נשים

דחוף!! הריון

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

כבוד הרב, האם חייב לטבול לפני הריון? אם כן מתי? אני ממש לא יודעת כלום על טבילה יכול להיות שאחד מהסיבות שאני לא יכולה להכנס להריון כבר שנה? אם תוכל לענות מאר מאד אשמח ויודה לך תודה

תשובה

שלום לך בת ישראל היקרה

כל יהודייה צריכה לטבול בכל חודש לאחר שמסתיים המחזור של הווסת ואכן מי שלא הולך למקווה יכול להימנע ממנו פרי בטן.

והנה קיצור ההלכות 

לאחר חמישה ימים מתחילת המחזור, {או ארבעה ימים לספרדיים} וכמובן רק לאחר השלמת המחזור, בסוף היום החמישי לפני שקיעת החמה עלייך לבדוק את הנרתיק בבגד כותנה דק מכובס. 

בדיקה זו נקראת בפי חכמים "בדיקת הפסק טהרה". לפני הבדיקה תרחץ היטב סביב לאותו מקום. עליה לקחת פיסת בד לבן רך ונקי (יש לזכור לבדוק היטב את בד הבדיקה לפני הבדיקה כדי לוודא שאכן הוא נקי לגמרי), להכניס אותו עמוק עד מקום שיכולה ולבדוק את עצמה היטב היטב בכל הצדדים בתנועה סיבובית. 

אם נמצא על בד הבדיקה כתם בצבע הנוטה לאדום או לשחור, עליה לבדוק את עצמה פעמים נוספות עד שבד הבדיקה יהיה נקי. מכל מקום, הבדיקה האחרונה חייבת להיות לכל המאוחר לפני שקיעת החמה. אם גם הבדיקה האחרונה אינה נקיה, תבדוק האשה את עצמה למחרת (או לאחר מכן). בכל מקרה שנמצא כתם על בד הבדיקה, גם אם צבעו אינו נוטה לאדום או לשחור ואין שהות לבדיקה נוספת לפני השקיעה – יש לשאול רב אם הבדיקה נקיה כדין.

מאותו רגע שהבדיקה היתה נקיה כדין, עליה ללבוש לבנים נקיים בצבע לבן.

 שבעה נקיים

אחרי בדיקת הפסק טהרה, חייבת האישה – החל ממחרת לבדוק את עצמה במשך שבעה ימים רצופים, פעמיים ביום, פעם בבוקר ופעם אחרי הצהרים לפני השקיעה. שבעה ימים אלה נקראים בפי חכמים "שבעה נקיים". כל הבדיקות תיעשנה באותו אופן שבודקים בדיקת הפסק טהרה, האישה מכניסה פיסת בד רק ונקי עמוק עד מקום שיכולה ובודקת עצמה היטב בכל הצדדים בתנועה סיבובית. אם אינה יכולה לבדוק את עצמה בצורה כה יסודית כל שבעת הימים, תבדוק כך לפחות פעם אחת ביום הראשון של שבעת הנקיים (ממחרת הפסק טהרה) ופעם נוספת ביום השביעי ושאר הבדיקות תעשה כפי יכולתה.

במשך "שבעה נקיים" תלבש לבנים בצבע לבן, ביום ובלילה, 

 לאחר שהאישה ספרה שבעה נקיים היא יכולה לטבול בלילה שלאחר היום השביעי, דהיינו בלילה השמיני לתחילת ספירתה. לדוגמא: אישה שעשתה בדיקת הפסק טהרה ביום רביעי אחר הצהרים, טובלת בשבוע שלאחר מכן בלילה שבין יום רביעי ויום חמישי אחרי צאת הכוכבים. 

ההכנות לטבילה

בשעת הטבילה במקווה צריכים המים להגיע לכל מקום בגוף. כמו כן יש לדאוג שגם המקומות שהמים אינם חודרים אליהם בדרך כלל בשעת הטבילה, כגון הפה והאוזן יהיו נקיים לחלוטין. ההכנות לטבילה נועדו להבטיח כל זאת. ההכנות לטבילה הן:

1. יש לגזור את הצפרניים בידים וברגליים ולנקות אותן היטב. אישה הרגילה לגדל ציפרניה במיוחד לשם נוי תשאל רב כיצד לנהוג.

2. לנקות היטב את הפה וביחוד בין השיניים (ולא תאכל עד אחרי הטבילה) שניים תותבות הניתנות להסרה חייבים להוציא. ביום לפני הטבילה ראוי לא לאכול מאכלים החודרים בין השיניים כגון בשר וכיו"ב (בשבת וביו"ט – אוכלת בשר).

3. יש להסיר תכשיטים, משקפיים וכו´

4. אם יש דבר המחובר או דבוק לגוף כגון דם קרוש בפצע שאינה יכולה להסירו, תחבושת גבס וכדו´ וכן אם עליה לשים צמר גפן באוזניים או שיש לה סתימה זמנית בשן לא תטבול מבלי לשאול רב. ביום שלפני הטבילה ראוי לא לעסוק בדברים הנדבקים לגוף, כגון דבק פלסטי.

5. יש לחפוף את הראש במים חמים. עליה להסתרק היטב ולהתיר את הקשרים שבשערות הראש ובשער שבמקומות אחרים שבגוף. אין לטבול בשיער קלוע בצמה או אסוף בכל צורה שהיא.

6. יש לרחוץ את כל הגוף במים חמים ובמיוחד מקומות שיש בהם קמטים וקיפולי עור כגון בית השחי, סדקי האצבעות וכו´ וכן את העיניים, האוזניים, האף וכו´ צריך להסיר כל לכלוך, כל דבר שנדבק לגוף, כגון שיירי דבק וכד´.

7. טוב לעשות צרכי הגוף לפני הטבילה.

לאחר שסיימה את הכנותיה, עליה לוודא שניקתה את עצמה היטב ושהסירה כל דבר מחובר או דבוק לגוף. (משום כך נוהגת האחראית על הטבילה במקווה לבדוק את גוף האישה לפני הטבילה). את ההכנות לטבילה אפשר לעשות גם בבית, אלא שבמקרה כזה תסתרק שוב לפני הטבילה, ולא תאכל כל דבר עד אחרי הטבילה. רצוי לדקדק ולהתחיל את ההכנות לפני שקיעת החמה ולסיימן סמוך לטבילה.

בליל שבת עליה להשלים את החפיפה והרחיצה וכו´ לפני הדלקת הנרות. כמו כן יכולה להדליק נרות ולהתנות שאינה מקבלת את השבת עד גמר ההכנות (מובן שעליה לגמור את הכנותיה זמן מה לפני שקיעת החמה). אם האישה החלה בהכנותיה באופן שלא תספיק לסיימן, תאמר לבעל להדליק נרות. לאחר הטבילה תנגב את הראש ותקפיד שלא תבוא לידי סחיטת השערות, האסורה בשבת, וכן לא תפרוס בשבת את המגבת לייבוש.

הטבילה

בשעת הטבילה צריכה האישה להימצא כולה בבת אחת בתוך המים. אסור שאפילו שערה אחת תשאר בחוץ. על האישה לעמוד על קרקע המקווה ולהתכופף קצת. הידיים אינן כפופות ואינן צמודות לגוף, הרגלים פסוקות מעט כדי שהמים יגיעו לכל מקום בגוף. מאותה סיבה אסור לקפוץ את הפה יותר מדי, להדק את השיניים, לעצום את העיניים בכוח או לקפוץ אגרופים. יש לדאוג לכך, שאישה היודעת את הדינים תהא נוכחת בשעת הטבילה ותשגיח שהטבילה תיעשה כהלכה. אחרי הטבילה, בעודה נמצאת בתוך המים מברכת הטובלת את ברכת הטבילה: "ברוך אתה ה´ אלוקינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וצוונו על הטבילה". אחרי הברכה נוהגות הנשים לטבול פעם שניה וכן ראוי לעשות.

עד כאן.

יצויין שמומלץ מאוד ללמוד את הדברם אם מדריכת כלות, ואשמח לכוונך למדריכת כלות בעיר מגורייך שתלמד איתך ללא תשלום, כיתבי לי את עירך ואכוונך למדריכה. 

אשמח לכוונך עוד ולהיות לצידך על כל שאלה ועל כל ספק

בהערכה רבה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה