כיצד ניתן להוכיח את קיומו של בורא עולם?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

רבים משתמשים בתופעת המורכבות של מערכות שלמות בהביאם זאת כהוכחה למציאות בורא. משתמשים בהשוואת המנגנונים השונים למנגנון שעון. ההוכחה נובעת מהטיעון שכשם שלשעון מטרה בהרכבתו ולכן קיים האומן שהמציאו גזירה שווה לעולם שהבורא הוא אומנו. אולם זה מכיל כמה וכמה סתירות. 1. אם הבורא הוא בר הוכחה וודאית כפי שעשוי להראות אז זה סותר בורא שקיומו וודאי ושמתעלה מהלוגיקה האנושית של הוכחות כאלו. עצם הבאת קיומו למצב וודאות סותר לכתחילה את כל ענין הבחירה החופשית והאמונה. 2. אין השעון דומה לשום מערכת מורכבת בבריאה. לא אדם לא איבריו ולא שום אוביקט מהטבע. ההבדל מתמצה בכך שגל מערכת טיבעית מכילה הרבה מאד עודף במבנה הבסיסי. כלומר הפעולה הפשוטה ביותר באיבר מסויים מתבצעת על ידי אוסף מרכיבים יותר גדול מהנצרך לפעולה המדויקת בניגוד כמובן למנגנון השעון שבנוי בדיוק לפעולתו. מה שמביא לחשוב שבכל אופן אברים אלו מבצעים את עבודם באמצעות תהליך של בחירה טיבעית הסתברותית ולא בדרך של כוונת מכוון. 3. בנוסף גם במקורותינו העתיקים ראה רמח"ל ענין אפשרות ההוכחה מוצא מכלל הטענות שלגיטימי להשתמש בהם.

תשובה

נתחיל משאלה

2. לא נראה שטענה זו מדויקת כיוון שכל אבר בגוף האדם או כל פעולה המתרחשת בגוף האדם הבריא הרי היא נצרכת , ואין בכל העולם שום גרם אחד של חומר או אנרגיה שאין בו תועלת או השפעה כל שהיא.

ולשני השאלות הנוספות: רובד ההוכחה הוא נמוך ביותר זאת אומרת מיועדת לענות על שאלות בודדות האם קיים הבורא והאם יש תכלית והאם התורה אמת וכדומה. אך מצוות האמונה קיימת גם אחרי ידיעה ברורה של תשובות אלו, ויש שיטות שגם לעתיד לבוא תיהיה קיימת. כיוון שאמונה היא דבר רחב ועמוק הרבה יותר. ולדוגמא: להאמין שהקב"ה חפץ להיטיב.

 שכל הכוחות בידו. שאינו מוכרח בעשית העולם. ומי שמוצא ידיעה ברורוה בדברים אלו. עדיין נשארת מצוות האמונה מעבר לידיעה בעומקים נוספים של מידות ההשגחה ומהות ההויה. עד כדי שהגאון מוילנא שהיה ללא ספק בעל ידיעה מעבר להבנתנו בהוכחות וכו. העיד שהוא לא מאחל לאף אחד את הנסיונות שיש לו לא להתבונן במה שאסור לו לפי רמתו (הכוונה לעיין בחוכמה והשגות עליונות ) ולשאר בדברים אלו בדרגת אמונה.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה