שאל את הרב - כללי

תגובה לתגובתכם

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בעבר שלחתי שאלה על הזכרת משיח בתורה ואעתיק ראשית את התגובה: שלום וברכה אעתיק מספר פסוקים שמנבאים זאת בפירוש בתורה מלבד מרבים בדברי הנביאים (י) לֹא יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה וּמְחֹקֵק מִבֵּין רַגְלָיו עַד כִּי יָבֹא שִׁילֹה וְלוֹ יִקְּהַת עמים - הכוונה למלך המשיח (טז) נְאֻם שֹׁמֵעַ אִמְרֵי אֵל וְיֹדֵעַ דַּעַת עֶלְיוֹן מַחֲזֵה שַׁדַּי יֶחֱזֶה נֹפֵל וּגְלוּי עֵינָיִם: (יז) אֶרְאֶנּוּ וְלֹא עַתָּה אֲשׁוּרֶנּוּ וְלֹא קָרוֹב דָּרַךְ כּוֹכָב מִיַּעֲקֹב וְקָם שֵׁבֶט מִיִּשְׂרָאֵל וּמָחַץ פַּאֲתֵי מוֹאָב וְקַרְקַר כָּל בְּנֵי שֵׁת: (יח) וְהָיָה אֱדוֹם יְרֵשָׁה וְהָיָה יְרֵשָׁה שֵׂעִיר אֹיְבָיו וְיִשְׂרָאֵל עֹשֶׂה חָיִל: (יט) וְיֵרְדְּ מִיַּעֲקֹב וְהֶאֱבִיד שָׂרִיד מֵעִיר: (כ) וַיַּרְא אֶת עֲמָלֵק וַיִּשָּׂא מְשָׁלוֹ וַיֹּאמַר רֵאשִׁית גּוֹיִם עֲמָלֵק וְאַחֲרִיתוֹ עֲדֵי אֹבֵד: (כא) וַיַּרְא אֶת הַקֵּינִי וַיִּשָּׂא מְשָׁלוֹ וַיֹּאמַר אֵיתָן מוֹשָׁבֶךָ וְשִׂים בַּסֶּלַע קִנֶּךָ: (כב) כִּי אִם יִהְיֶה לְבָעֵר קָיִן עַד מָה אַשּׁוּר תִּשְׁבֶּךָּ: (כג) וַיִּשָּׂא מְשָׁלוֹ וַיֹּאמַר אוֹי מִי יִחְיֶה מִשֻּׂמוֹ אֵל: (כד) וְצִים מִיַּד כִּתִּים וְעִנּוּ אַשּׁוּר וְעִנּוּ עֵבֶר וְגַם הוּא עֲדֵי אֹבֵד: בהצלחה - בנימין שמואלי לאחר הבעת תודתי על התייחסותכם הנאה,ובפרט למשיב הנכבד בנימין שמואלי, הבה נבחן את התשובה: התשובה פותחת בפסוק בו לטענת המשיב התורה מנבאת מפורשות! על משיח במילים :´עד כי יבא שילה ולו יקהת עמים´ אומר המשיב שהכוונה למשיח וזו לא יותר מפרשנות. באותה מידה אפשר לפרש שמדובר בשם מקום כשהפסוק יתפרש כך:לא יסור שבט מיהודה ומחוקק מבין רגליו עד כי (יבוא יהודה -ל)שילה וכו" אם כן: א. זאת מנין לו? ב.אף אם יתברר המקור נצטרך תשובה לשאלה נוספת :מדוע לא כותב האלוקים ברורות ´עד כי יבא מלך המשיח..וכדומה, מדוע לשון חתומה שכזו? הן לא חסר לאלוקים צורות התבטאות בפרט לא בענין כה משמעותי ? בהמשך הפסוק מביא המשיב פסוקים נוספים ,גם בהם הלשון לא מפורשת:´כוכב מיעקב ´מי חכס וידע מילים סתומות אלו? כנ´ל ´וקם שבט מישראל´ שם לכאורה אפילו לא מדובר על אדם בודד כפי המקובל אלא על שבט שלם! שאר הפסוקים אינם עונים כלל לשאלה . ובאשר לטענה שבספרי הנביאים מובא הענין בהרחבה ,הלא תורת ישראל על מנת להוכיח את אמיתותה מתבססת על עדות של מיליונים על מנת למנוע לזות שפתיים של המצאת התורה ,ופתאום בדבר כה עקרוני מתבססים על מסר באמצעות שליחים ?הלא כל כופר יכול לטעון להמצאה ?מלבד זאת האלוקים שגאלנו בגאולה הראשונה ´לא ע´י מלאך ושרף´ אין מתאים ממנו למסור את מסר הנחמה לעמו בעצמו מפורשות והנה אנו רואים לא כך: הדברים מובאים בצורה המשתמעת לשתי פנים בספר תורת האלוקים וכשהם מובאים ברורות זה ע´י שליחים?! אתמהה?! בתקווה לתשובתכם המהירה

תשובה

שלום וברכה

פירושי התורה נמסרו למשה מסיני, וללא פירושים אלו כל התורה וכל המצוות הינם כספר החתום ועל כן נסמוך על פירושיהם.

הצעתך לפרש את הפסוק עד כי יבוא יהודה לשילה אינה נכונה, א. שילה היא נחלת בנימין ב. מה הכוונה ולו יקהת עמים? ג. נבואה זו לא התקימה כלל, מאחר ומלך יהודה היה רק לאחר ששילה חרב.

אמיתות התורה מביאה אותנו לחובה לציות לנביאים כמבואר בתורה

דברים פרק יח

 

(טו) נָבִיא מִקִּרְבְּךָ מֵאַחֶיךָ כָּמֹנִי יָקִים לְךָ יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ אֵלָיו תִּשְׁמָעוּן:

(טז) כְּכֹל אֲשֶׁר שָׁאַלְתָּ מֵעִם יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ בְּחֹרֵב בְּיוֹם הַקָּהָל לֵאמֹר לֹא אֹסֵף לִשְׁמֹעַ אֶת קוֹל יְקֹוָק אֱלֹהָי וְאֶת הָאֵשׁ הַגְּדֹלָה הַזֹּאת לֹא אֶרְאֶה עוֹד וְלֹא אָמוּת:

(יז) וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֵלָי הֵיטִיבוּ אֲשֶׁר דִּבֵּרוּ:

(יח) נָבִיא אָקִים לָהֶם מִקֶּרֶב אֲחֵיהֶם כָּמוֹךָ וְנָתַתִּי דְבָרַי בְּפִיו וְדִבֶּר אֲלֵיהֶם אֵת כָּל אֲשֶׁר אֲצַוֶּנּוּ:

(יט) וְהָיָה הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמַע אֶל דְּבָרַי אֲשֶׁר יְדַבֵּר בִּשְׁמִי אָנֹכִי אֶדְרֹשׁ מֵעִמּוֹ:

(כ) אַךְ הַנָּבִיא אֲשֶׁר יָזִיד לְדַבֵּר דָּבָר בִּשְׁמִי אֵת אֲשֶׁר לֹא צִוִּיתִיו לְדַבֵּר וַאֲשֶׁר יְדַבֵּר בְּשֵׁם אֱלֹהִים אֲחֵרִים וּמֵת הַנָּבִיא הַהוּא:

(כא) וְכִי תֹאמַר בִּלְבָבֶךָ אֵיכָה נֵדַע אֶת הַדָּבָר אֲשֶׁר לֹא דִבְּרוֹ יְקֹוָק:

(כב) אֲשֶׁר יְדַבֵּר הַנָּבִיא בְּשֵׁם יְקֹוָק וְלֹא יִהְיֶה הַדָּבָר וְלֹא יָבוֹא הוּא הַדָּבָר אֲשֶׁר לֹא דִבְּרוֹ יְקֹוָק בְּזָדוֹן דִּבְּרוֹ הַנָּבִיא לֹא תָגוּר מִמֶּ נו

ועל כן דברי הנביאים מוכחים כאמת מכוח מעמד הר סיני שבה אמר ה´ לציית לדברי הנביאים.

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה