימן צח).

ולעניין כמה אחוזים מותר למשולח לקחת - יש מקילים לקחת עד 35 אחוז (ארחות רבנו חלק ג' עמוד קלט בשם הגר"י קניבסקי זצ"ל שהתיר למשולח לקחת האחוזים הנ"ל מהכסף שאוסף עבור הישיבה חוץ מההוצאות שיש לו. וכן יעויין בספר חשוקי חמד מסכת שבועות עמוד נח). 

ויש אומרים שלא יקח יותר מ-25 אחוז (מעשה הצדקה עמוד מג הערה 4 בשם הגרח"פ שיינברג זצ"ל ששיעור זה הגון הוא. וכבר נמצא דומה לב' הדעות הנ"ל בכנסת הגדולה חושן משפט סימן שלא בהגהות בית יוסף אות ז בשם המהר"ם גלאנטי סימן ז שהיה נהוג בזמנם שנותנים לשלוחים שליש או רביע).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:צדקהמשולח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה