חברה והשקפה

ים טטיס

  • ח' אלול התשע"ו
אא

שאלה

בס"ד לכבוד הרב שלום. לא פעם ולא פעמיים לוקחים תלמידים וכן עובדים במקומות עבודה לים המלח לטיול ובמסגרת הטיול המדריך מזכיר ים שהיה לפני כמה מליוני שנים בשם "ים טטיס". אני אישית נשארתי קצת נבוך כי לא ידעתי מה להשיב לאנשים ששאלו אותי איך זה מסתדר שהיה פה פעם ים לפני כמה מליוני שנים לכך שתורה מתארת שהבריאה היתה לפני כמה אלפי שנים. אני מסוג האנשים המאמינים שהבריאה הייתה כפשוטו של מקרא 24 שעות כדעת הרמב"ן ולפי פירוש הרמב"ן אני צריך לתת מענה לעניין הנ"ל.

 

תשובה

שלום וברכה ידידי, 

אעתיק לך תשובתי ששלחתי גם למייל -

 

קיומו של ים טתיס איננו עובדה, אלא תיאוריה שמתבססת על תיאוריה אחרת:

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%99%D7%9D_%D7%98%D7%AA%D7%99%D7%A1

 

עם זאת, קיומו של הים הקדום טתיס מתאים למה שאומר הזוהר הקדוש, שהקב"ה ברא תחילה יבשה אחת, ולאחר מכן פיצל אותה לשבע היבשות שאנו רואים כיום. כך שהעדויות לקיומו של הים טתיס הם עדויות לפיצול היבשה הבראשיתית שברא אלוקים בששת ימי בראשית. היא כנראה התפצלה בזמן המבול, כשנאמר "ויבקעו כל מעינות תהום רבה" (כנראה תנועת הלוחות הטקטוניים).

 

אך המילים "מיליוני שנים" אין להם על מה להתבסס, שהרי התהליך יכל להתרחש גם בזמן קצר של עשרות או מאות שנים. זאת מאחר שהלוחות הטקטוניים יכולים לנוע לאט או במהירות רבה, כפי שקורה ברעידות אדמה. כדור הארץ ללא ספק עבר קטסטרופות בקנה מידה גלובלי (כל הקניונים האדירים הם תוצאה של תנועה פתאומית של הלוחות). אנו מוצאים עדות להיכחדות המונית של בעלי חיים בכל היבשות בעולם. וחשוב מכך - אנו מוצאים שלדי דגים ומאובני דגים על ראשי הרי ההימליה והאוורסט, מה שמעיד על מבול פתאומי שפקד את העולם. כנראה שבתקופת המבול (ומהפיכת סדום ועמורה) - נוצר ים המלח.

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:הבריאהים המלח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה