חברה והשקפה

מלחמות ודתות

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

הרבה נוהגים לטעון שהדתות הן אחת הסיבות העיקריות למלחמות מדוע באמת בורא עולם נותן שאנשים ילחמו אחד נגד השני רק כי הם טוענים שהם אלה שמקיימים את מצוות הבורא כמו שצריך? כיצד יתכן שבורא עולם יכול לתת לכך להתרחש?

תשובה

שלום וברכה

הדת היהודית, לא חרחרה ריב ולא ניסתה לעורר מלחמות בעולם על רקע של דת. שני הדתות העיקריות בעולם הנצרות והאיסלאם, הינן אמונות שנוסדו על בסיס הדת האמיתית היחידה - קרי דת משה וישראל. ויש מטרה אלוקית במציאות הנצרות והאיסלאם בעולם, כמו שפירש הרמב"ם בסוף ספרו היד החזקה, ומטרות אלו מצדיקות גם את חידודי החרבות ביניהם, וזה לשון הרמב"ם:

"אף ישוע הנוצרי שדימה שיהיה משיח, ונהרג בבית דין, כבר נתנבא בו דניאל שנאמר ובני פריצי עמך ינשאו להעמיד חזון ונכשלו. וכי יש מכשול גדול מזה. שכל הנביאים דברו שהמשיח גואל ישראל ומושיעם ומקבץ נדחיהם ומחזק מצותן. וזה גרם לאבד ישראל בחרב ולפזר שאריתם ולהשפילם ולהחליף התורה ולהטעות רוב העולם לעבוד אלוה מבלעדי השם".

"אבל מחשבות בורא עולם אין כוח באדם להשיגם, כי לא דרכינו דרכיו ולא מחשבותינו מחשבותיו. וכל הדברים האלו של ישוע הנוצרי ושל זה הישמעאלי שעמד אחריו, אינם אלא לישר דרך למלך המשיח ולתקן את העולם כולו לעבוד את ה´ ביחד. שנאמר כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם ה´ ולעבדו שכם אחד".

"כיצד. כבר נתמלא העולם כולו מדברי המשיח ומדברי התורה ומדברי המצוות ופשטו דברים אלו באיים רחוקים ובעמים רבים ערלי לב והם נושאים ונותנים בדברים אלו ובמצוות התורה אלו אומרים מצוות אלו אמת היו וכבר בטלו בזמן הזה ולא היו נוהגות לדורות ואלו אומרים דברים נסתרות יש בהם ואינן כפשוטם, וכבר בא משיח וגלה נסתריהם. וכשיעמוד המלך המשיח באמת ויצליח וירום וינשא מיד הם כולן חוזרין ויודעים ששקר נחלו אבותיהם ושנביאיהם ואבותיהם הטעום".

זהו נוסח חוק היסוד של ההיסטוריה האנושית: קיימת תוכנית אב אלוקית לגאולת האדם. ואף כי זירת פעולתו של האדם בעולם הינה רחבת ממדים, אין ההיסטוריה שדה הפקר, למרות החופש הבלתי מוגבל שהעניק הבורא ליציר כפיו, לעשות ככל העולה על רוחו- לעולם לא יוכל לחרוג מן התוכנית האלוקית עצמה, אף לא לשנותה.
 
נצרות איסלם וגאולה - בין אם יעשה את המעשה הטוב ובין אם יבחר בדרך הרעה, התוכנית ההיא תצא לפועל. ולא עוד, אלא גם מעשי האדם הרעים משרתים אותה. אחי יוסף ממחישים היטב חוק זה. הם מכרו את יוסף כדי למנוע את הגשמת חלום המלכות שלו, והנה דווקא במעשה המכירה קרבו אותו לכס המלוכה. זו רק דוגמא אחת מאלו הפזורות בתנ´´ך ובספרי התולדה.

באספקלריה זו רואה הרמב´´ם את הנצרות והאיסלאם. למרות היותם האיום הגדול ביותר שקם לעם ישראל, הן מבחינה פיזית והן מבחינה רוחנית, ועל אף כוונותיהם ומעשיהם הנתעבים כלפי עמנו, שירתו גם הם את מטרת גאולת האדם והעולם.,

הגאולה, כפי שהיא מובנת ביהדות, הינה ארצית, בעולם הזה דווקא. היא לא יכולה לצמוח בחלל הריק. היא לא תהיה גאולה, אם הבריות לא יחושו בחסרונה ולא ישאפו אליה. כאן, לדעת הרמב´´ם, תרמו הנצרות והאיסלם בבלי דעת, תרומה חשובה. הם יצרו את הרקע הנוח לאפשרות בוא הגאולה. הם עוררו את הציפייה אליה בלב מאות מיליונים, שתלו בתודעת מאמיניהם את השאיפה לעולם מתוקן, לחיי חסד, אמת ויושר במלכותו של משיח. כאשר תבוא גאולת אמת, יהיו מוכנים לה נפשית, יקסלו בשורתה ויגאלו.

עקב כך, שרוב העולם מקבל את חיותו ככלי לשמש את עבודת השם ועובדי השם, אזי כאשר המלחמה תביא לקירוב צעדי הגאולה לאנושות, היא תצא לפועל. גם כאשר אומה מאבדת את זכות הקיום לשימוש לכלי זה דינה להאבד כיון שאינה משרתת את המטרה לשמה נבראה, גורמת לעומס אכלוסין בעולם ועוד. כמובן שאנו כבני אדם אסור לנו להתייחס ולשפוט אף פעם את הזולת דרך משקפיים כאלה וחובה להתייחס לכל אדם ברחמנות, אבל בגדול בהתנהלות ההשגחה האלוקית זו הדרך שבה מתנהלת. ולכן לעיתים רעש אדמה מחריב ישובים שלמים , רעב ממית מליוני אנשים, או מגפה מכלה חצי אירופה, הכל בדקדוק למטרות שלשמם נברא ונוצר העולם.

בהצלחה - מנשה ישראל


 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה