תורה ומדע

על פי מה נקבעה תוחלת חיים של בעלי חיים?

  • כ' אב התשע"ו
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב דניאל בלס שליט"א. רציתי לשאול האם יש סיבה מסויימת הגלויה לנו, לפי מה נקבעה תוחלת חיים של בעלי חיים וחרקים זמנים שונים? למשל כלבים וחתולים יכולים להגיע לזמן מסויים של 17 שנה לערך, ולעומת זאת חרקים כמו תיקנים מסויימים למשל יכולים לחיות גם מיליון שנה. האם יש לכך הסבר ?

 

תשובה

 

שלום וברכה,

 

גילם של בעלי חיים נקבע לפי נחיצותם בתוך גלגל החיים. כך לדוגמה, פילים מגיעים לגיל 60, והיו עשויים לכלות את כל מאגרי המזון באפריקה (ואז לגווע ברעב בעצמם) - ולכן טורפים כאריות צדים אותם ומדללים את אוכלוסייתם, כך נשמרים החיים באפריקה. תוחלת החיים של אריות הם רק 12 שנה בטבע, וכך אינם מכחידים את אוכלוסיית הפילים.

 

תיקנים חיים רק 15 חודשים, מאחר שהם מתרבים בקצב מהיר. מסיבה זו רוב החרקים אינם חיים יותר משנה, אחרת היו עשויים לפגוע במאזן החיים בטבע.

הנה דוגמה מעניינת שמוכיחה את התכנון שבטבע: נמלים פועלות חיות רק שנתיים, והיה אפשר לטעות לחשוב שהן לא מסוגלות לחיות יותר - אולם התגלה כי המלכה של הנמלים מסוגלת לחיות עד 30 שנה! תפקידה של המלכה כמובן חשוב יותר מתפקיד הנמלים הפועלות, היות והיא מטילה את הביצים. עובדה זו מעידה על הבורא שתכנן את הטבע בדייקנות רבה, עד שאפילו בתוך קן נמלים קבע לכל נמלה לא רק מה יהיה תפקידה בקן, אלא גם כמה זמן תחייה כדי למלא את מטרתה.

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תוחלת חייםבעלי חיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה