שאל את הרב - כללי

הורים חילונים בחג

  • ט' ניסן התשע"ו
אא

שאלה

שלום! אנחנו מזמינים את ההורים שלי לכל החגים כבר שנים....בהתחלה ביקשנו שלא יבואו עם רכב אלא ברגל(אנחנו גרים באותו הישוב אך חש מרחק של 20 דקות הליכה בערך) ואכן הם בהתחלה היו מגיעים לפני כניסת החג ואחרי הסעודה היו הולכים ברגל...לפני זמן לא רב הסתבר לנו שהם מחנים את הרכב רחוק והתעלמנו....השנה הם באים אלינו וברור לי שהם יסעו ברכב משום שאבא שלי חולה מאד מאד , אם נגיד משהו הם עלולים להפגע מאד מאד ואין שום מצב שיבואו ברגל או שישארו ללון אצלינו ... מה לעשות ? לפגוע בהם? זה מאד מסובך.... פעם אמרו חי שמספיק פעם אחת שאמרתי להם לא לנסוע ואני לא צריכה לעקוב אחריהם.....

תשובה

לכבוד השואלת, 

אסור לגרום להורים לעבור על איסור מלאכה, ועדיף שלא יגיעו מאשר יגיעו על ידי איסור. 

לכן היית מייעץ לך להרים להם טלפון, ולהגיד להם, שהואיל ואת יודעת בבירור שהם יסעו במכונית כדי לבוא אליכם ליום טוב, ושאלת עכשיו את הרב והוא אמר שהדבר אסור; לכן, אע"פ שאתם לא "תסגרו עליהם את הדלת" אם הם בכל זאת יחליטו להגיע  ליום טוב, מכל מקום את רוצה שהם ידעו שאסור לכם לגרום להם את זה. ולכן את מבקשת בכל לשון של בקשה, אם יואילו נא להגיע לפני היום טוב, ואח"כ לישון אצלכם או באיזור שלכם ולמנוע בזה את חילול היום טוב - ואע"פ שאין זה כל כך נעים בשבילהם. 

ואם הם בכל זאת מסרבים, ואומרים דברים כמו, "זה לא שייך לך, אנו עושים את העבירה", או "אל תגידו לנו עוד פעם מה לעשות", אז תעני להם: "זה כן שייך לנו, כי במה שאתם עושים אתם גורמים לנו עבירה, וזה לא רק שייך אליכם לבד. לכן אבקש מכם בכל לשון של בקשה שתענו לבקשתינו להגיע מקודם היום טוב ולהשאר באיזור, או שרק תגיעו לשאר החג במוצאי יום טוב או בחול המועד."

וככל הנראה זהו המקסימום שתוכלו לעשות. 

ואם בכל זאת יגיעו בזמן היום טוב באיסור, אין לך לומר להם כלום, כי הרי שוחחתם על הכל כבר מקודם ליום טוב ומחית במעשיהם. אבל במצב כזה, אחרי היום טוב תצטרכו לשקול עוד הפעם - עם רב שמכיר מקרוב את כל פרטי ונתוני המצב -אם אפשר להמשיך במצב כזו שכרוך בה חילול יום טוב להמשך זמן, חלילה. ויש לתכנן איתו עצה האיך למנוע את המצב מלהימשך ככה - אולי על ידי שליחת חבר או מי שההורים מעריכים אותו, שידבר איתם על הנושא בכונה להשפיע עליהם שיעריכו את רגשותיכם.

בברכת חג כשר ושמח, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה