אמונה

אמונה בלב

  • כ"ט טבת התשע"ז
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, פעם הייתי מאמינה בלב. האמונה הייתה עבורי מושכל ראשון, משהו ברור, פשוט, תמים. היום האמונה שלי היא שכלית. הוכחות, מפץ גדול, בורא- נברא וכו'. אני מבינה בהיגיון שיש בורא לעולם, מכירה את ההוכחות... אבל הלב חלול. לפעמים יוצאת לי תפילה בכוונה, מכל הלב, ואז יצר הרע: "יש בכלל אלוקים? למי את מתפללת? מי אמר שמישהו מקשיב לך?" אני מנסה להעיף את המחשבות האלה, אבל אני מרגישה שזה לא צודק להעיף אותן. מרגישה שיש להן זכות קיום, והן דורשות תשובה. אני מתפללת המון שהאמת תהיה מוארת, וכולם יראו וידעו. עד שזה יקרה... איך להרגיש בלב את אותה הרגשת אמונה פשוטה וחמימה שהיתה לי פעם?

 

תשובה

בס"ד

 

שלום וברכה,

 

ברגע זה ממש, פועלים בתוך גופך מיליוני מערכות גאוניות בתחכומן. גופך בנוי ממיליארדי אטומים שפועלים בתיאום, אפילו התא הקטן ביותר שיש באצבע שלך מורכב יותר מכל מערכת התחבורה בעיר ניו יורק. הידיים שלך הם מנופים מורכבים מלאים פרקים תואמים שמאפשרים לך לתפקד בחיים. בכל אחת מן העיניים שלך יש יותר מ-120 מיליון קולטני אור, המאפשרים לך לקבל תמונה חדה וצבעונית של המציאות סביבך. בכל יום הלב שלך מעביר 8000 ליטרים של דם בתוך גופך - פירוש הדבר כי בשלושה ימים משאבת הלב שלך היתה מסוגלת למלא בריכת שחייה! אך כל כך הרבה ליטרים של דם דורשים ניקוי רעלים תמידי, ולכן בכל דקה שעוברת הכבד שלך מסנן 2 ליטר של דם מרעלים. המח שיש בראשך הוא פלא הבריאה, ובכל היקום כולו לא נברא מחשב מתוחכם כל כך - מוחך מפעיל 100 מיליארד נוירונים (תאי עצב) - מספר זה גדול יותר מכל הכוכבים שיש בגלקסיה, וכולם פועלים בתיאום מושלם כדי לאפשר לך לראות לשמוע לנוע לדבר ולחשוב. ואין כאן המקום לתאר את כל התהליכים המדהימים והמורכבים שפועלים בגופך.

 

האם יש לך ספק בכך, שמי שברא כל זאת, יש לו מטרות גדולות בשבילך?

 

אם לא היה אלוקים - אז לא היינו פה. כי לא תיתכן בריאה וחכמה כה רבה - ללא בורא חכם מאוד. בבקשה קראי שתי תשובות אלה על מציאות הבורא ואמיתות התורה:

 

https://www.hidabroot.org/he/question/109337

https://www.hidabroot.org/he/question/157702

 

וחפשי בגוגל חוברת קצרה שכתבתי בשם "שיחה גורלית", אשר משיבה על שאלות רבות באמונה.

  

עם זאת, ייתכן שהסתבכת יותר מידי עם פילוסופיה ודמיונות שבלבלו אותך. על כן, עליך לשוב ולקבל את האמת הפשוטה. 

 

קראי כאן על המעלה שבאמונה ישרה:

https://www.hidabroot.org/article/211035

 

כדי להשיב את האמונה הישרה והתמימה ללבך, אציע לך בעז"ה שתי עצות:

 

1. מי שצופה בסרטי אימה - סופו שייפתח חרדות דמיוניות מכל חדר חשוך, עד שיפחד ללכת לאמבטיה בלילה. כדי להשיב את צלילות הדעת צריך להתרחק מהדמיונות.

ולכן אני מציע שתיקחי לעצמך חודש-חודשיים שבהם פשוט תניחי לכל החקירות באמונה. בתקופה זו הרחיקי מעצמך את הדמיונות והשאלות, אך בלי להילחם, גם אם עולה שאלה באמונה בראש, תני לה לחלוף מעצמה כמו כלב הנובח בחצר, אל תתייחסי אליה ואל תעני לה (כלומר אל תפתחי דיאלוג פנימי בתוך ראשך). פשוט הניחי לנושאים האלה לתקופה מסוימת, וזאת במטרה ששכלך ישוב ויתבהר מעצמו. לוקח זמן מה לשכל להשיב את צלילותו, אך לשם כך צריך להתרחק מדמיונות.

 

2. שמעי בקביעות שיעורי תורה. אך לא בנושאים מורכבים באמונה ומדע, אלא דברי מוסר, פרשיות השבוע, חיזוק וכדו'. בהידברות תמצאי שפע של הרצאות מגוונות. צפי לפחות שעה אחת ביום בהרצאה מחזקת, וגם טוב שתלכי בקביעות לשיעורי תורה מידי שבוע, תקראי ספרי מוסר וחיזוק וכדו' - במטרה שהתורה תמלא את הסוללות הרוחניות שלך. כשם שאת צריכה לאכול ולשתות בכל יום, כך את צריכה להתחזק במוסר בכל יום. רק לא בנושאים מורכבים.

 

אשמח אם תעדכני אותי בהתקדמותך!

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אמונה תמימהאמונה על ידי חקירה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה