אמונה

ספר מדיטצייה וקבלה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום ,אני משתתף בשיעורי תורה ומתחזק ואני מתעניין גם במדיטציה,ויש ספר שאני נורא רוצה לקרוא הוא נקרא מדיטצייה על פי הקבלה מאת הרב אריק קפלן ,בספר הזה הוא מביא שיטות להתעלות רוחנית מתורתו של רבי חיים ויטל ועוד ועיינתי בו וראיתי שיש שם שם ה וניקוד ואותית כל מיני דברים מהקבלה ורציתי לדעת אם אני יכול ללמוד אותו כי הבנתי שהוא רב אמיתי, ולא כמו מתחזחים שכותבים ספרים ומוסרים שיעורים על הקבלה וזה כפירה בעצם . אז האם זה מותר לקרוא את הספר הזה תודה..

תשובה

לכבוד השואל,

נא למחול על האיחור בתשובה עקב רוב פניות לאתר.

בדקתי עד כמה שהיה באפשרותי לקרוא מן ספר "מדיטצייה יהודית" (באנגלית: Jewish Meditation) שנכתב ע"י ר"ר אריה קפלן.

ע"פ ההלכה מותר לך ללמוד בספר לפי שמחברו היה יהודי דתי חשוב ושומר תורה ומצוות. ואם תמצא כלים בספר שישמשו לך כעזר בעבודתך את השם, אז מה טוב ומה נאים, שהרי כל שאיפתינו הוא להגיע ל"וטהר לבנו לעבדך באמת".

אמנם זה אני מוכרח להוסיף, שמצאתי בכתביו דברים שאינם מדוייקים, וכגון כשאומר בהקדמה שע"י מדיטצייה אפשר להגיע לידי שליטה מוחלטת של המחשבה ושליטה על תת-ההכרה - אין זה מדוייק. כי אם אמנם שאפשר להגיע דרך מדטצייה לשליטה גדולה על המחשבות, וגם אולי לשליטה אפילו על חלק מן הדברים המגיעים מן התת-הכרה (ובזה עצמו כמובן שיש כבר תועלת רבה), מכל מקום בנוגע לחלק התת-הכרה שהם שכבות היותר עמוקות שבתוך נפש האדם - שמוגדרים בספרי קודש כחלקי הנשמה היותר עמוקות - על חלקים כאלו יתכן שלא יקנה עליהם שליטה ע"י מדיטצייה והרגילות המחשבה, כי לחלק מאותם הדברים המגיעים אלינו מתת-ההכרה יש להם שורש שעוד יותר גבוה משורש המחשבה (חלק הנשמה שהיא שורש למחשבות מוזכרת בספר מאור ושמש על התורה בפרשת פנחס דיבור המתחיל "או יאמר וידבר משה אל השם (א)); ואשר על כן, הטענה שאפשר להגיע לשליטה מוחלטת אפילו על חלק התת-הכרה אינה מדוייקת.

ולכן אייעץ אותך שתוכל ללמוד בספר ככל שהוא מוסיף לך באופן חיובי בהתקשרותך להשם יתברך, ואתה מזדהה עם מה שנאמר ומרגיש באופן איטואטיבי שמה שאתה לומד הוא דבר אמת, והכלי והטכניק שנזכר שם למעשה עוזר לך בעבודת השם שלך, אז לך והצלח אתו. אבל באם תמצא איזה משפט בספר שלא מתיישב אתך באופן אינטואטיבי וקשה לך לקבל, יש לך לבדוק בעוד מקורות בכדי לברר אם אותו הגדרה היא אכן מדוייקת.

ואסיים בברכה, שנזכה כולנו להתקרב להקב"ה ע"י כל האמצעים הטובים המצויים לנו כיום, ושנזכה להנצל מכל טעות ומכשול,

בברכה,

רב נחום

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה