חברה והשקפה

למה לא מקבלים אתיופים

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

יש לי שאלה ראיתי חדשות היום ואני רואה ומבין דרכם על כל הזיעזועים שקורים והרציחות ומה שקורה בעולם ואני מאמין ועוד יותר מתחזק מהאתר. יש לי שאלה היום בחדשות הראו שבתי ספר או גנים דתיים לא מקבלים את עולי אתיופיה, למה זה ככה? הרי גם הם יהודים.

תשובה

הנה הודעת בעל דין

חברת הכנסת רונית תירוש (קדימה) מאשימה את משרד החינוך בעשיית הון פוליטי על גבם של הילדים העולים מאתיופיה. זאת מאחר ואינו מוכן לקבל את הפשרה שהושגה אתמול בין בתי הספר בפתח תקווה לראש העירייה. כזכור הודיעו מנכ"ל משרד החינוך והשר סער כי הפשרה אינה מקובלת שכן נעשתה מאחורי גבם, כלשונם. תירוש מצידה אינה מקבלת את הדברים שנראים כעירוב אגו אישי בסוגיות מהותיות.

בראיון ליומן ערוץ 7 מספרת תירוש, בעבר מנכ"לית משרד החינוך, על ביקורה אתמול בבתי הספר המדוברים בפתח תקווה. לדבריה היא חשבה שהיא צפויה לפגוש טאליבן, כלשונה, אך נתקלה במציאות שונה לחלוטין. התברר לה שמדובר בבתי ספר המשלבים ילדים עולים מאתיופיה בכל הכיתות ואין בדבריהם כל שיקול גזעני, אלא אך ורק דרישה לגיטימית של בית ספר פרטי המבקש שתלמידיו יעמדו בקריטריונים דתיים מחמירים יותר מהמקובל.

היא מציינת בדבריה כי היא אמנם מתנגדת באופן עקרוני לבתי ספר פרטיים, אך משכבר מדובר בבתי ספר שכאלה יש לקבל את דרישותיהם באופן ענייני ולא כאקט גזעני, בעיקר כשפני הדברים בשטח שונים בתכלית. היא מספרת שבתי הספר מסייעים מזה שנים לעולים מאתיופיה באפיקים שונים ודרישתם העכשווית נובעת בעקבות העלייה המוגברת מאתיופיה שהתנקזה לאזורם בימים בהם הכיתות כבר מלאות. "יש שם עליה מוגברת", מספרת תירוש, "לא הייתה לכך היערכות וכעת הם ביקשו שהתלמידים ישולבו במשורה. יותר בכיתה ו´ ופחות בכיתה א´ כי אין מקום. לא נתקלתי בגזענות", היא קובעת.

בתום ישיבה שקיימה תירוש אתמול עם הנהלות בתי הספר הגיעה להסכמה המתואמת עם עיריית בפתח תקווה ולפיה ישולבו התלמידים במקביל לשילוב חלקם בבתי ספר אחרים, בהם של ש"ס. זאת תוך שהעירייה מסיעת בתקצובם. לדאבונה הסדר זה לא
היה מקובל על הנהלת משרד החינוך. "אחר הצהרים בשימוע שנערך אצל המנכ"ל לא התקבלה הפשרה כי זה ´נעשה מאחורי גבם´. מערבבים פה אגו", קובעת תירוש.

לטעמה של חברת הכנסת תירוש גם לתקשורת חלק במהומה העכשווית כאשר גופים כמשרד החינוך מבקשים להצטייר כלוחמים נגד גזענות ובוחרים להם זירה בה אין כלל גזענות. "מעוררים כאן מהומה על לא מאומה. אם כבר נמצא פתרון למה הם מערימים קשיים? אפשר להתעקש אחר כך על מקומם של בתי הספר הפרטיים. כעת אפשר לפתוח את שנת הלימודים. מישהו רוצה להיות אביר זכויות המיעוט ולנצל את הגל התקשורתי", אומרת תירוש.

"קל לצבוע את הבעיה בגזענות", מאשימה תירוש ומבקרת בכירים מאוד שתקפו את בתי הספר מבלי לבדוק את הנתונים. בדבריה נראה כי את ביקורתה היא מותחת על ראש הממשלה שהגדיר את האירוע כ"פיגוע מוסרי", וכלפי נשיא המדינה שקרא לנוער לצאת ולהפגין בפתח תקווה.

"אי אפשר לעצום עיניים מבלי לראות את המצוקות", היא אומרת ומספרת כי הציעה לשר סער לפנות לרב הראשי הרב עמאר "שידבר על ליבו שההיתר המוגבל לקלוט רק בבתי ספר דתיים יוצר קושי". תירוש מביעה סיפוק שבקשתה זו התקבלה ואכן סער פנה לרב על מנת להקל את הלחץ בבתי הספר הדתיים.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה