שבת

מתן טיפול רפואי לגוי בשבת

  • כ"ג אדר התשע"ז
אא

שאלה

שלום וברכה, רציתי לשאול בנוגע לעבודה של הצוות הרפואי בבתי החולים בשבת ובעיקר האחיות. ברור לי שיש היתר לחלל שבת מפני פיקוח נפש, אך מה לגבי מקרים בהם מגיעים לבי"ח בשבת גויים הזקוקים לטיפול רפואי. הרי אין היתר לחלל שבת עבור הצלת הגוי? שמעתי שיש היתר אולי בגל שנאמר שאם לא נטפל בהם אז גם בבתי החולים שלהם לא יטפלו ביהודים. האם זה היתר דחוק או לכתחילה, והאם ישנו בנמצא פתרון הילכתי אחר? תודה רבה.

תשובה

שלום רב,

בעיקרון לא ניתן לחלל שבת עבור פיקוח נפש של גוי, היות שההיתר לחלל שבת נלמד מהפסוק (ויקרא יח ה) "ושמרתם את חקתי ואת משפטי אשר יעשה אותם האדם וחי בהם", וכפי שדרשו חז"ל במסכת יומא (דף פה עמוד ב) "וחי בהם" ולא שימות בהם. ע"ש. וזה נאמר דווקא לגבי פיקוח נפש של ישראל ולא של גוי.

אולם כפי שכתבת לנכון - בזמנינו מעיקר הדין מותר לרופא ישראל לטפל בחולים גויים אפילו במלאכות דאורייתא, היות וכלי התקשורת משוכללים ביותר, ויש חשש שאם יוודע לרופאים בגויים בחוץ לארץ שאין רופאים יהודים מטפלים בחולים שלהם בשבת, ינקמו בחולים היהודים ולא יטפלו בהם.

ומכל מקום אם יש לו אפשרות להשתמט, באופן שיוכל להתנצל שהוא עסוק בחולה יהודי אחר, חייב לעשות כן. ומה טוב אם הנהלות בתי החולים בארץ ידאגו שיהיו רופאים גויים לצורך זה, וכן אחיות גויות, כדי שיטפלו בחולי עכו"ם. ורופאי ישראל יטפלו רק באיסורי שבות דרבנן.

ויש עצה לרופאי ישראל הדתיים והחרדים לדבר ה', שכאשר יש צורך לטפל בשבת בחולים גויים, יעשו המלאכות דאורייתא על ידי שני רופאים, כי שניים שעושים מלאכה ביחד, יש בזה רק איסור דרבנן, ואיסור דרבנן ניתן להתיר אפילו משום איבה בלבד (ראה באורך וברוחב בשו"ת יביע אומר חלק ח' חלק אורח חיים סימן לח).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:גוייםפיקוח נפש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה