חברה והשקפה

הוכחה לברית ה’ איתנו

  • י"ח שבט התשע"ז
אא

שאלה

קראתי מספר התנך פסוק שאומר שכל זמן שיש גלים בים,וכל זמן שהשמש שוקעת בלילה וזורחת ביום זוהי הוכחה לכך שהקב"ה עם עם ישראל ולא החליף אותם. האם הרב יכול להגיד לי באיזה ספר ופסוק זה כתוב?תודה מראש

 

תשובה

בס"ד

 

שלום וברכה,

 

איני בטוח לאיזה פסוק כוונתך, אך בתנ"ך ישנם עשרות פסוקים המבטיחים שעם ישראל לא ייכחד לעולם, וה' ישמור עליו בגלות.

 

"כי אני ה' לא שניתי ואתם בני יעקב לא כליתם" (מלאכי ג, ו) - כלומר, כפי שאלוקים אינו משתנה לעולם, כך גם בני ישראל לא ייכחדו לעולם. ה' לא ישנה מהבטחתו. זו ראיה שקושרת בין קיומו העל-טבעי של עם ישראל לבין ה', ומעידה על נצחיות התורה.

 

(דברים ד, ד): "בך בחר ה' אלוהיך להיות לו לעם סגולה מכל העמים אשר על פני האדמה. לא מרבכם מכל העמים חשק ה' בכם ויבחר בכם כי אתם המעט מכל העמים"

 

"לא איש אל ויכזב" (במדבר כג, יט) - פירושו שאלוקים אינו מכזיב את הבטחותיו ולא ישוב בו מדבריו.

 

(דברים לא): "וקם העם הזה וזנה אחרי אלהי נכר הארץ, אשר הוא בא שמה בקרבו, ועזבני והפר את בריתי אשר כרתי איתו... ואף גם זאת בהיותם בארץ אויביהם, לא מאסתים ולא געלתים לכלותם - להפר בריתי איתם, כי אני ה' אלוהיהם. וזכרתי להם ברית ראשונים, אשר הוצאתי אותם  מארץ מצרים לעיני הגויים, להיות להם לא-לוהים, אני ה', אלה החוקים והמשפטים והתורות אשר נתן ה' בינו ובין בני ישראל בהר סיני ביד משה".

 

וכן אומר הנביא (ירמיהו, פרק לא): "כי זאת הברית אשר אכרת את בית ישראל אחרי הימים ההם נאום ה', נתתי את תורתי בקרבם, ועל לבם אכתבנה, והייתי להם לאלוקים, והמה יהיו לי לעם, ולא ילמדו עוד איש את רעהו ואיש את אחיו לאמר, דעו את ה'. כי כולם ידעו אותי למקטנם ועד גדולם, נאום ה' כי אסלח לעונם ולחטאתם לא אזכר עוד" (נאמרה כאן נבואה מפורשת שבאחרית הימים יחדש אלוקים את הברית הראשונה שכבר ניתנה בסיני, וכולם יראו שעם ישראל הוא העם הנבחר. אחרי אותה גאולה כולם יודו באלוקים לבדו שהוא מושל בעולם).

 

(שמות לא, טז): "ושמרו בני ישראל את השבת, לעשות את השבת לדורותם - ברית עולם, ביני ובין בני ישראל, אות היא לעולם"!

 

(דברים לא): "והיה כי תמצאנה אותו רעות רבות וצרות, וענתה השירה הזאת לפניו לעד, כי לא תשכח מפי זרעו". זו הבטחה שהתורה לא תישכח לעולם.

וכך אמר הנביא בשם ה' (ישעיהו נט): "ואני זאת בריתי אותם, אמר ה', רוחי אשר עליך ודברי אשר שמתי בפיך, לא ימושו מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך, אמר ה', מעתה ועד עולם"! 

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תורהברית ה'

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה