חברה והשקפה

מעמד האשה(תורת אמת)

  • ג' אדר התשע"ז
אא

שאלה

שלום רציתי לדעת למה בתורה (שהיא תורת אמת ) ניתנה לגבר כביכול פריבילגיה בכל מני נושאים ,נגיד האיסלם ובשאר הדתות אין לי בעיה עם זה כי אנשים המציאו אותם, הם שקריות אבל התורה הקדושה שניתנה מאלוקים חיים ואני מאמינה בה איך יתכן שה' ברא שני מיני בנ"א (זכר ונקבה) והתורה היא לא מתייחסת אותו הדבר לשניהם

 

תשובה

בס"ד

 שלום וברכה,

 - כל גבר מצווה להתחייבות ממונית כלפי אשתו במידה שמגרשה (כתובה), בעוד האשה המתגרשת אינה מתחייבת לבעלה דבר.

- כל גבר מצווה לפרנס את אשתו ולדאוג לכל צרכיה הנפשיים והאישיים של אשתו, כמו גם לדירה, ביגוד, מזונות ואפילו תכשיטים. בעוד האשה אינה מצווה לפרנס את בעלה ואינה מתחייבת לו דיור או מזונות.

- כל גבר מצווה לאהוב את אשתו כגופו ולכבדה יותר מגופו! "ואהבת לרעך כמוך" נאמר לכל גבר כלפי אשתו.

כיצד ניתן להשוות זאת למוסלמים שמחתנים נשים ללא דעתן כאילו היו חפצים שמעבירים כסף עובר לסוחר, מכים אותן כדי שיצייתו להם, ויכולים לגרש אותן חסרות כל?

גם מבחינת כבוד - היהדות אינה מפחיתה בחשיבותן של נשים.

עוד בתנ"ך אנו מוצאים שהקב"ה אמר לאברהם: "כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה" (בראשית כא, יב), ומכאן למדו חז"ל ששרה אמנו עלתה על אברהם בנבואה! 

היהדות מספרת לנו על נביאות וצדיקות כמו שרה אמנו, דבורה הנביאה, אסתר המלכה ועוד. כמו כן היהדות היא הדת היחידה שמתחשבת בדעתה של האשה להינשא (אינה מתירה להשיא אשה נגד רצונה), הדת היחידה שקבעה כתובה לאשה, הדת היחידה שדרשה הלכות מהגבר כלפי אשתו - לדאוג לה לדירה וביגוד ומזונות ואפילו תכשיטים, הדת היחידה שדורשת מבעל לכבד את אשתו ולהזהר בכבודה. לכן בבית יהודי אמיתי בעל לעולם לא ירים את הקול על אשתו ולא ידבר אליה בחוצפה, אלא מתייחס אליה כמלכה. מסופר על ר' אריה לוין שיום אחד הלך לרופא עם אשתו, ואמר לרופא: "דוקטור, הרגל של אשתי כואבת - לנו"!

היהדות מלמדת אותנו שגבר ואשה הם למעשה שני חצאי נשמה שירדו לעולם, כמו שנאמר בתורה בפירוש: "זכר ונקבה בראם, ויברך אותם ויקרא את שמם אדם" (בראשית ה, ב). האיש והאשה נקראים ביחד בשם "אדם". אמרו חז"ל שגבר ללא אשה אינו קרוי אדם. בעולם הבא חוזרת נשמת הגבר להתאחד עם נשמת האשה, כי הם נשמה אחת.

היהדות מלמדת אותנו את חוקי הבריאה (תורה היא מלשון הוראה, הוראות יצרן). מהתורה אנו למדים שגבר ואשה הם שני חלקי נשמה נפרדים, אשר ביחד מהווים אדם אחד שלם. אך בנפרד - לכל אחד מהם יש יתרונות וחסרונות משלו לעומת המין השני. מה שיש לזה אין לזה, ומה שאין לזה יש לזה. לכן מושגים מודרניים כמו "פמיניזם" או "שוביניזם" הם זרים ליהדות, שהרי היהדות אינה מכירה לא בגבר שלם ולא באשה שלמה, אלא באדם אחד שמורכב מזכר ונקבה, ויחד הם מקיימים את המטרה האלוקית!

חשוב להדגיש שהתורה לא נכתבה על ידי אדם, גבר או אשה, אלא על ידי בורא עולם. אשר יודע ומכיר את בני האדם שברא, ונתן להם את הוראות היצרן הטובות ביותר לתיקון נשמותיהם.

התנ"ך מתייחסים לנשים כבני אדם, ולכן היו אף נביאות בישראל (שרה אמנו, דבורה הנביאה, חולדה הנביאה), ובחג פורים הקרוב אנו חוגגים את נס ההצלה שנעשה על ידי אסתר המלכה. אמרו חז"ל שבזכות צדיקותן של בנות ישראל נגאלו בני ישראל ממצרים, ועוד ישובו להיגאל באחרית הימים!

התורה מאוד התחשבה באשה, ומכיוון שנשים דואגות למשפחה והילדים שלהן ומטפלות בהם, על כן פטרה אותן התורה ממצוות רבות שהיו מקשות את חייהן.

מסיבה זו נשים לא התחייבו בלימוד תורה, למרות שהן מקבלות שכר על שמיעת שיעורי תורה, ואף משתתפות בשכר לימוד התורה של בעליהן (רבי עקיבא אמר על לימוד תורתו: "שלי ושלכם - שלה הוא" - כלומר של אשתי).

חשוב לצפות בהרצאה חשובה זו על מעמד האשה ביהדות:

https://www.hidabroot.org/video/60793

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מעמד האשהעליונות הגבר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה