שאל את הרב - כללי

|כשרות

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

למה לא אוכלים דם ?,איפה כתוב בתורה על כשרות למה לא אוכלים חזיר? בעידן של היום מגדלים את החזירים תחת פיקוח...... אני מבקרת בחו"ל ושם אין אוכל כשר אבל איך אז צריכים לשחוט למשל תרנגול.?????? תודה

תשובה

שלום וברכה

א. איסור אכילת הדם מפורש בתורה [ספר ויקרא פרק יז]:

"וְאִישׁ אִישׁ מִבֵּית יִשְׂרָאֵל וּמִן הַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכָם אֲשֶׁר יֹאכַל כָּל דָּם וְנָתַתִּי פָנַי בַּנֶּפֶשׁ הָאֹכֶלֶת אֶת הַדָּם וְהִכְרַתִּי אֹתָהּ מִקֶּרֶב עַמָּהּ: כִּי נֶפֶשׁ הַבָּשָׂר בַּדָּם הִוא ...עַל כֵּן אָמַרְתִּי לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל כָּל נֶפֶשׁ מִכֶּם לֹא תֹאכַל דָּם וְהַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכְכֶם לֹא יֹאכַל דָּם: ...כִּי נֶפֶשׁ כָּל בָּשָׂר דָּמוֹ בְנַפְשׁוֹ הוּא וָאֹמַר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל דַּם כָּל בָּשָׂר לֹא תֹאכֵלוּ כִּי נֶפֶשׁ כָּל בָּשָׂר דָּמוֹ הִוא כָּל אוֹכְלָיו יִכָּרֵת".

ואחד מטעמי האיסור שנתפרשו בעניין הוא כפי הכתוב בפירוש הרמב"ן על אתר: כי מאכל הנאכל ונכלל בגוף האוכל יהיו לבשר אחד, ואם יאכל אדם נפש כל בשר והוא יתחבר בדמו והיו לאחדים בלב תהיה עובי וגסות בנפש האדם, ותשוב קרוב לטבע הנפש הבהמית אשר בנאכל, כי הדם לא יצטרך עיכול כשאר הנאכלים שישתנו בעיכולם, ויוכלל נפש הבהמה ובנפש האדם ויאבד את מעלתו ויחודו של הנפש האנושית ויקנה לעצמו מידות ותכונות בהמיות על ידי אכילת דם. 

ב. איסור החזיר מפורש פעמיים בתורה, בספר ויקרא [פרק יא] ובספר דברים [פרק יד]:

"אַךְ אֶת זֶה לֹא תֹאכְלוּ מִמַּעֲלֵי הַגֵּרָה וּמִמַּפְרִיסֵי הַפַּרְסָה ...אֶת הַחֲזִיר כִּי מַפְרִיס פַּרְסָה הוּא וְשֹׁסַע שֶׁסַע פַּרְסָה וְהוּא גֵּרָה לֹא יִגָּר טָמֵא הוּא לָכֶם: מִבְּשָׂרָם לֹא תֹאכֵלוּ וּבְנִבְלָתָם לֹא תִגָּעוּ טְמֵאִים הֵם לָכֶם".

אין אנו מתיימרים להבין את סוגי בעלי החיים שנאסרו לאכילה על פי התורה, אלא אנו מאמינים שנותן התורה שברא את כל העולם כולו יודע ומכיר את מה שטוב לנו ומה שלא טוב לנו, והוא זה שסידר את ´הוראות היצרן´ מה לאכלול ומה לא לאכול. וכמו שאנשים פשוטים לא יתיימרו להבין את הוראות ההפעלה או ההשבתה של טילים מסויימים ולנסות להתחכם עליהן, כך לא נתיימר להבין ולהתחכם על המצוות והאיסורים ולנסות להטיל בהן הגבלות או פקיעת תוקף וכו´, חס ושלום. זאת התורה לא תהא מוחלפת ולא תשתנה לעולמים, זהו אחת משלש עשרה עיקרי היהדות.

ג. בביקור בחו"ל אפשר לאכול כל הפירות והירקות, יש לוודא שהן נקיות מתולעים וחרקים, כמו כן אפשר לאכול מן החי דגים בתנאי שאת מוודאת שיש לו את סימני הכשרות דהייינו קשקשים שנתלשים בקלות. את הבישול תעשי לבד בכלי חדש שתקני במיוחד. כמו כן את יכולה לאכול ביצים שיש להן סימני כשרות שצד אחד חד וצד אחד עיגולי כעין ביצת תרנגולת.

שחיטת תרנגולת אי אפשר לבצע לבד, אלא על ידי שוחט מומחה שלמד הלכות שחיטה. יש פרטים בשחיטה המעכבים אפי´ בדיעבד. וסימני הלכותיהן: שהיה, דריסה, הגרמה, חלדה, עיקור.

אם תכתבי לי את מקום הביקרו שלך אוכל בס"ד להדריך אותך למקומות בהן מוכרים מאכלים ובשרים כשרים. ברוב המדינות יש.  

ביקור מהנה ומועיל, ותחזרי בשלום בקרוב.

בהצלחה - מנשה ישראל 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה