חברה והשקפה

מצוות שילוח הקן וכיבוד הורים

  • כ"ו אלול התשע"ו
אא

שאלה

ידוע שכרן של 2 מצוות אילו למען יאריכון ימיך . אלישע בן אבויה ראה ילד שמקיים מצווה זאת בזמן שאביו אמר לך מהר תעשה מצוות שילוח הקן יש היזדמנות עכשיו ,אז הילד טיפס על העץ עשה את המצווה ובזמן שרצה לרדת נפל ומת .אלישע ראה מהצד את זה ואמר לעצמו היה כאן 2 מצוות יחד גם כיבוד הורים שאביו ציווה על הילד לעשות וגם שילוח הקן ובסוף הוא מת אז הוא אמר זאת תורה וזה שכרה ואז החל לפרוש מהתורה . ואני שואל איפה הארכת הימים אמרו לי לא הבנת זה לעולם הבא אבל עולם הבא הנשמות זה חיי נצח אז מה ההסבר ? בנוסף עם כל מה שאני יודע ויש מיקרים של ממות קליני חלומות וכו' איפה בתורה מוזכר העולם הבא ?

 

תשובה

בס"ד

 

שלום וברכה,

 

מצוות כיבוד הורים, על דרך הפשט נאמר כי היא מאריכה את חייו של האדם בעולם הזה, אך יש בה גם רמז לחיי העולם הבא, שהם חיי נצח שאין להם סוף (כלומר השכר שם נצחי, ומי שמקיים מצוות כיבוד הורים זוכה למקום גבוה יותר ונצחי בחיים שאין להם סוף). כפי שציינת, הגמרא אכן מספרת על בן אחד שקיים את מצוות אביו, וטיפס על העץ לקיים מצוות שילוח הקן, אך נפל ומת. חז"ל השיבו מספר תירוצים על מקרה זה, והראו שהיו חשבונות שמים פרטיים ומיוחדים עם אותו הבן, שמנעו את אריכות חייו למרות המצוות שקיים (אחד מההסברים היה שהבן שנהרג עסק והרהר בעבודת אלילים). ניתן להבין מדבריהם שבאופן רגיל - מצוות כיבוד אב ואם אכן מאריכה את החיים בעולם הזה - רק ישנם מקרים פרטיים ונדירים שמונעים הטבה זאת.

 

למה הדבר דומה? לחייל ששואל את מפקדו בקרב: "מדוע אני צריך לחבוש קסדה? הרי יש חיילים שחבשו קסדה ונפגעו בראשם למרות זאת!" - שאלתו כמובן לא הגיונית. הקסדה מגנה על הראש ברוב המקרים, בדרך הטבע הרגילה, אך ודאי שיש מקרים של פגיעה ישירה ויוצאת מן הכלל, שבהם אף קסדה לא תעזור. 

באופן דומה, מצוות מזוזה מגנה על הבתים ברוב המוחלט של המקרים, כמו שמצוות כיבוד אב ואם מאריכה את החיים של רוב האנשים שמכבדים את הוריהם, אך ישנם מקרים היוצאים מגדר הרגיל - חשבונות שמים מיוחדים עם אותה נשמה - אשר אינם מבטלים את הגזירה. גם במקרה של צדיקים, בדרך ההשגחה הרגילה אין הם מגיעים לחרפת רעב ומוגנים יותר מכל האנשים מלהגיע למצב של רעב.

 

העולם הבא מוזכר בתנ"ך, כמו גם שכר ועונש על כל המעשים. ראה כאן רשימת פסוקים:

http://www.hidabroot.org/article/111165

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:עולם הבאשילוח הקן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה