חברה והשקפה

המידע המדעי הרב שקיבלנו בתורה

  • כ"ה טבת התשע"ז
אא

שאלה

שלום רב , השאלה מופנית בבקשה לכבוד הרב זמיר כהן שליט"א . ראשית חשוב לציין שבמשך כ5 שנים אני מתחזק מאד בעקבות הרב זמיר כהן שליט"א , ואין לי ספק באמיתות דבריו ודברי התורה ובאמת שהוא מקרין החוצה , ישר כח ותודה אישית על שינויי החיים שלי בזכות הקדוש ברוך הוא ובזכות הרב . השאלה שלי היא כזאת , כידוע התורה מחזיקה את צפני הממדים הפיזיים והרוחניים והם שזורים יחד בהקשר הדוק , הרי לא ייתכן שאותו בורא שיצר את הכל התעלם מהנושא הפיזי כאשר מסר לנו את התורה ואם היה עושה כן , אז היה באמת מקום להטיל ספק במציאותו לדעתי . השאלה שלי , אם כך מדוע עיקר הקידמה העולמית לא הגיעה דווקא מצד התורה , אמנם נכון שהאחוז המרוכז הגבוהה ביותר בזכייה בפרס נובל הוא אחוז היהודים ואינו עומד בקנה אחד עם יחסם המספרי לעולם . הלא כל התשובות היו מאז ומתמיד אצל העם היהודי , מדוע התגליות המדעיות לא פותחו דווקא מצד גדולי ישראל התלמידי חכמים ?

תשובה

בס"ד

 

שלום וברכה,

איני הרב זמיר כהן שליט"א, אך אשמח להשיב לשאלתך.

 

אמרו חז"ל שעם מתן תורה נמסרו למשה חמישים שערי בינה, ובהם חכמת הטבע והבריאה. גם על שלמה המלך מסופר שהגיע בחכמתו לידע נרחב ברפואה וכל ענייני העולם הזה. אך עם חורבן בית המקדש והגלות נסתרו שערי בינה אלה, ונאבדו מבני עמנו.

עם זאת, בהחלט נשמרו בחז"ל ידיעות מדעיות מרשימות שהקדימו את כל בני זמנם, ומעידים על מסורת וחכמה זו:

https://www.hidabroot.org/magazine/category/464

https://www.hidabroot.org/article/206143

בכתבי רבותינו השתמרו ידיעות מדעיות רבות שהקדימו את בני זמנם, וגאוני עולם כהרמב"ם גילו ידע מרשים בכל הנושאים המדעיים.

כל החכמות שבעולם צפונות בתוך התורה, רק אין בדורנו עוד נביאים וגאונים כתנאים שמסוגלים להוציא מן התורה חכמות אלה, שנסתרו מעם ישראל עם החורבן, ועד בוא הגאולה השלמה.

 

היהדות תמיד צעדה עם המדע יד ביד, והשתמשה בו בפסיקת ההלכה. בשונה מדתות אחרות, היהדות אינה מתנגדת למדע ולימוד מדעי (חכמי ישראל מעולם לא רדפו מדענים ולא התנגדו למדע כמו שמצוי בדתות אחרות, אלא למדו אותו והשתמשו בו לצורך ההלכה). עד היום פוסקי ההלכה משתמשים בידע מדעי כדי לפסוק פסיקות הלכתיות, כשצריכים לפסוק על מכונות גילוח הם לומדים לפרטי פרטים כיצד בנויה השערה וכיצד מכונות חשמליות אלה פועלות; כשצריכים לפסוק על מערכות חשמליות בשבת לומדים על חשמל ואלקטרוניקה; כשצריכים לפסוק דיני שבת ומצוות לאסטרונאוטים לומדים על חלל ואסטרונומיה; כאשר צריכים לפסוק בנושאי רפואה כמו המתות חסד והפלות ותרומת איברים לומדים לעומק ידע רפואי ואנטומי; כך שהעיסוק התורני כולל בו את העיסוק בכל החכמות המדעיות.

אולם רק עם בוא המשיח והגאולה יתגלו שוב כל שערי בינה שהוסתרו מאיתנו, ונגלה את כל חכמות העולם שבתורה.

 

יחד עם זאת, חשוב להדגיש שהמדע אינו עיקר ביהדות, כי אם רק כלי חיצוני נוסף לשימושו של האדם התורני, ואין זה משנה כלל אם אנו משיגים את המדע בכוחות עצמנו או ממחקר שערכו הגויים. המדע אינו תכלית, אלא אמצעי - כלי לשימושו של האדם בו אפשר להשתמש לטוב או לרע.

 

אך התכלית של הבריאה אינה לימוד המדע, אלא לימוד התורה האלוקית - שהיא החיבור אל הרצון האלוקי באמצעות מצוותיו, המלמדות אותנו את תכלית הבריאה כולה. הוי אומר, המדע עוסק רק בחיצוניות של הגוף, בעוד התורה עוסקת בנשמה שבתוך הגוף!

 

אמרו חז"ל, שבדרך שבה אדם רוצה לילך - בה מוליכין אותו מן השמים.

איינשטיין חיפש ידע בפיזיקה - וזכה להשיג רק ידע בפיזיקה. אך אם היה משקיע את חייו בחיפוש הרצון האלוקי וקירבתו - היה זוכה להגיע לידע נשגב בהרבה.

 

המחקר המדעי נועד בעיקרו לגויים שלא קיבלו תורה, על כן אמרו חז"ל "חכמה בגויים האמן". אולם עם ישראל נועד ללמוד את חכמת התורה, שהיא החכמה האלוקית שמקיימת את העולם וניצבת מאחורי כל הדברים הקיימים. מסיבה זו חכמי ישראל לא ראו במדע עיקר שצריך לרדוף אחריו, למרות שלמדו והשתמשו בידע מדעי.

 

הבט וראה שהבורא יתברך כבר נתן לבני האדם שכל וכישרון לגלות טכנולוגיה וידע מדעי על העולם, לשם כך לא היה צורך במתן תורה! ההגיון נותן שהתורה נועדה לתת לעם ישראל דבר שהמדע לעולם לא יהיה מסוגל לתת לו, וזוהי התגלות נבואית המגלה הוראה מעשית ומשמעות רוחנית לחיים. רק הא-ל לבדו יכול לגלות את רצונו בדרך עבודתו. דבר זה השכל לא יכול לגלות בעצמו, גם לא עם המיכשור המדעי המתקדם ביותר. המדע שייך לעולם החומר, והוא לא יותר מאמצעי להבנה חומרית וחיים נוחים בעולם הזה. התורה לעולם זאת שייכת למימד גבוה בהרבה, של עשייה רוחנית בתוך החומר. על כן תורה ומדע לעולם לא יעמדו בסתירה.

 

מהו המדע, אם לא מחקר על הקליפה החיצונית של חוקי הטבע - של העולם הגשמי שבו אנו חיים לזמן קצר מאוד?

מהי הטכנולוגיה, אם לא אמצעי לנוחיות, מבלי להשיג שום דבר על מהות החיים, על מוסר וערכים? האם הפרופסור לפיזיקה לוקח איתו משוואות בפיזיקה לעולם הבא? האם הכימאי מקדם את המוסר האנושי? האם איש ההייטק מגלה לעולם נדבך נוסף של משמעות החיים והרצון האלוקי?

 

ואולי מתוך המדע תחשוב על תכליתך הרוחנית:

ברגע זה ממש, פועלים בתוך גופך מיליוני מערכות גאוניות בתחכומן. גופך בנוי ממיליארדי אטומים שפועלים בתיאום, אפילו התא הקטן ביותר שיש באצבע שלך מורכב יותר מכל מערכת התחבורה בעיר ניו יורק. הידיים שלך הם מנופים מורכבים מלאים פרקים תואמים שמאפשרים לך לתפקד בחיים. בכל אחת מן העיניים שלך יש יותר מ-120 מיליון קולטני אור, המאפשרים לך לקבל תמונה חדה וצבעונית של המציאות סביבך. בכל יום הלב שלך מעביר 8000 ליטרים של דם בתוך גופך - פירוש הדבר כי בשלושה ימים משאבת הלב שלך היתה מסוגלת למלא בריכת שחייה! אך כל כך הרבה ליטרים של דם דורשים ניקוי רעלים תמידי, ולכן בכל דקה שעוברת הכבד שלך מסנן 2 ליטר של דם מרעלים. המח שיש בראשך הוא פלא הבריאה, ובכל היקום כולו לא נברא מחשב מתוחכם כל כך - מוחך מפעיל 100 מיליארד נוירונים (תאי עצב) - מספר זה גדול יותר מכל הכוכבים שיש בגלקסיה, וכולם פועלים בתיאום מושלם כדי לאפשר לך לראות לשמוע לנוע לדבר ולחשוב. ואין כאן המקום לתאר את כל התהליכים המדהימים והמורכבים שפועלים בגופך.

 

האם יש לך ספק בכך, שמי שברא כל זאת, יש לו מטרות גדולות בשבילך?

ושים לבך לעובדה שכל המערכות המדהימות הללו - הן רק הכלי החיצוני שניתן לך בעולם הזה, כדי שהנשמה שלך תוכל להפעיל את הגוף כמו נהג ברכב. אך מהו המסלול שהאדם בוחר לעצמו בחיים? מהו העיקר ומהו הטפל?

  

בבקשה קרא כאן מה גרם לי לחזור בתשובה:

https://www.hidabroot.org/article/119366

 

וקרא חוברת קצרה שכתבתי על דו-שיח עם בורא עולם:

https://www.gorali.122.co.il/page1.htm

  

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אמיתות התורהמדע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה