תפילה וברכות

ברכה אחרונה על משקה חם

  • כ"ח חשון התשע"ז
אא

שאלה

בעזרת ה' יתברך שלום כבוד הרב, רציתי לשאול האם לדעת מרן הגר"ע יוסף זיע"א יש לברך ברכה אחרונה על יוגורט? - מעדן ואם כן באופנים מסוימים?? בנוסף מה לגבי שתיה חמה שכבר לא במצב לוהט אלא חמים.. זה מחייב ברכה אחרונה? תודה רבה ברוכים תהיו

תשובה

שלום רב,

1. יעויין להגר"ד יוסף שליט"א בספר הלכה ברורה (סימן רי סעיף יד) שהאוכל מאכל שהוא עב במקצת אבל אינו קרוש וקשה ממש, באופן שמצד אחד אי אפשר לשתותו כמשקה, אלא צריך לאוכלו על ידי כפית, ומאידך אין צריך ללועסו בשיניו, כגון דייסא סמיכה, או גבינה שהיא רכה במקצת, או לבן ושמנת (כשלא ניערו אותם עד שנעשו כמשקה) וכיוצא בהם, או ג'לי וכיוצא בו, נחשב הדבר כאוכל מאכל ואינו כשותה משקה, וכל שאכל כזית בתוך כדי אכילת פרס מברך ברכה אחרונה. ושם בבירור הלכה (אות יב) הביא שכן הסכים עמו אביו הגר"ע יוסף זצ"ל.

לעומת זאת דעת הגר"ע יוסף זצ"ל לגבי מי שאכל גלידה, שאפילו אם אכל שיעור רביעית בתוך כדי אכילת פרס, אינו מברך ברכה אחרונה, היות ודין הגלידה כמשקין שאין מברך אחריהם ברכה אחרונה אלא אם כן שתה מהם רביעית בתוך שיעור זמן של שתיית רביעית - דהיינו 4-5 שניות (שו"ת יביע אומר חלק ה' חלק אורח חיים סוף סימן יח, וחלק ח' חלק אורח חיים סימן כה סוף אות ו, וחזון עובדיה ברכות עמוד קמו, ד"ה ולכאורה. וע"ע בספר הלכה ברורה חלק י' סימן רי סעיף יד).

2. בדרך כלל לא מברכים ברכה אחרונה לאחר שתיית תה, כיוון שלא שותים רביעית בתוך שיעור זמן של שתיית רביעית (4-5 שניות), אולם אם התה התקרר מעט ושתית ממנו רביעית בתוך הזמן הנ"ל, יש לברך בורא נפשות. ועל קפה אין לברך ברכה אחרונה גם כשהתקרר מעט ושתית ממנו רביעית בבת אחת (שו"ת יביע אומר חלק ה' חלק אורח חיים סימן יח, וחלק ח' חלק אורח חיים סימן כב אות ט, והליכות עולם חלק ב' עמוד קכז, וחזון עובדיה שם עמוד רסא בהערה).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ברכה אחרונהקפה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה