שבת

מזמורים לשבת

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

התחלתי ברוך השם ללכת לבית הכנסת לתפילות, האם אפשר לקבל הסבר על הקטעים שמוסיפים בשבת לפני תפילת ערבית, ולפני תפילת שחרית.

תשובה

שלום וברכה

הראשונים מסבירים את התוספות בכך שבשבת אנו זוכים לתוספת בנשמה, תוספת בחלק הרוחני הנמצאת באדם, וחלק זה מתאווה להודות ולשבח את הקב"ה, ובשל כך אנו מוסיים לזמר שירות ותשבחות נוספים על אלו שאנו אומרים בימות החול.

ניתן להוסיף טעם בשים לב לקבוצת המזמורים שמוסיפים בליל שבת וביום שבת. מקובל בידי חז"ל שמכלל פרקי התהילים שחיבר דוד המלך, אחד עשר מהם חוברו על ידי משה רבינו [ורק קבלו כמה שינויים על ידי דוד המלך] והם הפרקים מפרק צ´ בתהילים עד פרק ק´.

אנו אומרים בליל שבת שבע מפרקים אלו, וביום שבת חמשה מפרקים אלו. והסיבה לכך אפשר למצוא בדברי מרן האריז"ל שגילה סוד מסודות השבת בספרו וזה לשונו.

"ישמח משה במתנת חלקו, כי כשעלה משה רבינו עליו השלום אל הר סיני לקבל התורה, ניתנו אליו אלף חלקי אורה, וכשחטאו ישראל בעגל נסתלקו ממנו בעוון ישראל ולא נשתייר בו רק חלק אחד מן האלף, והיא סוד האלף הקטן בפסוק ויקרא אל משה. ולפי שמשה לא אבדם ע"י חטא עצמו אלא בעוון ישראל, לכן, הקב"ה משלים אליו אלו האלף חלקים מחלקם של ישראל שהם בחינת אותם האורות והכתרים שקיבלו ישראל בהר סיני ואח"כ נתפרקו מהם כמו שאמר הכתוב ´ויתנצלו בני ישראל את עדיים מהר חורב´, ומשה נטל אותם ונשלמו חלקי האור שלו בחלקם של ישראל".

"והנה בכל ערב שבת בבוא ליל השבת חוזר משה רבינו עליו השלום לקחת אותם הארות של אלף חלקים שלו עצמם שנאבדו ממנו, ולוקחם בסוד תוספת קדושת שבת, וכיון שלוקח את החלקים משלו, הוא מחזיר לישראל אותם ההארות שלקח מחלקם, והוא מחזיר את אותם חלקי האור לישראל בכל ערב שבת בסוד תוספת קדושת שבת".

"וזה סוד "ישמח משה במתנת חלקו" פירוש, כי משה הוא שמח עתה ביום השבת במתנת חלקו עצמו האורות שנאבדו ממנו, ועתה נתנו לו במתנה ביום השבת, והכוונה לומר ולהגיד מעלת משה רבינו עליו השלום, ששמח בחלקו ודי לו בזה, ותיכף מחזיר האורות של עם ישראל להם ואינו נוטלם לעצמו, כי חפץ הוא לזכות את הרבים, ואינו אומר כיון שאני לא חטאתי והם חטאו בעגל ובעבורם אבדתי שלי א"כ גם עתה אעכב את שלהם בידי, אמנם הוא שמח במתנת חלקו, ואז מחזיר להם חלקם, ונמצא כי בזה ניכרת מעלת משה רבינו כי עבד נאמן קראת לו, כי אע"פ שהפקיד השי"ת בידו פקדון חלקם של ישראל הנה עתה ביום שבת הוא עבד נאמן להחזיר הפקדון לבעליו והם ישראל", עכ"ל.

ואולי לכן אנו מעוררים זכותו של משה במה שאנו קוראים ומשוררים להקב"ה דווקא במזמורים שהוא חיבר, בכדי להכיר טובה למשה רבינו, וכבר הארכיו חז"ל שהמתים נהנים כשאומרים דברי תורה שהם חידשו בעולם הזה. ובכך אנו כביכול מחזירים טובה למשה רבינו בכך שאנו אומרים בשבת דווקא את המזמורים שהוא חיבר.

אשמח להאיר את עיניך בכל עניין שתמצא לנכון.

עלה והצלח - מנשה ישראל  


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה