אמונה

כיפה, דרבנן???

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב!

 יש לי שאלה בעקבות שיחה עם חבר הוא טוען שלא חייב ללכת עם כיפה לדוגמא(זה רק חלק מהטענות..) כי עד לפני מאתיים שנה לא היה חיוב ושזה עוד חלק מכל מני הוספות שהוסיפו במהלך השנים ממתן תורה ועד היום , אז מהי התשובה?? וגם נרות שבת לדוגמא ...( מה עד שחכמים לא קבעו שצריך להדליק נרות שבת אז לא הדליקו???). וגם הוא טוען שחז´ל מדברים על כל מני מצוות שכשאתה מקיים אותם אז כאילו הם נחשבות תרי´ג מצוות (הוא הרבה דברים לא מקיים בטענה שהוא פטור עקב כך... והוא מחשיב עצמו דתי.) מה להגיד לו מה התשובה??? הרי ברור לי שהוא טועה, אבל אין לי כלים אני לא יודע מה להגיד לו.

תשובה

שלום וברכה

ללכת עם כיפה בתפילות וברכות זוהי חובה הלכתית המלוה את העם היהודי כבר אלפי שנים כמצויין בתלמוד בכמה מקומות [ראה מס´ סופרים פרק יד הלכה טו].

כיפה, במהלך היום,  - שכיום יש בה גם משום החיוב מן התורה שלא ללכת בדרכי הגויים ההולכים בגילוי הראש -, נובע מהמבואר בתלמוד שעל ידי כך נשפע יראת שמים על האדם לקיים את כל מצוות התורה, ומי אשר יסרב לקיים מצווה כזו המונעת את האדם מלהיכשל בחטאים. ואין צורך בהסבר שהכיפה מחייבת בהכרח לפרוש ממעשים שנושא הכיפה מצהיר עליהן שהן מחוץ לתחום שלו.

נרות שבת הינה מצווה משבע המצוות מדרבנן, שהתורה שבכתב מזהירה בספר דברים פרק יז שעלינו לקיים את מצוות הסנהדרין וחכמי ישראל ככל אשר יורו לנו, מבלי לסור ימין ושמאל.

המצוות שעליהן אמרו שהן שקולין כתרי"ג מצוות, לא לפטור מיתר המצוות חס ושלום אמרו זאת, אלא שבכח המצוה הספציפית הזאת יבוא לשמירת כלל התרי"ג, ובדומה למה שאומרת התורה על מצוות ציצית, שבכח הציצית שיהיו נתונים בכנפות הבגד יזכור האדם את הבורא כל הזמן, ועל ידי כך יבוא לקיום כלל המצוות. וכנאמר בספר במדבר פרק טו:

"וְהָיָה לָכֶם לְצִיצִת וּרְאִיתֶם אֹתוֹ וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מִצְוֹת ה´ וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם, ...לְמַעַן תִּזְכְּרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֶת כָּל מִצְוֹתָי וִהְיִיתֶם קְדשִׁים לֵאלֹהֵיכֶם".

ועל פי זה תקנו להגיד בעת לבישת ציצית, "וּתְהֵא חֲשׁוּבָה מִצְוַת צִיצִית לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא. כְּאִלּוּ קִיַּמְתִּיהָ בְּכָל פְּרָטֶיהָ וְדִקְדּוּקֶיהָ וְכַוָּנוֹתֶיהָ. וְתַרְיַ"ג מִצְוֹת הַתְּלוּיִם בָּהּ. אָמֵן סֶלָה".

בנוסף, אעתיק קטע מתוך הערך ההלכתי ´´גילוי הראש´´ שבאנציקלופדיה התלמודית:

איסור לילך כשהראש אינו מכוסה.

גילוי ראש שלא בשעת ברכה או תפילה, לא הוזכר איסורו מפורש בתלמוד, אבל מצינו שהחכמים היו נזהרים מלילך בגילוי הראש, ואמרו: רב הונא בריה דרב יהושע לא הלך ארבע אמות בגילוי הראש, לפי ששכינה למעלה מראשו, והוא היה אומר:

והנזהר לכסות ראשו ניצול מן העבירה, ומעשה בחכם שנולד בטבע להיות גנב, והיתה אמו משמרתו כשהיה קטן ואומרת לו כסה ראשך כדי שתהא עליך אימת שמים, ופעם אחת הפיל הרוח את הכיסוי מראשו ונכשל בעברה של גנבה.

כתבו ראשונים שצניעות גדולה נוהגים תלמידי חכמים שלא יתגלה ראשם, וגדולי חכמינו היו נמנעים מלגלות ראשם להיות השכינה מחופפת על האדם ומסוככת אותו, וכיסוי ראש הוא דרך של הכנעה.

יש סוברים שאיסור גמור הוא לילך בגילוי הראש, והאמוראים שנשתבחו בכך הרי זה מפני שמלבד הכיסוי התחתון על הראש נתכסו גם בסודר או טלית, וזו מידת חסידות יתרה, או שנשתבחו בזה שאף ד´ אמות בלבד לא הלכו בגילוי ראש, אבל זמן רב היו כולם נזהרים, ולפי שיש מצוה לכל אדם לילך בכיסוי הראש, לכן אמרו שאם הולכים בגילוי ראש לפני חכמים וזקנים הרי זה חציפות. אולם יש הסוברים שאינו אלא מידת חסידות.

ויש שכתבו שבזמן הזה שאנו דרים בין הגוים, שדרכם לילך בגילוי הראש, יש איסור גמור לדברי הכל, מטעם שנחשב כחקות העכו´´ם, שהרי על ידי כיסוי הראש אנו ניכרים ביניהם שאנו ישראל, וישראל משתנים בשינוי בגדים מהם, ולפיכך המגלה ראשו חשוב כעובר על דת יהודית וראוי לנידוי. ברכה מיוחדת תיקנו בסדר ברכות השחר על כיסוי הראש: בא´´י אמ´´ה עוטר ישראל בתפארה, מפני שאסור להלך בגילוי הראש, או שעל כל פנים מידת חסידות יש בדבר, ולכן מברכים עוטר ישראל, כלומר דרך מעלה ציוונו בכך.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה