נשים

מדוע נשים פטורות ממצוות רבות

  • י"ז תשרי התשע"ז
אא

שאלה

שלום וברכה, מדוע נשים פטורות כמעט מכל המצוות חוץ מ-6 מצוות ומהן המצוות הללו ולמה דווקא 6 ואם אישה מקיימת מצווה שהיא פטורה ממנה מה זה אומר? תודה רבה

 

תשובה

שלום וברכה,

 

קודם כל, יש עשרות מצוות לא תעשה שהאשה מחוייבת בהם בדיוק כמו הגבר, כמו כל איסורי העריות, יום שבת, יום כיפור, חמץ בפסח, כשרות וכו'. האשה מחוייבת כמעט בכל המצוות שבהן מחוייב הגבר.

בנוסף לכך, נשות ישראל קיבלו על עצמן מצוות רבות נוספות כמו תפילות בכל ימות השנה והחגים.

  

נא לצפות בהרצאה זו:

https://www.hidabroot.org/video/60793

 

אולם ישנן מצוות שהתורה חייבת הגבר ולא את האשה, כמו ברית מילה, תפילין, ציצית, לימוד תורה ועוד.  ופטרה את האשה ממצוות שתלויות בזמן. מכיוון שהתורה מכירה בצרכיה המיוחדים של האשה, ולכן פטרה אותה ממצוות שהזמן גרמן - הרי הקב"ה הטיל על נשים את התפקיד הנכבד של הבאת ילדים לעולם, הכניסה להריון, הנקה, טיפול בילדים הקטנים וחינוך. לכן התורה פטרה אותה ממצוות התלויות בזמן. ופירוש הדבר שהאשה טובה כפי שהיא,  ומתקנת את נפשה ללא מצוות אלה. בעוד הגבר זקוק למצוות כמו תפילין וציצית כדי להגיע לשלמותו. כי הגבר והאשה שונים זה מזה. אפילו היצרים שלהם שונים: בין הגברים יש יצר רע של תחרותיות וגאווה וכבוד והסתכלות במקומות אסורים, לעומת זאת אצל נשים יש יצר רע אחר של רכילות ושל צניעות. 

לכל מין את ההתמודדויות שלו: אצל גברים עיקר ההתמודדות היא עם גאווה, תחרותיות, כעס, תאווה. כאשר אצל נשים עיקר ההתמודדות תהיה עם צניעות, רכילות וקלות דעת. אך

 

הקבלה מלמדת אותנו שהגבר והאשה הם למעשה שני חלקי נשמה שירדו יחד לעולם הזה למלא תפקידים שונים, וביחד להגיע לשלמותם. בעולם הבא הם חוזרים ומתאחדים, וזוכים לטוב האלוקי כנשמה אחת שלמה. פירוש הדבר שהאשה שותפה בכל המצוות שעושה בעלה, כפי שהבעל שותף בכל המצוות שעושה אשתו, וכך הם זוכים יחד להגיע לשלמותם הרוחנית.

 

אין ראוי לאשה לקיים מצוות שנועדו לגברים, מאחר שהדבר עשוי להעיד על גאווה, שהרי קודם כל אשה צריכה לקיים את כל המצוות שהיא חייבת בהן בשלמות, לפני שהיא ניגשת לקיים מצוות שאינה חייבת בהן. האם היא כבר זכתה להגיע לצדיקות יתירה בצניעות ולשון הרע וחסדים ומצוות שבין אדם לחבירו? עצם העובדה שהיא פונה למצוות שאינה חייבת בהן מעידה על כך שאינה מחפשת לקיים את רצון הבורא, אלא ליצור פרובוקציה, כמו שעושות "נשות הכותל" שמניחות תפילין כדי להכעיס. בפרט בדורנו ראוי להתרחק מכך, ולעשות את מה שמוטל עלינו כפי שנוהגות הרבניות הקדושות ומורים כל גדולי ישראל.

 

בברכה,

דניאל בלס 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מעמד האשהמצווה נשים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה