חברה והשקפה

אמיתות התורה- אנשים לפני אדם?

  • ד' אב התשע"ו
אא

שאלה

כתוב בפרשת בראשית שקיין הרג את הבל הוא פחד שכל מי שיראה אותו יהרוג אותו, אני לא מבין הרי זה היה בריאת העולם תחילת העולם כמו שצריך להאמין, אם כן היה רק אדם וחווה מי הם כל האנשים הרי לא היו אנשים חוץ מהם, ? וגם עם מי הם התחתנו שיכלו להוליד ילדים ? בקיצור נשמע שהיו אנשים לפני אדם הראשון ?

 

תשובה

 

שלום וברכה,

קין אמר: ""והיה כל מוצאי יהרגני" (בראשית ד, טו).

המילה "מוצאי" אינה מזהה דווקא אנשים.

יש לזכור שאמירה זו נאמרה לאחר היציאה מגן-עדן, ולפני המבול, בזמן שעדיין היו רואים מלאכים, וידעו היכן ממוקם גן עדן: "וישכן מקדם לגן עדן את הכרבים ואת להט החרב המתהפכת לשמר את דרך עץ החיים" (בראשית ג, כד). פירוש הדבר שעד המבול אנשים יכלו לראות את השער לגן-עדן, ואת הכרובים (המלאכים) שמגנים עליו.

רמז נוסף למלאכים שירדו לארץ והתערבו עם בני האדם מוזכר שוב לפני המבול: "הנפילים היו בארץ, בימים ההם, וגם אחרי-כן אשר יבואו בני האלוהים אל-בנות האדם, וילדו להם: המה הגיבורים אשר מעולם, אנשי השם" (בראשית ו, ד).

לפני המבול לא היה עדיין הסתר פנים, קרבנות היו נלקחים באש השמימה, והיה עדיין קשר בין מלאכים לבני אדם. על כן, אפשר להסביר שקין חשש ממלאכים ושדים ומזיקים שיפגעו בו על חטאו.

כמו כן, מסופר שגם בעלי החיים היו בדרגה גבוהה יותר, בטרם היו טורפים. סכנתם מוזכרת לראשונה בפני נח בצאתו מן התיבה: "ואך את-דמכם לנפשותיכם אדרוש, מיד כל-חיה אדרשנו" (בראשית ט, ה). ניתן ללמוד שקודם המבול לא היו בעלי החיים תוקפים אנשים ללא סיבה, אלא היה בלבם פחד מכל בני האדם. מכאן ניתן להסביר שקין פחד מבעלי החיים המסוגלים לחוש בחטאו ולתקוף אותו.

אך ישנו הסבר פשוט יותר על דרך הפשט:

"ויידע אדם עוד את-אשתו, ותלד בן, ותקרא את-שמו שת:  כי שת-לי אלוקים זרע אחר תחת הבל, כי הרגו קין. ולשת גם-הוא יולד-בן, ויקרא את-שמו אנוש; אז הוחל, לקרוא בשם ה'" (בראשית ד, כה).

בתורה מסופר כי לפני המבול חיו אנשים במשך מאות שנים. אדם וחווה היו מודעים לחטא הנורא שנעשה. קין ידע שיוולדו עוד בני אדם רבים אחריו, והוא יחיה במשך מאות שנים יחד איתם - הם אשר יבקשו לנקום את דם הבל.

איזכור החשש מבני אדם מוזכר גם בסיפורו של למך, שהרג אדם בטעות (המדרש מספר שלמך לא ראה היטב, והרג בטעות את קין במהלך ציד שגרתי). למך הכריז: "ויאמר למך לנשיו, עדה וצילה שמען קולי נשי למך, האזנה אמרתי: כי איש הרגתי לפצעי, וילד לחבורתי. כי שבעתיים, יוקם-קין; ולמך, שבעים ושבעה" (בראשית ד, כג).

למך האמין שהאזהרה שנאמרה משמים להגנת קין - תהיה תקפה לגביו אפילו יותר. שהרי קין הרג בכוונת תחילה, ולמרות זאת ה' הגן עליו, קל וחומר למך שלא הרג בכוונה.

 בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תורהאמיתות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה