אמונה

שאלות על ראשית הבריאה

  • ט"ו אב התשע"ו
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, יש לי מספר שאלות באמונה ואני אשמח אם תוכל לעזור לי בהן: 1. סיפור הבריאה בספר בראשית לא מסתדר לי כ"כ, איך יכול להיות שנבראו צמחים לפני השמש? הרי צמחים זקוקים לשמש? לא מסתדר לי גם שכל היקום- שמש ירח כוכבים.. נבראו אחרי כדור הארץ ביום הרביעי- אני לא ממש בקיא במה המדע חושב בעניין הזה אבל אני מאמין שכדור הארץ נברא אחרי השמש ואחרי הרבה כוכבים. 2. סיפור המבול גם הוא לא מסתדר לי- איך נכנסו כל בע"ח לתיבה? איך הגיעו בע"ח- ביניהם חרקים קטנים שחיים ימים ספורים מכל רחבי העולם אל התיבה- מבחינת המרחק אני מתכוון, ואיך הם התפזרו חזרה לאחר המבול לכל רחבי העולם- גם ליבשת אמריקה לדוגמא שהיית מנותקת בשאר העולם, אבל לא רק אליה כי זה לא מסתדר לי שבעל חיים כמו נמלה יחצה יבשות ויתמקם במקום כלשהו. במחילה הסיפור הזה ניראה לי לא הגיוני בכלל.. 3. לגבי בחירה חופשית והשגחה- ידוע שכל אדם אחראי לבחירות הרוחניות שלו אבל מה לגבי שאר הדברים? הכל זה מלמעלה? למה הקב"ה מגלגל ודואג ומה בידינו? יש דברים לדוגמא שבן אדם לא דתי יעשה- יטוס לחו"ל יסתובב יבלה- לא יעשה עבירות אבל יש ביטול תורה וזה לא מקדם רוחנית האם זה גם דבר שהקב"ה בחר לו מראש? הרי הוא לא היה מכוון בן אדם תורני לדברים כאלה? יש לי עוד כל מיני דוגמאות אבל אני מקווה שזה היה מובן פשוט קשה לי קצת לנסח את השאלה הזאת 4. באופן כללי יש לי כל הזמן שאלות באמונה, זה מקשה עליי להתפלל, ללמוד תורה באמת עם "כל הלב", ולפעמים ממש מטריד אותי בזמנים שאין לי זמן וכוח למחשבות וזה כל הזמן שאלות שונות שקופצות ולא נגמרות. מה עושים עם זה?

 

תשובה

שלום וברכה,

 

1. צמחים יכולים לשרוד יום אחד ללא אור שמש, ומכל מקום אין הכוונה שלא היה אור שמש בכלל, אלא רק שלא סדר המאורות. ראה תשובה מורחבת כאן:

https://www.hidabroot.org/article/126419

כפי שתוכל לראות בכתבה זו, כל הכוכבים השמש והירח נבראו עוד ביום הראשון (עם בריאת היקום), וביום הרביעי הקב"ה תיקן (סידר את תנועתם) כך שאורם חדר לאטמוספירה ונראה לראשונה בכדור הארץ.

 

2. אעתיק לך מקובץ תשובות שכתבתי בשם "שאלות על תיבת נח והמבול":

https://www.hidabroot.org/article/68426

נח לא היה צריך להכניס מיליוני מינים לתיבה, אלא רק את שורשי המינים, שמהם נולדו מאוחר יותר כל סוגי הזנים שיש כיום בטבע (וריאציות בין המינים אינה אבולוציה, כי אין בהם יצירה חדשה או יציאה מתוך מין. אלו רק וריאציות גנטיות בתוך המשפחה).

לפי ביאור הרד"ל, בעלי-החיים למעשה משתנים בהתאם לסביבת המחייה שלהם. לפיכך גם נח לא היה צריך להכניס לתיבה מיליוני בעלי-חיים. נח הוצרך להכניס לתיבה רק את "שורשי המינים", כלומר את מאות או אלפי בעלי-החיים הבראשיתיים אותם יצר הבורא בששת ימי בראשית, ואלו התפזרו והשתנו למינים ותתי-מינים בעולם, רק אחרי יציאתם מן התיבה. 

 

יש למעשה קשר בין כל היבשות בכדור הארץ, ישנם חבלים המקשרים בין היבשות השונות, וזוהי גם הסיבה לכך שאנו מוצאים ביבשת אמריקה את בני האינקה והמאיה - למרות שהם רחוקים מאוד מיבשת אסיה ואירופה. היתה אפשרות טכנית לנדוד ממקום למקום, ובני אדם עשו זאת ללא ספינות. גם בעלי החיים נדדו. עלינו גם לזכור שנדידת היבשות הינה תהליך מתמשך האורך מאות ואלפי שנים, וממשיך להתרחש אפילו כיום, כך שיש להניח שלפני 4000 שנה היבשות היו קרובות יותר זו לזו, או לפחות החבלים המקשרים בין הארצות השונות היו רחבים יותר, ואפשרו מעבר קל ורציף מיבשת ליבשת, מעבר שבימינו הוא קשה ולעיתים אף בלתי אפשרי. מן התורה אפשר ללמוד שהתפלגות היבשות התרחשה לאחר המבול.

 

נמלים יש בכל העולם, כי הם נדדו לכל רחבי העולם, אך לא נדדו ביום אחד, אלא במשך מאות שנים (כל מושבה של נמלים מתקדמת עוד קילומטר, משאירה צאצאים, מתרבה, ומתקדמת עוד. כך חרקים מגיעים אפילו בימינו מאפריקה עד לישראל - דור אחרי דור בהתקדמויות קטנות).

 

3. אמרו חז"ל: "הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים" (ברכות דף לג, ב). פירוש הדבר שאנו אחראים על מעשינו, אלא שהתוצאות של מעשינו נקבעים בידי ה'. ומשמים נקבע אם נצליח או ניכשל. רק "יראת שמים" נמצאת לגמרי בידינו, והיא הבחירה האם להיות צדיק או רשע.

הקב"ה עוזר לאדם להשיג את מה שהאדם רוצה: "בדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכין אותו" (מכות דף י, ע"ב), "בא ליטמא פותחין לו, בא ליטהר מסייעים אותו" (שבת דף קד, ע"א).

ראה גם:

אם הכל משמים – זו לא אשמתי שאיחרתי לאוטובוס?

https://www.hidabroot.org/he/article/119350

 

4. אני מציע שתקרא חוברת שכתבתי בשם "שיחה גורלית" שמתארת דו-שיח על כל השאלות באמונה. לקריאת החוברת חפש בגוגל "שיחה גורלית".

התורה מלמדת אותנו "וידעת היום והשבות אל לבבך כי ה' הוא האלוקים". הכל מתחיל מידיעה, מידע, אך לאחר שמשיגים את הידע הזה צריך להתקרב לקב"ה דרך הלב והמעשים.

ולכן, לאחר שתלמד אמונה ותגיע למסקנות ברורות בנושאים שלא היו לך ברורים עד היום - אז ראוי שתניח לחקירות ותעסוק בלימוד מוסר והשקפה. אני ממליץ על שיעוריו של הרב זמיר כהן, ושל הרב יגאל כהן על אמונה וביטחון.

 

אשמח להשיב על כל שאלה שתהיה לך.

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:סתירותאמיתות התורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה