תורה ומדע

האם השמש מסתובב סביב כדור הארץ?!

  • כ"ז סיון התשע"ז
אא

שאלה

שלום כבוד הרב! עד לפני זמן קצר חשבתי שכדור הארץ וכל שאר הכוכבים סובבים סביב השמש (וכך סוברים האסטרולוגים הגוים, כמדומני), לאחרונה נפגשתי עם סוגיות בגמ׳ וגם בהלכות ברמב׳׳ם ואפי׳ בקונטרסים בני זמנינו, שמבואר מתוך דבריהם שהשמש הוא זה שסובב... אני יודע שבסרטונים שמפרסמים, שצולמו ע׳׳י לווינים או כל מיני מערכות למיניהם, אין להביא ראיה מאחר שאין לנו בחלל שום עצם שיוכל לשמש כנקודת התייחסות לדעת מי מגורמי השמיים הוא שזז, אמנם יש בימינו כמה וכמה ראיות אחרות שמלמדות חד משמעית את כל התזוזות של מערכת השמש... ע״כ נפשי בשאלתי, מה הוא ההסבר הנכון בסוגיא זו??? שלום ותזכו למצוות!!!

 

תשובה

שלום וברכה,

כל כוכבי הלכת שבמערכת השמש שלנו - אכן סובבים סביב השמש, אך ביליוני הכוכבים האחרים שיש בחלל נמצאות במערכות שמש אחרות משלהן. ראה כאן על ידיעות מדהימות שידעו חז"ל על היקום שלנו:

https://www.hidabroot.org/article/206143

ולעצם שאלתך -

השמש אכן סובבת ביחס אלינו, וכך ההלכה מתארת אותה לצרכינו, שהרי התורה ניתנה לבני אדם ולכן דיברה בלשון בני אדם.

התורה משתמשת בביטויים המתארים את המציאות האנושית כפי שהיא נצפית לעינינו. דומה הדבר למדען שיאמר "השמש זרחה" או "השמש שקעה" למרות שהוא יודע היטב שהעולם הוא שמסתובב סביב צירו, ובכך יוצר את תופעת היום והלילה. אך מאחר שלעינינו השמש נראית זורחת במזרח ושוקעת במערב, על כן ימשיך המדען להשתמש בביטויים אלה המתארים את המציאות האנושית הנצפית. גם התורה משתמשת בביטויים שתואמים את עולם המושגים האנושי, כי התורה נועדה לבני האדם. וכפי שאמרו חז"ל - דיברה תורה בלשון בני אדם.

קרא בבקשה את מאמרי: "האם השמש מסתובבת סביב העולם לפי היהדות?"

http://www.hidabroot.org/article/194588

עם זאת התורה אינה אומרת בשום מקום שהשמש מקיפה את כדור הארץ. גם הביטוי המפורסם "שמש בגבעון דום" בסך הכל מתאר את מה שנראה בשמי גבעון - השמש ניצבת בשמים לאורך זמן. זו עדות אנושית של האנשים היושבים בגבעון. הנס הזה יכל להיעשות בדרכים רבות, כפי שהסברתי במאמרי:

https://www.hidabroot.org/article/188186 

 בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שמשכדור הארץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה