חברה והשקפה

האם תלמיד ישיבה לא פוגע לעצמו בראייה כשהוא יושב 12 שעות ביום בללמוד?

  • ג' אלול התשע"ו
אא

שאלה

שלום כבוד הרב יש לי שאלה היום אח שלי התווכח עם אמא שלי לגבי הנושא הזה של תלמידי ישיבה והוא אמר שהוא רוצה להיות בישיבה והיא אמרה שהוא צריך בגרות ושתלמיד ישיבה פוגע בראייה שלו שקריאה ממושכת בספר במשך 12 שעות ביום פוגעת בראייה. האם יש התייחסות לכך בדברי חז"ל או בכללי באחד הפוסקים וכיצד יש על תלמידי ישיבה להתנהג ו/או ללמוד?

 

תשובה

שלום וברכה,

 

זו זכות גדולה מאוד להיות בחור ישיבה, ולהגן על כל עם ישראל בכח התורה הקדושה. הרי עמנו שרד במשך 2000 שנות גלות רק בזכות התורה. לא היה לנו צבא ולא היתה מדינה, ועם ישראל שרד נגד אימפריות אדירות באופן הסותר את חוקי ההיסטוריה.

התורה היא שמגינה ומצילה את עם ישראל עד היום הזה. וכל הקשיים והסבל הם בעקבות ביטול התורה והמצוות. להיות בחור ישיבה בדורנו הוא להיות חייל בצבא השם ולהגן על כל עם ישראל.

 

יש כיום ישיבות לחוזרים בתשובה שמאפשרים השלמת בגרויות. יש בימינו גם מכללות לחרדים, והאוניברסיטה הפתוחה, וכולם אינם דורשים בגרויות. ומי שצריך יכול תמיד להשלים. זו עובדה שעשרות אלפי אברכים מסתדרים בכבוד ואף מצליחים לחתן ילדים בכבוד.

 

אני מניח שגם צפייה במסך של מחשב וטאבלט יכולים להזיק לראייה, ולמרות זאת מיליוני אנשים דבוקים למסך כל היום. אולם קריאה בספר באור יום אינה אמורה להזיק לעיניים. להבדיל, סטודנטים באוניברסיטה לומדים כל היום בספרים, ואני מניח שאימותיהם לא מתנגדות לכך.

קראתי שרופאי עיניים ממליצים למי שקורא כל היום, שיסתכל מידי פעם למרחק (שיביט מהחלון או עד לצד השני של החדר), בדרך זו האישון אינו אינו ניזוק מהסתכלות קרובה לאורך זמן.

 

נא לראות:

https://www.hidabroot.org/article/3692

https://www.hidabroot.org/magazine/category/18125

 

בהצלחה!

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:לימוד תורהבני ישבות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה