הלכות ומנהגים

איך אפשר לכבד הורים שעושים לך רע

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

לכבוד הרב שלום רב אני מבינה למה ה" אנס אותנו לכבד את ההורים אך אני לא מצליחה להבין למה מבחינה כרונולוגית ה" ישר חייב את הילדים לכבד את ההורים, אך לא ציווה את ההורים להתנהג כשורה עם ילדיהם? איך אפשר לכבד הורים ששונאים אותם? למה ה" לא התייחס כלל לאופן הגידול של הילד? איך אדם אמור לכבד הורה שהוא מתעב? להיות צבוע? לשחק אותה כאילו אכפת לו מההורה?אחד בפה ואחד בלב?איך אפשר לכבד בנאדם שעשה לך רק רע בחיים?שאת כל המידות הכי רעות ירשת ממנו? למה אין כלל התייחסות לנושא כלל בכל התורה!

תשובה

שלום וברכה

בוודאי חובה על האב להתנהג כראוי לבנו לחנכו באהבה ולתת לו את הכוחות לחיים טובים, ועל כך נצטוינו ושננתם לבניך ודברת בם, וכל ספר משלי מלא בהדרכה חינוכית להורים.

הורה שהכאיב לבניו ולבנותיו במזיד ענוש ייענש אין כל ספק בכך וכל מעשיו של הילד נזקפים לחובתו, וכל חטא ופגם של הילד שהוא כתוצאה ממעשי ההורים, נרשם לחובתו של האב.

אולם ברור כשמש שהבן שנולד להורים רעים לא נולד שם בטעות, בכוונה תחילה נולד הילד שם, מאחר וזה תיקונו להיוולד להורים רעים ובכל זאת לעמוד בכל הניסיונות ולצאת במידות מתוקנות, תפקידים קשים אלו ניתנים לנשמות גבוהות במיוחד, ורק מי שיש לו כוחות עצומים לעמוד בכל הקשיים הוא מקבל את הניסיון הקשה להיוולד לאבא רע, ובכל זאת לעמוד איתן מול הכול ולהישאר בעל נפש מתוקנת ושומר מצוות כראוי.

תפקיד קשה קיבלת, ושכר רב מצפה לך, אין קץ לשכרך כאשר תעלי למרום במלאת ימייך ושנותייך, ובורא עולם יראה שעמדת בניסיון שהוא נתן לך בשלימות ואת מחזירה לו נשמה יפה ונקייה.

בורא עולם אוהב את כל אחד ואחד מישראל, צער רב סובל בורא עולם כאשר הוא רואה את מי מבנותיו סובל סבל קשה שכזה, ובכל זאת כדי לתקן ת נפשך הוא מוכן לסבול את כל הצער יחד איתך כדי שתזכי להתעלות מעלה מעלה ולזכות לכ הטוב המיועד לך.

באם לא עומדים בניסיון ונופלים חלילה למידות רעות או לחטאים הרי עוגמת הנפש של בורא עולם גדולה עד למאוד וכך הוא אומר לשוא הכיתי את בני.

ה´ יתן לך את הכוחות לעמוד בכל הקשיים ולעבוד את ה´ כראוי.

בברכה - בנימין שמואלי  


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה