חברה והשקפה

האם יש קשר בין מדינות מצליחות לערכים אנושיים

  • ט"ז כסלו התשע"ז
אא

שאלה

כתוב ברמבם שאלוקים משגיח על אומות העולם אם הם גוזלים ורומסים את הערכים האנושיים, האם יש קשר מציאותי בין מדינות מצליחות לבין ההתנהגות שלהם? תודה רבה

 

תשובה

ס"ד

 

שלום וברכה,

 

בהחלט יש. אעתיק לך מכתבה שפרסמתי בעלון עונג שבת:

 

התורה מלמדת אותנו שאיכות חיים גבוהה תלויה ברמת השמירה על שבע מצוות בני נח, דהיינו קיום מצוות בסיסיות שבין אדם לחבירו.

כידוע, ארצות הברית היתה חלוצה בשחרור העבדים שסבלו תחת ידם סבל רב, ובתיקון חוקי היסוד של כבוד האדם וחירותו. מאז היא זכתה לשגשג יותר ממדינות אחרות. גם יפן, לאחר שהיתה מדינה לוחמנית וחסרת זכויות, קיבלה את ערכי היסוד שבין אדם לחבירו ומאז היא משגשגת.

העוני והמחלות נפוצות כיום בעיקר במדינות שרוב אזרחיהם הם עובדי אלילים הרומסים את זכויות האדם, ופוגעים זה בזה על פי חוקים ומנהגים פרימיטיביים (באפריקה רוצחים עד היום באכזריות אנשים לבקנים, ומשפחות נוטשות תינוקות בעלי מומים ונותנים להם לגווע ברעב. בהודו עד לא מזמן היה מנהג ארצי בשם "סאטי" של שריפת אלמנות!), וזאת מלבד חוסר דאגה לעניים וחולים, יתומים ואלמנות. עוולות מוסריות נפוצות מאוד אצל עובדי אלילים, וניתן לראות שרוב העוני והמחלות מצויות בארצותיהם. נראה שאלוקים מסובב את הנסיבות באופן כזה, שמדינות שדואגות יותר לזכויות האדם והנזקקים, יזכו לטכנולוגיה ורפואה ואיכות חיים גבוהה יותר, בעוד מדינות אשר אזרחיהם רומסים זה את זה באכזריות, יחיו בתנאי חיים ירודים, בעוני ומצוקות אחרות.

 

כמובן שנוכל לראות את ההשגחה האלוקית גם בהיסטוריה, כאשר מעצמות גדולות וחזקות עד מאוד התמוטטו לאחר שרמסו מצוות שבין אדם לחבירו:

- גרמניה הנאצית היתה בתחילתה מעצמה משגשגת מאוד מבחינה כלכלית, בירת ההשכלה והטכנולוגיה, עד כדי כך שמשכילים מכל העולם למדו את השפה הגרמנית. אולם אזרחיה בחרו בצורר שהתנגד למוסר היהודי, רמס את זכויות האדם, ורצח בשיטתיות מיליוני יהודים. מבחינה צבאית וכלכלית היתה גרמניה למעצמה גדולה ואדירה מאוד בעולם, היא שלטה בדעת ההמון שהיה מוכן למסור את נפשו עבור מטרתה. אך למרות כל התקדמותה הטכנולוגית ומסירותה עד המוות, המעצמה הנאצית הפסידה במלחמת העולם השנייה והתמוטטה כליל.

- הרוסים הפילו לפני 90 שנה את שלטון המלוכה של הצארים והקימו את ברית המועצות - שלטון הקומוניזם המושחת אשר העמיד בראשו אליטה נבחרת. מבחינה כלכלית השיטה בתחילתה הצליחה מאוד, הכלכלה היתה טובה, ההשכלה היתה גבוהה, הצבא היה אדיר בעוצמתו, והשליטה בהמון העם היתה ללא מיצרים. אך מעשיה היו מזוויעים: הקומוניסטים הסתירו הרג שיטתי של מיליוני בני אדם בסיביר, הם התכחשו לתורה ואסרו כל פעילות דתית. למרות כל התקדמותה הטכנולוגית כמעצמת על, רוסיה נקלעה לפתע לעוני ורעב מחפיר בשנות השמונים, אשר מוטט את הקומוניזם ושבר את חומות הברזל.

בהיסטוריה הפוכה - גרמניה הנאצית וגם רוסיה הקומוניסטית היו עשויות לנצח ולהפוך למעצמות ששולטות בחלקים נכבדים של העולם עד היום, אך הם נכשלו מסיבות בלתי צפויות. רק המחנה המשותף חוזר על עצמו: אנו מוצאים קשר יחסי בין רמת השמירה על שבע מצוות בני נח - לבין רמת ההצלחה ואיכות החיים של המדינות בעולם.

 

אך יותר מכל, ניכרת ההשגחה האלוקית על העם הנבחר:

עם ישראל שרד 3300 שנה באופן על-טבעי הסותר את כל חוקי ההיסטוריה, כי חוקיו הם חוקי התורה. בהן תלויה הישרדותנו והצלחתנו על פני כל העמים, כי משימתנו היא להיות "ממלכת כהנים וגוי קדוש" (שמות יט, ו). אימפריות אדירות ניסו בזו אחר זו להכחידנו ונכשלו למרות כל מאמציהם. כעת העולם מתקדם לקראת מלחמת גוג ומגוג, כפי שניבאו הנביאים, עימה יתגלה המשיח ותבוא הגאולה לעם ישראל ולעולם. ההיסטוריה יש לה מסלול, היא מתקדמת לפי תכנית אלוקית, בהשגחתה יבחין כל מתבונן. 

 

ראה עוד כתבות במדור:

https://www.hidabroot.org/magazine/category/4287

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:קשרמדינות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה