חברה והשקפה

איך יתכן שהשכינה נמצאת בארץ ישראל שהיא כל כך חומרית?

  • י' תשרי התשע"ז
אא

שאלה

תחילת שיחת צ'אט ‏‏11‏ אלפים‏ אנשים אוהבים את זה כולל ‏אביעד אירני תיווך‏ דמות ציבורית . שלישי 10:07 לכבוד הרב זמיר כהן שלום, שאלה א: ראיתי שכתוב שהשכינה נמצאת בארץ ישראל. אבל איך יתכן שלדבר רוחני תהיה תכונה של דבר חומרי כמו למשל להיות במקום מסוים ? שאלה ב: מדוע השם ברא בגוף שלנו גנים לזנב ? . תודה רבה מאד מראש ושנה טובה וגמר חתימה טובה ????

 

תשובה

שלום וברכה,

 

א. רק אלוקים לבדו הוא אינסופי ונצחי. כל דבר אחר שנברא הוא מוגבל ביחס לבורא יתברך.

דברים רוחניים הוא אמנם חסרי גוף, אך הם עדיין מוגבלים בכוחם ואינם אינסופיים (שהרי רק אלוקים לבדו הוא האינסוף האמיתי).

נוכל להמחיש את מוגבלותם של דברים רוחניים כמו דברים חסרי גוף בעולמנו - לדוגמה, גז וחשמל ואנרגיה בעולמנו הם חסרי גוף, וביכולתם לעבור ממקום למקום למרות שאינם מוחשיים, אנו רואים שכמותם וכוחם תמיד מוגבלים. עם זאת אנרגיות מסוגלות לעבור דרך חפצים מוצקים, כגון גלי רדיו אשר מסוגלים לעבור דרך קירות וחפצים. באופן דומה לכך, גם דברים רוחניים הם מוגבלים לגודל וכח וכמות כפי הגדרים שקבע להם הבורא יתברך, למרות שביכולתם לעבור דרך חפצים חומריים.

 

השכינה איננה בעלת גוף, היא מייצגת כח רוחני חזק וחשוב מאוד של קדושה בתוך הבריאה, והימצאותה תלויה ברמת הקדושה של האנשים או של המקום. הקב"ה הוא שמקרב או מרחיק את השכינה ממקומות מסויימים, המבטאים את רמת הקשר שלו עם הברואים.

 

באופן דומה, גם הנשמה הרוחנית שלנו נמצאת בתוך גופנו ולא עוזבת אותנו - כי הקב"ה מחזיק אותה בגופנו. על כן אנו מברכים בברכת "אשר יצר", בין השאר על כך שהנשמה לא עוזבת את גופנו. ראה בהרחבה:

https://www.hidabroot.org/article/168022

 

ב. אין בגוף שלנו גנים לזנב. לעיתים ישנן מוטציות (טעויות גנטיות) במהלך התפתחות העובר, וכך נולדים תינוקות מעוותים, או בעלי גידולים שונים, אשר חלקם נראים כמו זנב. אך לא מדובר בזנב אמיתי, כי אין בו עצמות ושרירים והוא אינו יכול לנוע. אין זה יותר מגידול היוצא מן הגוף, אשר אינו מייצג גנים רדומים משום סוג.

נא לראות גם:

https://www.hidabroot.org/article/125994

  

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שכינהזנב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה