שאל את הרב - כללי

היהדות היא ´כיף´, למה ללכלך?!

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

ב´ה פאה נכרית בבלי שבת סד/ב משנה יוצאה אשה בחוטי שער בין משלה בין משל חבירתה בין משל בהמה ובטוטפת ובסרביטין בזמן שהן תפורין בכבול ובפאה נכרית. רש´י – פיאה נכרית - קליעת שער תלושה, וצוברתה על שערה עם קליעתה, שתראה בעלת שער: שלטי גבורים על הרי´ף (דף כט". ברי´ף) – ´דשער באשה ערוה דקאמר לא הוי אלא בשער הדבוק לבשרה ממש ונראה גם בשרה עם השער, (אם לא נראה בשרה עם השיער, כלומר שהשער מכסה את כל הבשר – הכוונה שיש לה תסרוקת מסודרת – אין שם ערוה!), אבל בשער המכסה שערה אין כאן משום שער באשה ערוה וגם לא משום פרועת ראש... (שהרי יש כאן תסרוקת מסודרת והבשר מכוסה). ואין לומר שהיו משימות צעיף או מידי על הפיאות´ (לא הלכו בכובע על הפאה!). מבלי לדבר על הנשים האשכנזיות, שהולכות ע´פ פסקי רבותיהן , הרי גם לנשים הספרדיות יש פוסקים ספרדיים רבים לסמוך עליהם? בניגוד לדעה הרווחת ש´הפוסקים הספרדיים אוסרים´, דעה שהוחדרה ע´י שטיפת המח בעלונים השונים, ישנם פוסקים ספרדיים רבים שהתירו, ונבצר להבין כיצד אפשר לכפות על אשה ללכת ע´פ פסקי פוסק מסויים, ולא ע´פ פוסקים אחרים. רשימה קטנה של הפוסקים הספרדיים שהתירו: הראשון שהתיר, ה´שלטי גיבורים´, רבי יהושע בועז, היה ספרדי. ואחריו: כף החיים המפורסם, ר" דוד מזרחי מצנעא, מגדולי פוסקי תימן, בספר שתילי זתים, ר" אהרן אלפנדרי מאזמיר, בספר יד אהרן, רבי יעקב פרדו בשו´ת אפי זוטרי, שו´ת פני יצחק אבולעפיא, ושם הוזכרו עוד שלושה פוסקים ספרדיים מבית דינו שהתירו, רבי עובדיה הדאיה, בשו´ת ישכיל עבדי, רבי בן ציון אבא שאול, בשו´ת אור לציון, רבי שלום משאש בשו´ת שמש ומגן, רבי יוסף משאש בשו´ת מים חיים, ועוד. עיין גם כל הראשונים על ´ופרע את ראש האשה´ שמקלקל תיסרוקתה – לא מוזכר שם כיסוי נוסף! כל אלה, לא ראויים שאשה ספרדיה תסמוך עליהם? לדעתי מטרת כיסוי הראש והפאה שהאשה תראה יפה ומושכת כדי להרבות שלום בית!

תשובה

שלום וברכה

אולי יש בעיה בשלימות ניסוח הדברים, ואתקן כאן בס"ד.

אכן, היו פוסקים ספרדיים שדעתם נטה להקל בעניין הפאות הנכריות, והמתיר הראשון השלטי הגבורים [שעלין הסתמכו גדולי הפוסקים האשכנזים] אכן היה ספרדי, אולם עיקר העניין שעליו יש להעמיד את יסודות הפסיקה כיום הוא אך ורק מה היה המנהג בקהילות ישראל בעניין זה הלכה למעשה.

ובהנהגה בפועל היו הבדלים מהותיים בין ארצות המזרח וקהילות ספרד לקהילות האשכנזים, שאם האשכנזים נטו להקל בדבר בהרבה ממקומות מושבותיהם, הרי שבקהילות ספרד נשמר הדבר בכל החומר עד לעת האחרונה ולא נהגו שם לצאת בפאה נוכרית אלא כדרך בנות ישראל במהלך הדורות בכיסוי ראש.

לא בדקתי את כל המקורות שהבאת בשאלה, אבל בדקתי במה שהבאת מהגאון ר´ יצחק אבולעפייא אב"ד דמשק בשו"ת פני יצחק שם העיד רק על המנהג בעירו לחבוש פאה נוכרית אך ורק בבתים ובחצרות אבל לא ביציאה לרחוב, ולזה הביא הצדדים להקל. וכן כתב השדי חמד שמנהג מקומות הספרדים להחמיר בזה. ולכן אסור לפרוץ גדר לצאת בפאה נכרית. וכן העיד על מנהג איזמיר הגאון מהר"א פלאג´י בספרו בירך את אברהם שבמקומותיהם לא נשמע מעולם מנהג כזה לצאת בפאה נכרית. ולכן הדין נותן שבני ספרד צריכים להחזיק במנהג אבותיהם בעניין הזה, כמו בכל דבר ועניין. וכפי שהבאתי בסוף התשובה דעתו בקודש של מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א שהוא גדול הדור והפוסק האחרון של הציבור הספרדי ואליו צריך לשמוע בדורינו זה, ככתוב בתורה לשמוע לקול אותו חכם בישראל של הדור בו אנו חיים.

אכן, תלמידי הרב בן ציון אבא שאול זצוק"ל יכולים להסתמך על דעת רבם ולצאת עם פאה נוכרית צנועה. לעומת זאת רוב הציבור הספרדי הינם תלמידי תלמידיו של מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א, ולכן עליהם לקבל את דעתו בקודש.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה