תורה ומדע

שאלה על דברי הרב יצחק יוסף

  • י"ח טבת התשע"ז
אא

שאלה

שלום הרב. שמעתי ממרן הרב יצחק יוסף בשיעור שהסיבה שכדור הארץ עגול היא שבכל רגע צריך שילמדו תורה בעולם לכן הוא נברא כעיגול שכל הזמן יהיה אור בחצי כדור. אם כך, למה השמש והכוכבים גם עגולים? מלבד זאת, לפני אלפי שנים, לא היו יהודים באמריקה. אשמח לתשובה.

 

תשובה

בס"ד

 

שלום וברכה,

 

חידוש זה נאמר בשם גדולים וטובים כמו הגאון מוילנא, כך העיד הקב"ה בתנ"ך: "אם לא בריתי יומם ולילה - חוקות שמים וארץ לא שמתי" (ירמיהו לג, כה).

 

אלוקים ברא חוק שנקרא כח הגרביטציה (משיכה), אשר מעגל כל מסה גדולה ביקום - לכדי כוכבים וכוכבי לכת כדוריים. אך הסיבה שקיים חוק של כח משיכה ביקום הוא עבורנו. 

 

כמו כן, לא כל כוכבי הלכת מסתובבים סביב צירם! כך לדוגמה, הירח אינו נע סביב צירו. כך שגם עצם העובדה שכדור הארץ מסתובב סביב צירו (ציר מדויק של 23.5 מעלות) נועדה כדי שתהיה לנו תופעה של יום ושל לילה, ונוכל לעסוק בתורה בכל זמן בכדור הארץ. 

 

גם לפני שהיו יהודים ביבשת אמריקה, עסקו תלמידי חכמים בתורה ביום ובלילה, כפי שנאמר "והגית בו יומם ולילה". צדיקים רבים קמים באישון הלילה כדי לעסוק בתורה עד אור הבוקר. כך מסופר על דוד המלך שהיה קם בחצות כדי לעסוק בעבודת בוראו. אך לאחר שנפוצו היהודים בעולם, נוצר מצב טבעי שבו עוסקים יהודים בתורה בכל היבשות ובכל הזמנים (גם מי שאינם תלמידי חכמים), וכך למעשה מגנים על העולם כולו בכל שעה.

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שמשכדור הארץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה