חברה והשקפה

העם הנבחר - שאלות

  • כ"ט כסלו התשע"ז
אא

שאלה

שלום שמעתי את ההרצאה בהידברות בנושא העם הנבחר https://www.hidabroot.org/video/89493 לצערי לא קבלתי תשובות לשאלותיי , אשמח אם תוכלו לענות לי. היהודים הם העם הנבחר. 1 - נבחר למה ? לאיזו תכלית העם היהודי הוא העם הנבחר? 2 - בספר שמות ה' אומר: אם לא תשמעו לי אייסר אתכם 7 חטאים. כלומר עם כל חט תקבלו 7 עונשים. על איזה חט מדובר ?

 

תשובה

בס"ד

 

שלום וברכה,

 

1. הגויים נועדו לעבוד את עבודת האדם, ועל כן הם מקבלים שכר ועונש בעיקר על מצוות שבין אדם לחבירו (לא תגנוב, לא תרצח וכו').

לעומת זאת עם ישראל נבחר לעבוד את עבודת האלוקים, שהיא התכלית הגבוהה ביותר, ומטרתה להתחבר במעשינו ורצונותינו אל הרצון האלוקי, ובכך להידמות לבורא יתברך. מתוך תכלית זו זוכה נשמת הישראל לשכר הגבוה ביותר בבריאה, שהיא עבודת השם.

תכלית זו מושגת על ידי קיום התורה והמצוות, אשר מכשירות את הדעות והמעשים שלנו לרצון האלוקי. בתנ"ך נאמר, "אם לא בריתי יומם ולילה, חוקות שמים וארץ לא שמתי" - כלומר הבורא העיד כי תכלית הבריאה נמצאת בקיום תורתו, המובילה לאדם השלם. בני ישראל שעושים רצונו של מקום זוכים להיות "אור לגויים" ומשפיעים טובה לכל העולם, וכאשר בני ישראל מתרשלים בתפקידם יורד העולם ומתגברים המלחמות. כי הכל תלוי בתכלית האלוקית. בבקשה קרא את מאמרי:

https://www.hidabroot.org/question/132674

 

2. מסביר רש"י: "אם לא תשמעו לי - להיות עמלים בתורה" - כלומר כל הברכות מגיעות בזכות עסק התורה, וכל הקללות מגיעות כתוצאה מהתרחקות מעסק התורה ולימודה. כי התורה היא השורש של העולם, ועל קיומה העולם עומד. ראה בבקשה:

https://www.hidabroot.org/article/3692

  

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:העם הנבחרעם ישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה