הלכות ומנהגים

כח הס"ם בעולם

  • ט' אב התשע"ז
אא

שאלה

שלום לכם, באחת ההרצאות ששמעתי מאת הרב עמר במשדר המיוחד של תשעה באב,הוזכר שם מעשה שהיה עם "מגלה העמוקות"שפגש איש ענק שזה היה הס"ם והענק הזה ביקש ממנו לגלות לו קטע קטן מהספר רזיאל המלאך. לאחר מכן פגש מגלה העמוקות רת אליהו הנביא וסיפר לו שאם הוא היה מגלה לס"ם את הקטע הספציפי הזה של רזיאל המלאך הוא היה הופך את העולם ומזיק מאד לאנושות. מכאן יש לי שני שאלות: 1:איך יתכן שיש לס"ם כח כזה גדול?הוא לא אמור להיות בגדר מלאך/רובוט המבצע שליחות של הקב"ה? איפה כח ה' בסיפור מי מחליט הס"ם או ריבונו של עולם?האם הקב"ה צמצם את כוחו גם לס"ם?בצןרה שבא הסיפור תואר היה ניתן להבין חלילה שהס"ם הוא כח יחיד הפועל כרצונו כאמונתם השגוייה של הנוצרים...אשמח לקבל הבהרה. 2: יש בעולם הזה מלא אמונות לא טבעיות,סיפורי ניסים של צדיקים,מקובלעם שעוסקים בקבלה וכל מיני התעסקות סביב מלאכים,סגולות אמונה ביתר הרע תחיית המתים...דברים לא טבעים לכאורה. איך ייתכן כשאני פותחת ספר בבית ןמספרת לילדים סיפור על הבאבא סלי (שמסופר שם שהוא ראה את מלאך המוות ורצה להציל מישהוא ממנו)זהו דבר לגיטימי וכשבן אדם אחר שנראה פשוט לכאורה מגיע למשטרה ומספר שהוא ראה שמלאך המוות לקח את חבר שלו שולחים אותו לאבחון פסיכיאטרי... ?? מי אומר שאותו סיפור שאותו אחד סיפרהוא לא אמיתי? הרי אם הקב"ה זימן אותו לראות את הדבר הזה בין בדימיון ובין בצורה מציאותית זה אומר שיש פה צשהוא ...אז למה בני האדם לא יאמינו לו?? זה יכול להית שאלה מוזרה אבל פשוט שמעתי את זה מקרוב ואותו אדם שראה או דמיין את המעשה היה מתוסכל ולא מצא למי שהאמין לו. כשבעצם כל מאמין יודע שדברים כאלה קיימים. האם יש מישהוא בעולם שיכל והיה מוכן לשמוע לאותו אדם.אם היה פונה למקובל האם הוא יכל לעזור לו ולהגיד לו אם מה שראה באמת קרה או שמה זה כח הדימיון ועליו לעבוד על זה??

תשובה

שלום וברכה,

אני מציע לך לא להתעסק יותר מדי בחקירות של סיפורי צדיקים, וכמובן שלא חזיונות רוחניים-נבואיים, שאין לנו בהם יד ורגל, ואיננו יודעים אילו מן הדברים נאמר במשל וחידה, ומהו פירושם. זכרי את הסיפור בגמרא על אלישע בן אבויה שטייל בפרדס ועלה לעולמות עליונים וראה מלאכים גדולים וטעה בהם. וכי אנחנו הקטנים נוכל להבין את הסודות הטמונים בסיפורים אלה? 

בכל אופן, אשיב לשאלתך כפי הבנתי הדלה:

1. השטן הוא שליח בעולמו של הקב"ה ופועל מרצונו, ואם כבר קיימת בעולם מידת הדין בעולם בגין עבירה מסוימת, הרי שמעשיהם של צדיקים יכולים להכריע את העולם לכף זכות או לכף חובה, שכן העולם כבר חייב, והשטן רק חסום מלבצע שליחותו בגלל רחמי שמים. ראה כאן הסבר מלא:

https://www.hidabroot.org/article/223253 

 כל סיפורי הצדיקים, ה' הוא שעומד "מאחורי הקלעים" ומבצע את כל מה שקורה בהם בדומה לסיפור מגילת אסתר.

2. על אדם רגיל באמת איננו סומכים שיש לו קשר עם העולם הנסתר. אך אדם גאון בתורה שהשקיע כל כולו מקטנות בצדיקות ובחכמה ובחסידות, והגיע לדרגות מופלאות בשכלו, אנו מאמינים שיש לו קשר רב יותר עם בורא עולם, וזוכה להבין ולראות דברים שלא כל אדם מן השורה מבין ורואה.

לגבי אמינותם של סיפורי צדיקים - הדבר תלוי לגמרי במספר.

אם הסיפור מופיע בספרו של צדיק ידוע כמו הרמח"ל, המהר"ל וכדו', אז נוכל לסמוך על עדותו יושרו ונאמנותו של הכותב הצדיק. אך אם הסיפור מופיע מפי שמועה בספרו של אדם לא מוכר, אז כמובן יש מקום להטיל בו ספק. זו דעתי בנושא.

יש לדעת שרוב המכנית את עצמם מקובלים בימינו אינם באמת מקובלים אמיתיים, ויש להיזהר משרלטנים שמטעים וגובים כספים. ואפשר לבטוח רק במי שגדולי ישראל העידו עליהם שהם באמת תלמידי חכמים.

בכל אופן, אין הקב"ה רוצה שנתעסק בנסתרות, ולא שנחפש חזיונות. כך הדריכו חז"ל בפירוש:

"במופלא ממך אל תדרוש ובמכוסה ממך אל תחקור, במה שהורשית התבונן, אין לך עסק בנסתרות" (חגיגה דף יג, א), רש"י: "במופלא ממך - במובדל ומופרש ממך שלא רצה הקב"ה לגלות לך".

תורתנו הקדושה מלמדת את היהודי הדרכה בחיים (ספר דברים יח, יג): "תמים תהיה עם ה' אלוהיך", ומפרש רש"י: "התהלך עמו בתמימות ותצפה לו... כל מה שיבוא עליך קבל בתמימות ואז תהיה עמו ולחלקו". 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:טס"מ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה