זוגיות

מהי אהבה טהורה ואמיתית?

  • ט' סיון התשפ"ב
אא

שאלה

לפי מה שקראתי ושמעתי מדברי תורה שונים, הבנתי שעל פי התורה אהבה טהורה וחזקה בין בני זוג הינה אהבה ללא תנאים ואהבה אמיתית היא נתינה ולא קבלה. כלומר מתן אהבה ללא ציפייה ורצון לסיפוק הצרכים מהשני. אהבה שנותנים ולא מצפים לתמורה. אני אוהבת את חבר שלי ואוהבת לתת לו את אהבתי, חיבתי וכד' (דבר שלדעתי הוא זקוק לו) אבל לאחר זמן מה, שאנחנו בקשר רציני אני מרגישה ריקנות. אני מרגישה שאהבה זו מרוקנת אותי כי הוא לא מספק את הצורך שלי בלהרגיש אהובה. כלומר, אני מרגישה שאני אוהבת אותו מאד, אבל הוא אוהב אותי לא מספיק (לצערי זה מה שהוא יודע). אבל האם הרצון שלי בסיפוק צרכים משלי אומר שמדובר באהבה שאינה טהורה ותלויה בדבר. כיצד אוכל לדעת מתי מדובר באהבה אמיתית על פי התורה? האם עצם הדרישה שלי אומרת שאינני מבינה מהי אהבה אמיתית?

תשובה

לכבוד השואלת, 

"האם הרצון שלי בסיפוק צרכים משלי אומר שמדובר באהבה שאינה טהורה ותלויה בדבר?"

תשובה: הקב"ה ברא כל אדם עם צרכים, הן הגבר והן האשה. 

כל אחד צריך לתת אבל גם צריך לקבל. 

כאשר הכוונה בקבלה הוא כדי לספק את הצורך האישי כדי לתת אח"כ יותר, אין קבלה זו נקראת "לקיחה" אלא "נתינה" - מכיון שהיא נעשית לצורך הנתינה. (ובלשון הלימוד  תורה זה נקרא: "מקבל על מנת לתת".) אבל בסופו של דבר חייב כל אחד גם לקבל.

~~~

לכן  זה לא מדוייק מה שכתבת: "אהבה אמיתית היא נתינה ולא קבלה. כלומר מתן אהבה ללא ציפייה ורצון לסיפוק הצרכים מהשני." כי באמת כן צריכים לצפות שהזולת יספק גם את צרכי הנותן. רק שהכונה היא בענין אהבה אמיתית ואהבה טהורה, שכאשר המקבל מקבל את מילוי צרכו, שלא תהא כוונתו רק על עצמו, וכמו איגואיסט; אלא שכוונתו תהיה  שהוא רוצה להתמלא לא רק לצרכי עצמו, אלא בכדי שבכך יהיה לו הכח לתת יותר. 

~~

לכן מה שאת כותבת שאין את מקבלת את סיפוקך, יתכן שהטעם הוא מפני שאת תמיד עסוקה בנתינה. ובאמת, חייב להיות שחלק גדול מן הזמן את תהי עסוקה גם בקבלה בשביל עצמך ומילוי צרכך. ובכל זאת האהבה נשארת טהורה אם כוונתך בקבלה היא שעל ידי  זה תוכלי לתת עוד יותר. 

2. "האם עצם הדרישה שלי אומרת שאינני מבינה מהי אהבה אמיתית?"

תשובה: לא. עצם הדרישה שלי למילוי צרכך היא טבעית ומחוייבת, וחייב הצורך לבוא על סיפוקו. אמנם אותה האהבה בעצמה יכולה עדיין להיות טהורה לגמרי על ידי שהכונה תהיה כדי לתת וכנ"ל. 

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מילוי צרכיםקבלה לצורך נתינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה