הלכות ומנהגים

מניעת הריון האם זה תפקיד שרב יכול למלא?

  • י"ב אייר התשע"ז
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב, כתבתי מכתב אותו אני רוצה לשלוח , האמת אני לא יודעת למי אפילו..אך חשוב שהרב יידע שאני לא מכוונת את דבריי ישירות אליו. זה דברים שנכתבו מלב כואב ואני מקווה שתוכל לתת לי מענה,..ואם לא תוכל זה בסדר, אני מבינה שאני שואלת דברים קשים. תודה וסליחה מראש. ל'. שלום רב, אני לא יודעת איך בדיוק לכתוב את מה שאני רוצה לומר, אך אנסה בכ"ז. אני מנסה להסביר נקודה חשובה מאוד בעם. יש גם ככה ריחוק מהדת וחלק גדול מהסיבה יושב על כתפי הרבנים. אני אישית מנסה להימנע מלשון הרע על רבנים ומנסה לא לשמוע ואני גם לא קוראת עיתונים או חדשות, אין לי טלוויזיה מהסיבות שלי אך חלקן קשורות בשמיעת לשון הרע על רבנים ודתיים בכלל. קשה לי, בתור מישהי שמנסה לשמור כמה שיכולה, לשמוע שיש חילול השם ושיש מקרים מצערים שמוסיפים שנאה בעם כלפי הדת וחוקיה. אני כותבת בנושא היתר למניעת הריון. כל העניין קשה לי מאוד. אני לא מבינה איך רב יכול להתיר או לאסור על בניאדם דברים שמעולם לא נמסרו לו ישירות מבורא עולם. ויש לי כמה שאלות כואבות. 1. ממה שידוע לי- אישה לא חייבת להביא ילדים. אם אינה רוצה זה עיניינה האישי. זה הגוף שלה, ואם החליטה לא להעביר אותו את מדורי הגיהנום, זו זכותה המלאה. הבעל נקרא אנוס ויכול לגרשה אם הוא ממש ממש סובל מהחלטתה. אז למה אישה צריכה לסבול בשביל חובה של הגבר? לא מספיק שבדורינו עול הפרנסה התחלק בין שני המינים וגם האישה צריכה לעבוד קשה עבור קללת הגבר? אני באמת באמת לא מבינה. קשה לי האטימות הזו, שמגבירנ את הריחוק. 2. רב שמתיר או אוסר לאישה למנוע - האם ידוע לו קשיי ההריון, ההורמונים, הלידה, ההנקה, ועוד שאר מעדנים מלוכלכים, דוחים וכואבים שיש עקב חובתו של הבעל?? קשה לי להאמין. 3. האם הרב המתיר או האוסר עבר הכשרה פסיכולוגית/רפואית ע"מ שיוכל לתת היתר/איסור שכזה??? הכי כואב לי שרבנים מזמן התרחקו מהעם, ולא צומחים מתוכו. מסיפורי צדיקים שקראתי על רבנים בימים עברו, ולא כל כך רחוק, היו צדיקים שהבינו את האדם הפשוט ולא התנשאו מעליו ממרומיי תורתם. התחושה שרבנים מסויימים נותנים היום היא שהם צדיקים גמורים, ושאר העם פשוט מידי מכדי להבין את ליבו. הרבה אגו ואטימות לב. אני תוהה אם זוהי דרכה של תורה. נתקלתי כבר בתגובה של רב שלא אזכיר את שמו, שאמר לבעלי בזעם: "ומי התיר לאשתך למנוע הריון??" - האם הרב לא יודע שזה לשון הרע? ואני שואלת חזרה: "ומי שמך ושר ומושל על רחם לא לך?? ואני אומרת את זה בכאב רב. 4. אני באמת רוצה לדעת מאיזו תקופה ירדה בת קול ונתנה רשות לבני אדם, רבנים או לא, לאסור בלב אטום על נשים מלהגן על גופן. האם כך ציווה הקב"ה? וממה שידוע לי- אין נביאים בימינו, ואם כן- נבואה ניתנה לשוטים ולילדים, שאותם אני כמובן לא שואלת. 5. האם הרבנים לוקחים על עצמם את "הגיהנום" שלנו?? 6. אם תומכי לומדי תורה מקבלים חלק בלימוד התורה, אז תומכי "עוסקי בבניין העולם" אמורים לקבל בזה חלק, לא כך?? 7. העניין של אטימות הלב. פלא שיש צרות בדורינו? אם ראשי ומובילי "דעת תורה" (שאני בספק לגבי אם דעת תורה דוחה דרך ארץ) אך אם כך התנהגים רבנים, בלב סגור, עם הרבה אגו, ושוכחים שיש עוד ציוויים בתורה חוץ מ"פרו ורבו"(ששוב, ניתן רק לגברים) אני באמת לא מתפלאת למה יש ככ הרבה ריחוק. יש רבנים שהצדיקות שלהםעלתה להם לאף, והם שוכחים דברים מסויימים בעם ישראל, כמו "ואהבת לרעך כמוך" ו"מה ששנוא עלייך" וכו', עצוב לי שזה כך. זה נורא בעניי, אבל אולי זאת רק אני.

תשובה

שלום וברכה

אכתוב תשובה קצרה ושכלית על השאלות.

אכן האשה פטורה מלהביא ילדים ולא חייבת להתחתן כלל. אולם מאחר והתחתנה היא התחייבה לסייע לבעל למלא את חובתו בפריה ורביה זה הסכם שותפות שאשה לא יכולה לחזור בה באמצע הדרך. הבעל לא יכול לוותר לה כי זוהי חובתו להביא ילדים.

היתר על מניעה ניתן כאשר האשה יש לה קושי נפשי להריון נוסף.

אין חופרים בדרך כלל כאשר אשה מבקשת היתר להימנע מהריון עב טענה לקושי רגשי/נפשי בגידול ילדים או בהריון וכידוע לכל מי שמתעסק בזה וכל זמן שהאשה טוענת שקשה לה נפשית להיות בהריון נוסף מתירים לה את המניעה דרך גלולות וכדו'.

 2. על פי רוב ידוע לו. גם לו יש אשה וילדים והרב כאשר מדובר ברב מוסמך ירא שמיים הוא בדרך כלל אדם רחמן וטוב שפוסק על פי ההלכה ומודע לכל הקשיים של הנשים ועל כן היד קלה מאוד בהיתר מניעה. הצורך לגשת לרב היא בעיקר כדי שהרב יזהה האם מדובר בקושי מסויים או בליברליות ובדעות שהילדים מיותרים ומהווים רק נטל וכדו'.

 3. אין צורך לכך וכמבואר לעיל.

4. הכי כואב שאת כותבת שרבנים  התרחקו מהעם, ולא צומחים מתוכו. יתכן שנתקלת בחוויה לא נעימה אצל רב מסויים וכדו' אבל מכאן ועד להאשים את כל הרבנים ואת כל מוסד הרבנות אני חושב שזה קצת מוגזם.

לא יודע מה הסיבה שאת לקוחת מניעה ואינני יודע למה בעלך הלך לרב נוסף לשאול אותו בעניין זה ולכן אינני יכול לחוות דעה בעניין.

4. התורה היא תורת חיים ויש לה הדרכות לכל דבר ודבר ואין רב שפוסק מליבו ומבטנו לכל דבר יש הגיון וסברא ומקורות מדברי חכמים עד למשה מסיני וכל יהודי ויהודיה מחוייב לציית לתורה ולפסיקות הנובעות מהתורה הקדושה וכל כוחם של הרבנים הוא רק לומר לנו מה כתוב בתורה בכל שאלה ושאלה כולל שאלות של מניעות הריון.

 5. לא הבנתי.

 6. ברור. מה השאלה בכלל?

7. לא הבנתי את הדברים כלל.

בהצלחה אשמח לסייע עוד,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ריבוי ילודהמנעיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה