שאל את הרב - כללי

למה התורה נכתבה בצורה כזו שאפשר לפרש אותה במלא אופנים

  • כ"ג ניסן התשע"ו
אא

שאלה

שלום! לאחרונה תהיתי למה התורה נכתבה בצורה כזו שאפשר לפרש אותה במלא אופנים ויש מלא מפרשים ומלא פוסקים? לא היה יותר טוב שיהיה ציווי והסבר אחד ופירוש אחד וכולם ילכו כך ללא יוצא מן הדופן וללא דעה אחת של רב כך ודעה אחרת כך וכו.. למה ה לא הסביר בצורה מפורשת מה צריך לעשות במדויק והשאיר מקום לדעות , פסקים, הלכות ופירושים רבים?

תשובה

 
שלום וברכה,
 
אין מחלוקות על עיקרים בהלכה, אלא רק על הפרטים. עובדה שלא נמצאת מחלוקת בגמרא האם תפילין צריכות להיות מרובעות או שחורות וכיוצא באלו השאלות. המחלוקות בחז"ל עוסקות תמיד בפרטים הקטנים, ולא בעיקרים שמוסכמים בפי כל. הדבר דומה לעץ שיש לו גזע גדול ועצום, רק שמתפצלים ממנו ענפים שונים. כך גם התורה שבעל פה היתה מקובלת וידועה, והמחלוקות היו רק בפירוש הפרטים הקטנים שנוגעים לפרטי מצוות. נא לראות כאן את ההסבר המלא:
 
עם זאת, אמרו חז"ל על מחלוקות בית הלל ובית שמאי ש"אלו ואלו דברי אלוקים חיים". זאת מכיוון ש-ה' בכבודו נתן את האפשרות לפרש את התורה במקומות מסויימים, כאשר רצון ה' היה לאפשר את קיום ההלכה בשני אופנים. על דרך החומרה ועל דרך הקולא.
 
התורה רחבה מיני ים, ולכן יש שבעים פנים לתורה, וכל מה שעתיד תלמיד חכם לחדש נאמר למשה רבנו בסיני. כך אמרו חז"ל: "שמא יאמר אדם היאך אני למד תורה מעתה - תלמוד לומר כולם נתנו מרועה אחד. אל אחד נתנן. פרנס אחד אמרן. מפי אדון כל המעשים ברוך הוא דכתיב (שמות כ, א) 'וידבר א-לוהים את כל הדברים האלה" (חגיגה דף ג, עמוד ב).
 
כך התורה גם מחכימה אותנו, על ידי חקירת רצון ה' ולמידת רצונו באופנים השונים הנלמדים בתורתו הקדושה. בדרך זו התורה חודרת לשכל ומחדדת אותו, עד ששכלנו מתחבר לשכל האלוקי. שהרי ה' הוא אינסופי ונצחי, ולכן גם תורתו היא אינסופית ונצחית.
 
כשם שיש אופה ויש סנדלר וכו', כך ה' רצה שיהיה בעולמו מספר אופנים בקיום התורה וחלקיה, ולעיתים גם צורך הדור משתנה, ולכן עליך לנהוג לפי פסקי הרבנים שבדורך.
להבדיל, הדבר דומה למחוקק שכותב בספרו שהעונש לגנב הוא "עד חמש שנים", ובכך נותן לשופטים שבכל דור את האפשרות להחליט האם מגיע לגנב יותר או פחות שנים לפי מצבו. כך ה' הצפין בתורה את האפשרויות השונות שיבואו לידי ביטוי על ידי תלמידי החכמים שבדור.
אך ודאי שאין מחלוקת על העיקרים בתורה, ואין מקום לטעות בה.
 
בברכה,
דניאל בלס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה