אמונה

האם יציאה לעבודה אינו מקובל במגזר החרדי

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

כבוד הרב שלום וערב טוב אני אישה חרדית (לא חוזרת בתשובה אלא דתיה מילדות שהתחזקה) ואמא לשני ילדים בני 8.5,ו- 5. ילדיי לומדים בתלמוד תורה (חרדי) ואני ובעלי רוצים לתת לילדים חינוך חרדי אבל יחד עם זאת השקפתנו היא שבעז"ה כשיגדלו אנו מעוניינים להקנות לילד אמצעים נוספים כדי שיוכל להתפרנס בכוחות עצמו ולא יהיה תלותי בכספי הכולל. שאלתי היא , מדוע הדבר שאדם כשמתחתן אינו "מקובל" שיצא לעבוד (לפחות מספר שעות בשביל פרנסה) אלא שילמד תורה כל היום. האם אמנם ישנו איזה שהוא איסור הלכתי או העניין פשוט הפך להיות לסטיגמה במגזר הספרדי. מדוע במגזר האשכנזי הגברים יחד עם הנשים יכולים לשלב את למוד התורה עם מספר שעות עבודה כמו פתיחת חנות כלשהיא למספר שעות, רפואה משלימה , מלמד בת"ת , או כל דבר אחר שניתן לעשות בשילוב עם לימוד התורה. האם לא כתוב בתורה שבזיעת אפיך תאכל לחם... האם אסור לבן אדם לפרנס את משפחתו? האם אבותינו לא עבדו?(לא מדובר שלעשות את העבודה לעיקר). קראתי סיפורים על הרבה גדולי הדור שהיו עוסקים בכל מיני תחומים בשביל פרנסתם שיהיה תחום הכי פשוט שיכול להיות. ואפילו הרבנים שנותנים היום דרשות לקהל הרחב מתפרנסים תמורת תשלום מכובד שהינו מקור המפרנסה שלהם אז מדוע במגזר הספרדי ישנו רושם שאנשים פשוט לא רוצים לעבוד? מדוע מסתכלים על אותם בחורי ישיבה שמחליטים לשלב עבודה ככשלון בחינוך הילדים. האם למידות של האדם אין שום משקל ? האם אי אפשר להתיחס לאדם כהיותו יהודי טוב אלא רק בהיבט של האם מקיים תורה ומצוות או לא? איפה העניין של אהבת לרעך כמוך? אני חושבת שהדור שלנו מתחיל לאבד את העיקר ואת הבסיס שהלכו אבותנו והרבנים הגדולים. מדוע דווקא במגזר ספרדי ישנם בעיות של אי צניעות נושא שצריך לתת הרבה מחשבה, או מצב של רעב במשפחות מרובות ילדים. האם התורה אומרת להרעיב את הילדים ולא לצאת לעבוד אלא ללמוד תורה בכל תנאי הלחץ ואז יש מצבים מסויימים של התנשרות עקב בעיות כלכליות... אשמח לקבל תשובה כי נושא זה מאוד מעיק עליי ועל בעלי. יש לציין שבעלי עובד ולומד בשעות הערב. ברצוננו לדעת אם אנו מעוניינים לשלב 2 דברים ביחד פסול הלכתית. ומה הגישה שאנו צריכים לנקוט כדי לשמור גם על הערכים הדתיים וגם לשלב מקצוע לעתיד הרחוק כמובן אם זהו רצונו של הילד. תודה מראש ההורים

תשובה

שלום וברכה

אם כי יש לנסות ולחנך את הילד שיגדל גדול בתורה ויהיה מגדולי הדור, ולא יצטרך לשום עבודה, אלא יהגה בתורה יומם ולילה, הרי אם לא הצליח בכך, או קשה עליו פרנסה אין כל פגם בכך שהולכים לעבוד ולפרנס את הבית, ואין זאת דרך התורה הכבושה לכול שיפקירו את נשותיהם ואת בניהם, ולא יתעסקו לפרנסתם. אין כל כישלון חינוכי בכך שהילד שגדל ונהפך לאב ויוצא להביא טרף לבניו, זוהי הדרך הראוייה אשר בה הלכו אבותינו בכל הדורות.

כמובן שתמיד ישנם יוצאים מן הכלל אשר מוכנים לעשות הכול למען לימוד התורה וטבועה בהם ובנשתוהים מסירות נפש מיוחדת, אבל אין זאת הדרישה מכל אדם, וכבר אמרו חכמים ברכות דף לה/ב תנו רבנן ואספת דגנך מה תלמוד לומר לפי שנאמר לא ימוש ספר התורה הזה מפיך יכול דברים ככתבן תלמוד לומר ואספת דגנך הנהג בהן מנהג דרך ארץ דברי רבי ישמעאל רבי שמעון בן יוחי אומר אפשר אדם חורש בשעת חרישה וזורע בשעת זריעה וקוצר בשעת קצירה ודש בשעת דישה וזורה בשעת הרוח תורה מה תהא עליה אלא בזמן שישראל עושין רצונו של מקום מלאכתן נעשית על ידי אחרים שנאמר ועמדו זרים ורעו צאנכם וגו` ובזמן שאין ישראל עושין רצונו של מקום מלאכתן נעשית על ידי עצמן שנאמר ואספת דגנך ולא עוד אלא שמלאכת אחרים נעשית על ידן שנאמר ועבדת את אויביך וגו` אמר אביי הרבה עשו כרבי ישמעאל ועלתה בידן כרבי שמעון בן יוחי ולא עלתה בידן.

בהצלחה בחינוך הבנים - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה