חברה והשקפה

כמרים ורוחות רעות, טומאה לאחר לידה

  • כ"ד תשרי התשע"ז
אא

שאלה

בס''ד לכבוד הרבנים שליט''א, יש לי 3 שאלות שאמנם שונות במהותן, אבל תמיד אני רוצה לשאול אותן ושוכח.  

א. איך יתכן שכמרים מצליחים לגרש רוחות רעות וכל מיני דיבוקים? הרי אין להם את הפסוקים שלנו. ושנית, גם לפי מה שכתוב "ולבני הפילגשים נתן אברהם מתנות", הרי מדובר בשמות טומאה. אז איך טומאה תגרש טומאה? 

ב. מה תפקידם של השדים? למה הם נבראו? מה ההבדל בינם לבין מזיקים? אם יש ספר שאפשר ללמוד על זה, אשמח

ג. ידוע שאשה אחרי לידה טמאה לבעלה עד שיפסק הדם, ותשמור שבעה נקיים. אם כן מה התכוונה התורה שכתבה 60 יום לבת ו-30 לבן? שאגב מי שנוהג כך חוטא וקראי... אשמח אם כבוד תורתכם יאיר את עיני, ושכרם כפול מהשמיים.

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

 

1. ידועים מקרים רבים מאוד של כמרים שמרמים:

מה שראית הוא בדרך כלל שחקנים שמשלמים להם כסף.

בחלק אחר של המקרים מדובר באנשים חולי נפש, אשר מתוך אמונה בכומר חושבים שהם "מתרפאים".

דיבוק אמיתי - הוא רק כאשר ביכולתו לספר דברים שאין ביכולת אדם לדעת (כגון סודות קבלה או לגלות לאדם את מעשיו שבסתר וכיוצא באלו המעידים שהוא אכן רוח מן העולם הבא). רוב המקרים הם בסך הכל חולי נפש, סכיזופרנים, שחושבים שנכנס בהם דיבוק.

עם זאת, גם אצל גויים ייתכנו לעיתים נדירות מאוד כוחות (ראה לדוגמה את בלעם הרשע). ייתכנו אצל הגויים לעיתים רחוקות כוחות כישוף, שעושים אותו באמצעות הסטרא אחרא, כוחות הטומאה. אך נדיר מאוד שיהיה להם כוחות כאלו. ורובם המוחלט של המקרים הוא שקר וכזב.

 

2. הכוונה היא שאברהם אבינו מסר לבני הפילגשים סודות על הבריאה שבהם יוכלו להשתמש כדי להצליח בארצות אליהם נדדו. הביטוי "שמות טומאה" הכוונה היא לחכמה נסתרת, אך כזו שאיננה קדושה ולא יונקת את כוחה ממקור התורה אלא מכוחות אחרים שמצויים בעולם (כמו שדים, כישופים וכדו'). 

 

3. השדים הם בריות שנבראו בין השמשות, הם גשמיים בחציים ורוחניים בחציים (כך לדוגמה, למרות שאין להם גוף פיזי, הם מתרבים ומתים כמו בני אדם). השדים משמשים כדי להטעות את הגויים והמכשפים למיניהם, אך היו מקרים נדירים שגם עזרו למקובלים כמו האר"י הקדוש.

המזיקים הם כוחות רוחניים שנשלחים משמים כדי להזיק ולמלא את תפקידם להעניש על חטא, כך שאין למזיקים שום בחירה חופשית. השדים לעומת זאת פועלים על דעת עצמם כמו בעלי החיים.

אפשר שתמצא עליהם מידע נוסף בספרו של הרב יעקב ישראל לוגאסי "נפשי בשאלתי".

ג. בתורה כתוב שלאחר 14 יום לנקבה או שבעה ימים לזכר אין הדם מטמא משום נידה על לגמר הימים של 90 יום לנקבה וארבעים יום לזכר. בזמנינו אין מקילים על דם זה מסיבות המבוארות בפוסקים. אולם אין להישאר לא טהורה במשך ימים אלו אף כשאין דימום והמקפידה על כך היא קראית.

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שדיםמזיקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה