אמונה

בקשה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, אשמח אם תוכל לפרט, כיוון שזהו ענין מטריד אם חס וחלילה נולדתי כדי לתקן ונגזר עלי לחיות ללא בת זוג, אז אלו הם צער וייסורים רבים. והאם התפילות יכולות לשנות את תכלית התיקון ובכל זאת למצוא את זיווגן כיוון שאני מכיר גברים ונשים יראי שמים שלצערנו עדיין רווקים והם כבר בני 50 ומעלה בברכת חתימה טובה ותודה רבה

תשובה

שלום וברכה

בספר הזוהר הק´ (ויחי רכט א) בפסוק המלאך הגואל אותי מכל רע, מבואר שצריך האדם להיות זכאי למצוא את הזיווג שלו אע"פ שזה נגזר כבר מלפני היצירה, ושם כתוב בזה"ל [בתרגום ללשון הקודש]:

 "רבי חייא פתח ואמר (משלי יט יד) בית והון נחלת אבות, וכי נחלת אבות הן והלא הקב"ה נותן הכל לאדם, אלא מכיון שהבית באה לאדם בירושה וכן לפעמים יורש כל ממונו מאביו ונמצא בידו נחלת אבותיו, אבל ומה´ אשה משכלת, מכיון שאשה הבאה לנחלת האדם אינו אלא נחלה מהקב"ה בעצמו, שהרי כבר בטרם באו לעולם כבר הכריזו על זיווגם ברקיע שהקב"ה מזווג זיווגים, ולפי זכייתם במעשים טובים כך יזכו לקחת זיווגם, והכל גלוי לפני הקב"ה ולפי מעשיהם הטובים כך הוא מזווג את זיווגם, שלפעמים כשהקב"ה מביא מעשי אדם במשקל ונראה שקלקל מעשיו עולה זיווגו לאיש אחר עד שיוכשר במעשיו [או לזמן ידוע], וכשיזכה לתקן מעשיו או כשיגיע זמנו ליקח זיווגו או אז ידחה גבר מלפני גבר, ובא האיש ההוא ונוטל את חלקו, וזה קשה לפני הקב"ה מהכל לדחות איש מפני איש, ולפי כל אלו החשבונות הקדוש ברוך הוא הוא זה הנותן אשה לאיש וממנו באים ומתעוררים הזיווגים, ועל כן נאמר (משלי יט יד) ומה´ אשה משכלת", עכ"ל.

וביאור הדברים לפי המבואר בזוהר הק´ במקום אחר שאלו הנשמות המגולגלות אין להם בת זוג - והם המשיגים זיווגם רק על ידי תפילה ורחמים, ככתוב בזוהר (לך לך צא ע"ב) שרק מי שנולד בלא בת זוג יוכל להעתיר ברחמים שתינתן לו בת זוג של מי שהוא אחר, ותועיל תפילתו באופן שהאיש ההוא [הבן זוג האמיתי] אינו ראוי לפי מעשיו לקחת כעת את בת זוגו, וזה לשון הזוהר בתרגום ללשון הקודש:

 "בא וראה, שכל אותן צורות הנשמות שבעולם עומדות לפניו זוג זוג, לאחר מכן כשמגיעה שעתן לבוא לעולם הזה הקב"ה מזווגן לזוגות, אמר רבי יצחק הקדוש ברוך הוא אומר: בת פלוני לפלוני, ...אמר ר´ יוסי מה צורך לכרוז זה והלא עומדין בזיווגן כמקדם? כמו שאמר רבי חזקיה אמר רבי חייא באותה שעה ממש שיוצא נשמת אדם בעולם יוצאת נשמת בת זוגו ומזדמנת עמו, אמר רבי אבא  זכאים הם הצדיקים שנשמותיהם מתעטרות לפני המלך הקדוש עד שלא יבואו לעולם, שכן שנינו באותה שעה שהקב"ה מוציא נשמות לעולם כל אותם רוחות ונשמות כולם כלולות מזכר ונקבה המחוברים כאחד, ונמסרות ביד אותו המלאך הממונה על ההריון ולילה שמו, ובשעה שיורדות הנשמות ונמסרות בידו מתפרשין הזכר והנקבה זה מזו, ולפעמים קודם אחד לחבירו, ומוריד אותן לבני אדם, וכשמגיעה שעת זיווגן הקדוש ברוך הוא היודע בטיב כל אותם רוחות ונשמות מחבר אותם כבראשונה, ומכריז עליהן, וכשהן מתחברות בזיווגן נעשין גוף אחד ונשמה אחת משני בחינותיהן ימין ושמאל כראוי, ועל זה נאמר אין כל חדש תחת השמש".

 "ואם תאמר, הרי שנינו אין מזווגין לאדם אשה אלא לפי מעשיו ודרכיו של האדם, כן הוא ודאי, שאם זכה ומעשיו כשרים זוכה לבת זוגו שלו להתחבר עמה כמו שיצאו מאוצר הנשמות יחדיו, אמר רבי חייא, מי שהוכשרו מעשיו באיזה מקום ראוי לו לחפש ולתבוע את בת זוגו, אמר לו הרי שנינו לעולם ימכור אדם כל מה שיש לו וישא בת תלמיד חכם, שאצל תלמיד חכם נמצא הפקדון שאצלו הקב"ה מפקיד פקדונו, שנינו בסוד המשנה שכל אותם שבאו בגלגול הנשמות [שאין להם בת זוג עצמית, כדלהלן] יכולין להקדים על ידי תפילה ולהשיג לעצמם בת זוג, ועל זה התעוררו החברים: אין נושאין נשים במועד אבל מקדשין שמא יקדמנו אחר ברחמים, ויפה אמרו החכמים ´אחר´ דווקא [שזה הבא בסוד הגלגול נקרא אחר], ועל כן קשין זיווגן לפני הקב"ה , ועל הכל נאמר וודאי כי ישרים דרכי ה´".

 "רבי יהודה שלח לרבי אלעזר, אמר, הודיעני סוד הדבר, אותם הבאים בגלגול הנשמות האיך מזדמנות להם בנות זוג, שלח לו כתיב (שופטים כא) מה נעשה להם לנותרים לנשים וגו´, וכתיב לכו וחטפתם לכם וגו´, פרשת בני בנימין [שנהרגו בפלגש בגבעה ונותרו מהם אנשים שלא היה להם בת זוג עד שהלכו וחטפו מהמחוללות בשילה] מוכיח על ענינינו, ועל זה שנינו שמא יקדמנו אחר ברחמים, כי אותו אחר אין לו בת זוגו, אבל תמצא זה באופן שאדם נשא בת זוגו ולא היו לו ממנה בנים, ומת, מצווה על אחיו שיבוא וייבם את אשת אחיו ואח"כ כשנולד בן הרי שאותו בן הנולד הוא הוא המת שחזרה נשמתו לעולם בגלגול, וזה הוא ´אחר´ שאין לו בת זוג שהרי אמו היא בת זוגו, ועליו אמרו ´שמא יקדמנו אחר ברחמים´ שיכול הוא להקדים ברחמים ליקח בת זוגו של אחר ברחמים ובתחנונים, ואף על גב שאמרתי לך שיוכל להקדים על ידי תפילה, מ"מ לא יוכל לפעול זה אלא אם כן בן זוגה של אותה אשה רשע, וזה האחר המבקש רחמים צדיק, אמר רבי  יהודה זה הוא ודאי מה שאמרו קשה זיווגו של אדם לפני הקדוש ברוך הוא".

עד כאן דברי הזוהר בעניין.

וזהו סוד הכתוב "אלוקים מושיב ´יחידים´ ביתה" - לעשות חיבור לנשמות המזדווגים יחד שלא על פי ההכרזה בזיווג ראשון.

וכמבואר בדברי רבינו משה חיים לוצאטו זצוק"ל באגרת הנדפסת בספר אוצרות רמח"ל (עמוד שלט) המגלה סתרים בזיווג מחודש הנעשה תחת הזיווג הראשון שהכריזו עליו קודם יצירת הולד, ומברר שבוודאי נעשה חיבור גם בנשמותיהם של אלו המזדווגים בזיווג המחודש אשר לא באו ממקור אחד וזה לשונו:

"דהנה כל הדברים אשר בין איש לאשתו הלא קודש קדשים הם בעצמם, אך סכלות בני האדם תחזירם לאבי אבות הטומאה. ובאמת זה ענין רע אשר שלט האדם בליעל באדם מיום אכלו את העץ אשר נאסר לו, כי שלטה הערוה במקום שלא היה שם שום בושת ופגם מתחילה. ...כי הנה כתוב "אלקים מושיב יחידים ביתה" וכו´, והוא סוד גדול. כי הנה ידענו, לא כל אחד נוטל את בת זוגו, ואם כן ודאי הנשמות הן משורשים חלוקים ואיך יתחברו? אך סוד הענין, כי מלבד השורש אשר לנשמות יש להם בית בסוד "מבית אביך" המפורש ברעיא מהימנא פרשת כי תצא יעויין שם. ובהיות שתי נשמות ראויות להתחבר לצורך בחינת תיקון אחר יבנה להם בית חדש כי הוא עומד להתחדש לפי הצורך במלכות, וסודו "ויעש להם בתים", "בית יעשה לה ה´", והוא דבר יכול להתחדש אפילו שלא בסדר הנמצא כבר במאורות, ולכן בית חדש ימציא הקב"ה לנשמות האלה ובבחינת בית זה נמצא ביניהם חיבור, וסוד זה "אלוקים מושיב יחידים ביתה", וקראם "יחידים" כי הלא יחיד בלא בת זוגו. ...אך ודאי כי כל דבר קדושה יכולה חס וחלילה הסטרא אחרא לטמא אותו, על כן שכל אדם יבין לשמור כל מצוות קדושה וגדר ערוה", עכ"ל. וע"ע "אגרות ותעודות" של הרמח"ל (עמוד ריז).

זה העניין בקצרה, ויש בזה אריכות רבה בספרים הק´. ותמיד יש להתחזק בביטחון ואמונה, ולא צריך להיות בררנים כל כך, בענינים צדדיים ולא חשובים, בפרט בגיל מתקדם. כשתמצא אשה טובת לב ויראת שמים, הרוצה לבנות אתך בית ביראת שמים, יש להתקדם ברצינות רבה.

הסטייפלער זצ"ל ענה למי שהוא שבא להתאונן לפניו בגיל מתקדם ושאל: "איפה הבת זוג שלי שהכריזו לפני הלידה?", הוא ענה לו: "כבר נפגשת איתה באחת הפגישות הראשונות שלך, ודחית אותה אז מסיבות כאלו ואחרות !!!! וככל הנראה היא כבר התחתנה עם מי שהוא אחר.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה