חברה והשקפה

כבוד אב ואם או כשרות?

  • כ"א אדר התשע"ז
אא

שאלה

שלום ושבוע טוב שמי חיים דנילוב והיה לי ויכוח עם חבר שחוזר בתשובה. משפחתו של החבר אינה שומרת שבת ולכן הוא לא מגיע אליהם בשבתות וחגים וימי חול הוא מגיע אבל לא אוכל אצלהם. אני גם חוזר בתשובה כבר חמש שנים ומשפחתי גם חילונית. כשהתחלתי להתחזק דרשתי ממשפחתי שהכשירו את המטבח בהתחלה הם לא רצו והיו ריבים בבית על כל הנושא ובסופו של דבר הם ישתכנעו לעשות ובא לביתנו רב שהכשיר את המטבח והכלים. אחרי זמן מה התחלתי להרגיש כמו רסר אבל בסופו של דבר הם כבר התייאשו מזה כי הם לא היו רגילים לזה והמשיכו המריבות בכל יום וכל היום וגרמתי לאמא שלי להרגיש רע מאוד והייתה בוכה הרבה בגללי ואז התחלתי להבין שאם אני עושה מצוות והלכות שגורמות צער לאחרים ופוגע באחרים אז לא נראה לי שתהייה למצווה את אותה המשמעות אני כן שומר שבת ב״ה בביתי הכל כשר אבל שאני מתארח אצל הוריי הם מכבדים ואינם מדליקים טלוויזיה לא מדליקים אש ולא עושים כל דבר שיכול לגרום לי לחלל שבת רק בעניין הכלים שזה נורא קשה להם השאלה שלי שזה הוויכוח שהיה לי עם חברי אני חושב שבעניין שלי אני מרגיש מחוייב לכבד את ההורים שלי ולא לגרום להם צער כי עושים,עובדים וטורחים בשבילי ובשביל יום השבת ואני לא עושה את זה בלב שלם אבל אני בתקווה שיום אחד זה ישתנה אצלהם כמו שהפסיקו עם טלוויזיה ואש אז זה הכבוד כלפיהם או שמירת השבת(שזה האוכל)? חבר שלי טוען שהשבת לפני הכבוד להורים ואני חושב שההפך כי בכל זאת הם לא מסיטים אותי נגד

תשובה

שלום וברכה

אין לנו לדרוש מההורים שלנו לשנות מאומה מדרכיהם. אם תרצה תוכל לנסות להחזיר את כל עם ישראל בתשובה מלבד ההורים שאותם נשאיר לאחרים שיחזירו אותם בתשובה, אנו צריכים לעשות הכל לכבדם ולא להפריע להם כלום בשיגרת חייהם, ניתוק עם הורים אינו נכון כלל וכלל.

ברור שלא נעשה שום חטא כדי לרצות את ההורים ואף אם הם יכעסו מאוד לא נחלל שבת ונאכל רק כשר אולם הם יעשו כל מה שברצונם ולא נפריע בעדם חלילה. זאת ועוד אין להחמיר שום חומרא שאינה חובה, כאשר זה מפריע להורים שלנו, את החומרות נעשה רק כאשר זה לא מפריע לאף אחד אחר אבל לא כאשר זה פוגע בכבוד ההורים.

לאור כל האמור בוודאי שיש ללכת להורים לשבתות כאשר הם לא גורמים לך לחלל שבת, אף אם הם רוצים לשמוע מוזיקה או לראות טלוויזה אין זה חטא שלך ואין כל סיבה להימנע מכיבודם (מלבד כאשר יש חשש שילדים שלנו ילמדו לחלל שבת או שיגרמו להם לרצות לצפות בטלוויזיה)

כך גם בעניין הכשרות ברגע שאתה לא נאלץ לאכול לא כשר אין כל סיבה להימנע מלאכול שם ובדברים רבים יש להקל ולאכול אף בכשרות רבנות רגילה כדי להימנע מגרימת אי נעימות להורים.

בהצלחה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:כשרותחילול שבתהורים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה