הלכות ומנהגים

מחיקת תאריך לועזי מהמצבה

  • כ"ב תמוז התשע"ז
אא

שאלה

סבתי נפטרה לפני בערך כ- 10 שנים ע"ה וכמה שנים לאחר מכן התבגרתי וב"ה חזרתי בתשובה ושמתי לב שעל המצבה שלה יש תאריך לועזי ואין לי מושג מה לעשות עם זה אם להשאיר או לא? תודה! חיים ארוכים לעם ישראל!!!!! כתיבה וחתימה טובה!

תשובה

שלום רב,

אכן אין ראוי לכתוב על המצבה את התאריך הלועזי של יום פטירת הנפטר, אף שמעיקר הדין אין בזה איסור, אלא יש לכתוב רק את התאריך העברי לבריאת העולם, וכן שאר הכתב שעל המצבה ראוי שיהיה בלשון הקודש (ראה שו"ת יביע אומר חלק ז' חלק יורה דעה סימן לב אות ב, וחזון עובדיה אבלות חלק א' עמוד תנד ד"ה הכתב, וקצור שלחן ערוך ילקוט יוסף אבלות פרק נ סעיפים ו, ח).

אם עברו וכתבו על המצבה את התאריך הלועזי, ראוי להסיר את המצבה מעל הקבר, או לכל הפחות לטוח אותה בטיט ובמלט הנדבק מאד, לבל יפול ממנה, ולכתוב על זה את התאריך העברי בלבד (קצור שלחן ערוך ילקוט יוסף שם סעיף ז. אמנם יעויין בחזון עובדיה שם שכתב בשם שו"ת סולם יעקב סימן סט, שבאמריקה שאין האבלים מבינים מה שכתוב בלשון הקודש, מותר לכתוב במצבה באנגלית שרגילים בה, מאחר שאין כוונתם לשנות את המסורת).

ולכן אם את יכולה לדאוג לכך שהתאריך הלועזי יוסר מעל המצבה - זה דבר מבורך, אולם אין לעשות כן ללא הסכמת בעלה של הנפטרת. ואם הוא לא בחיים - יש לבקש את הסכמת כל ילדיה.

בשורות טובות,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מצבהתאריך לועזי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה