הלכות ומנהגים

איך אפשר להישמר מלדבר לשון הרע ולשמוע לשון הרע

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד מחילה: ברצוני לשאול שאלה שמציקה לי מאוד והיא בנושא כידוע שעוונות בין אדם לחברו אינו נמחלים עד שמפייסו אך העניין מורכב יותר בכך שלדוגמא יש אנשים שיש להם מידת גאווה או שמכל דבר שלא עושים כירצונם הם נפגעים גם על זה צריך לבקש סליחה איני מבינה ?איני יכולה להיות אחראית על רגשות של בני אדם . אני משתדלת באמת לא לענות לאנשים גם כשהם אינם תמיד נחמדים זה שעת רצון למה לפספס? ודבר נוסף: אני באמת רוצה לקחת השנה עוד משהוא על עצמי וזה לשון הרע קניתי את הספר חפץ חיים אך אני יודעת שאיני מסוגלת לכך ואני באמת רוצה להתחיל להקפיד והבעיה היא כיצד אתנהג עם הסביבה? ההתחלה של שמירת הלשון לדעתי קודם כל לשפוט לקו זכות הרי בכך שדנים לקו זכות ממילא אין לשון הרע אך מה קורה כאשר האדם שמולך אינו מקבל את דברייך באהבה ואף כועס עליהם גם אדם יראה שמיים? כי מצפים ש"תשתף פעולה" עם הכעס וזה היצר vrg אז עדיף לא להגיב? ומה קורה כשמספרים לי איך אוכל להישמר מכך ?וכיצד להגיב? מזה אני חוששת. אשמח לקבל את תשובתכם חודש מבורך

תשובה

שלום וברכה

טוב מאוד שקיבלת על עצמך את הזהירות מלשון הרע, שלא לדבר לשון הרע ושלא להאמין לשון הרע, וכך את ניצלת מחטא זה לגמרי. כאשר אחרים מספרים לך דברים אסור לך להאמין להם, וברגע שאת לא מאמינה להם את לא עוברת על איסור קבלת לשון הרע, וטוב מאוד שאכן את דנה אותם לכף זכות, ובזה את מצילה גם את המספר מהחטא.

את אם את משערת שהוא לא יקבל את לימוד הזכות, יש לך לנסות וללמד זכות על האדם בליבך, אבל לא לנסות ולשכנע את האחר מאחר ובכך חוזר הוא על קיאו. וכמובן שאם את נוהגת כשורה וישנם אאנשים שכועסים על כל שטות אינך צריכ הלבקש את סליחתם, להיפך עליהם לבקש את סליחתך. אנישם קשיי יום כאלמנות יתומים וכוד` מומלץ להיזהר במשנה זהירות, יותר מאנשים רגילים.

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה