אמונה

הכל קבוע מראש והרשות נתונה

  • ד' אייר התשע"ז
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, עפ"י מיטב הבנתי מהרצאות רבות, כל אדם יכול לשנות את "הכרטיס" שנקבע לו אם יעשה תשובה ויבחר תמיד בדרך השם - כך שבעצם אין כביכול השם יודע מה יבחר אותו אדם, שהרי אם יודע, היכן זכות הבחירה?? ואם כך הדבר (אם לא נא האר עיניי), שזה הרי מה שלימדוני רבנים רבים, כיצד משה רבנו בשעתו ראה בחזונו את פועלו של רבי עקיבא ושאל את בורא עולם אם יש כזה צדיק צפוי, למה הוא נותן התורה בידו. הרי בשעתו רבי עקיבא לא היה קיים, וגם אם היה, הרי שלא היה בתשובה ואפילו נהפוך הוא. אז מה זה אומר? שהשם וכל מי מטעמו יודעים אם אדם יעשה תשובה מתי איך ולמה? ואם כן - הרי שוב חוזרים לאותה נקודה כביכול, שאדם הוא בעצם מעין בובה על חוטים, ורק צריך ליישם את מה שלכתחילה נקבע שיעשה.. תמוה. נא הסבר הרב, הלכתי לאיבוד. תודה כתמיד,

 

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

יש לנו בחירה חופשית וזו עובדה, הרי אנו בוחרים בעצמנו אם לקיים את המצוות או למרוד חלילה, ועובדה שיש חוזרים בתשובה ויש יוצאים בתשובה, מה שלא תמצא אצל בעלי חיים שאין להם בחירה כלל. כך שגם אם איננו מבינים את התהליך של הבחירה והידיעה - זו לא קושיה, שהרי אפילו את המוח אנו בקושי מבינים, קל וחומר את בורא עולם.

מה גם שהיצרן הוא שמעיד על יצירתו והכלים שנתן בו. ה' העיד בתורתו בפירוש שנתן לבני האדם בחירה חופשית (דברים, פרק ל, טו): "ראה נתתי לפניך היום את החיים ואת הטוב, ואת המוות ואת הרע... החיים והמוות נתתי לפניך, הברכה והקללה, ובחרת בחיים".

לכתחילה איני ממליץ לך לחקור יותר מידי בשאלה פילוסופית זו, שהנסתר בה רב על הגלוי, והעומק שבה מגיע עד לנושאים המורכבים ביותר בפיזיקה המודרנית. הדרישה להבינו, או הטענה כי הוא "מפריך" את הבחירה, יכולה להתפרש כיהירות וגאווה מכיוון שמסקנה זו מגיעה מתוך מוגבלות שכלנו וגבולות ידיעתנו הן על טבע האדם וקל וחומר על הידיעה האלוקית הגבוהה מכל ידיעה פיזיקלית. 

כשם שבמכניקת הקוונטים רואים בימינו תופעות שהן דבר והיפוכו (ניסוי שני הסדקים), ועובדה זו לא מפריכה את הפיזיקה, אלא נשארת בגדר קושיה שצריכה ביאור, כך גם בנושאים גבוהים פי מיליון מזאת כמו הידיעה האלוקית, שאין לנו יכולת להתקרב לעומקה הבלתי נתפס לנו.

עם זאת, אתן לך ראשי פרקים על מה שהלוגיקה מסוגלת להשיג, על פניו.

הבורא ברא את הזמן, ועל כן נמצא מחוץ לזמן. הוא סטטי ונצחי כך שאפשר לתאר את כל האירועים קורים מבחינתו ברגע אחד, למרות שעבורנו הם מתרחשים במשך זמן רב. כך שמבחינת הבורא, אפשר לומר שעבר הווה ועתיד מתקיימים כאחד כביכול.

ובהתייחס לשאלתך, אם רבי עקיבא לא היה בוחר לשוב בתשובה ולהיות צדיק - ה' לא היה מראה למשה רבנו את רבי עקיבא!

משה רבנו יכל לראות את סוף חיי רבי עקיבא, מאחר שהם נמצאים בזמנים שונים בהיסטוריה, ועל כן לא יוכלו להשפיע זה על פעולותיו של זה. פרדוקס ייתכן רק במקרה שהידיעה מתגלה לבוחר קודם הבחירה, ובכך עשויה לשנות את הבחירה. אך אם הזמנים אינם חופפים, הם יכולים להתקיים בשני מישורים של זמן כאילו היו מתרחשים בעת ובעונה אחת בשני מימדים מקבילים.

והחשוב מכל, עלינו לזכור שאלוקים איננו אדם, וכשאומרים שהוא יודע את העתיד - אין הכוונה לידיעה אנושית. אלוקים רואה את העתיד מהסיבה הפשוטה שהוא יתברך נמצא בעתיד, הוא נמצא בכל זמן - בעבר בהווה ובעתיד בו-זמנית, שהרי הוא אינסופי ונצחי. במילים אחרות, אתה ברגע זה בוחר בחירות גם בעבר וגם בהווה וגם בעתיד, ואלוקים רואה את כל הבחירות שלך בו-זמנית - רק לאחר שאתה בוחר אותן, ובכל רגע אתה עשוי לשנות את הבחירות שלך - ואלוקים תמיד יהיה מודע למה שאתה בוחר, כי הוא נמצא בכל הזמנים. מאחר שאלוקים אינו תלוי בזמן - הוא אינו קובע מה יהיה, אלא רק צופה בכל הבחירות מבלי להתערב בבחירה. כדי להבין עניין זה לעומקו, קרא את החוברת שכתבתי בשם "שיחה גורלית".

וראה הסבר מדעי לסוגיה זו במאמרי "פרדוקס הזמן":

http://www.hidabroot.org/article/185198

http://www.hidabroot.org/article/202592

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ידיעהבחירה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה