חברה והשקפה

למה מתערבים כל האומות בעניין ירושלים, מי שאל אותם

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

כבוד הרב אני מאוד מודאגת. קראתי היום בעיתון כי בועידת הפתח [הנחשבים למתונים שבין הפלסטינים] הוצג נייר עמדה בו נקבע כי העם הפלסטיני ימשיך להקריב קרבנות עד שירושלים תושב לריבונות הפלסטינים כשהיא נקיה מהתנחלויות ומתנחלים. סוף ציטוט. מה אתה אומר, האם אין סוף לסכסוך, מה יהיה כאן, הרי אין כאן שום מוצא, הערבים והיהודים מתעקשים, אומות העולם גם הם מחווים דעות אל תבנו כאן ואל תבנו שם. מה יהיה כאן ???.

תשובה

שלום וברכה

עיוור מי שלא רואה איך לנגד עינינו מתגשמים נבואות הנביאים אשר חזו על ירושלים של זמנינו עוד לפני כאלפיים ושלש מאות שנה.

כך ניבא הנביא זכריה [פרק יב]:


להבין עד כמה ירושלים הינה לסף רעל לכל העמים כדבר הנביא, איך שכמעט בעל כורחם הם יתחבו את אפם לתוך הרעל הזה ששמו ירושלים, וזה יהיה המניע וגלגל המירוץ של פרוץ המלחמה האחרונה.

ירושלים היא חוק, המעניק לה את שמה המיוחד ואת סגולתה. בלעדיו, אין היא יותר ירושלים, כי אם סתם עיר בירה. עוד פריז אחת, עוד לונדון, טוקיו או קהיר. וחוק חייה זה נסתר היה מעין רואה אלפי שנים. ועתה, הולך הוא ונחשף, יום אחר יום, ותבל כולה מתמלאת משאונו. הוא כופה את עצמו היום על העולם כולו. אוחז בגרונם של מדינות וטורד את שלוות האומות, אומות גדולות כקטנות.

 
 
 
במקרה של ירושלים אנו כבר יודעים, דברי הנבואה מתגשמים והולכים. לעינינו מתגשמים והולכים. במקומות רבים מתארים הנביאים את מלחמות האחרית מסביב לירושלים, בזכריה, ביחזקאל ועוד. מלחמות בה ייטלו חלק כל מדינות העולם. כך פירש יונתן בן עוזיאל (פרשן תנ´´ך מתקופת סוף בית שני. תלמיד הלל) את הפסוק המפורסם בישעיה (ס´´ב, א´): ´´למען ציון לא אחשה ולמען ירושלים לא אשקוט´´, וכה הם דבריו: ´´עד דאעביד פורקן לציון לא אניח לעממיא ועד דאייתי נחמא לירושלים לא אשקיט למלכותא´´. ביאור: לא אניח לאומות לחיות ביניהם בשלום עד שאפדה את ציון, ועד שלא תבוא הנחמה לירושלים- לא אשקיט את המדינות.
הנה כי כן, תלוי איפוא שלום העולם בגורלה של ירושלים, ממש כטענת הגדולים שבשונאינו. אולם לאין ערוך היא תמונת המצב הבהירה שמצייר לנו ספר ´´הזוהר´´, וכה נאמר בו: ´´ובני ישמעאל עתידים בזמן ההוא לעורר יחד עם כל עמי העולם לבוא לירושלים שכתוב (זכריה י´´ד): ´´ואספתי את כל הגויים על ירושלים למלחמה´´. ´´ויתאספו כל העמים ויעשו עצת שלום ביניהם ויתהפכו לישראל להשמיד, מפני שהקימו להם מלכות, ותהא עת צרה ליעקב, אומנם לא יבוא לשבר, אלא ממנה יושע´´ (זוהר ובאחד מפרשניו הרמ´´ק).
שימו לב למרכיבי תמונת העתיד של ה´´זוהר´´. • בני ישמעאל כמוליכי המתקפה. • הם יעוררו את כל העולם. • לבוא למלחמה על ירושלים. • השנאה כלפי עם ישראל תהיה משום שהקימו מלכות. דומה, כי תמונה זו מוכרת לנו. היא צובעת בצבעים עזים את המציאות הפוליטית של ימינו אלה.

(כדאי קורא יקר, בימים מעיקים אלה, לשנן גם את המרכיב העתידי המופיע בדברי הזוהר: ´´אומנם לשבר לא יבואו וממנה יוושע", כלומר, הוא מבשר לנו שבמציאות העגומה טמון הפיתרון וההצלה. כדאי להעניק לו קרדיט לספר ´´הזוהר´´ גם לגבי העתיד אחר שהיטיב לצייר את פרטי תחילת המאורעות).

ובכן, לא טירוף מערכות בפוליטיקה העולמית הוא שהעלה את בעיית ירושלים לראש דאגות העולם. אין לפנינו צירוף מקרים מקרי ונטול היגיון. מאחורי התסבוכת הבינלאומית קיימת תוכנית קדומה. וזו, רק מגבירה את השאלה: מה פשר כל זה? מה הבשורה בכל אלה? מדוע יתאחדו כל העמים נגד ירושלים? מהו, בקיצור, חוק ירושלים?
בסוף כל הניסיונות - חוק ירושלים הוא אחד מאמונות היסוד של היהדות. זו האמונה כי יש ייעוד להיסטוריה האנושית והעולם צועד לעבר תיקונו הרוחני והנעלה. חץ הזמן מורה לעבר המטרה, היא חברת העתיד, בה יוגשם עיקרון החיים לאור האידיאלים של הצדק והמוסר, שהם אלוקיים ביסודם, ורק בהם טמונה אפשרות חיי האושר בעולם הזה. לאור אמונה זו לא התוהו ובוהו שולט בחיי אנוש, כי אם הבחירה החופשית.
יכול אדם או האנושות כולה לבחור בדרך הטוב, הצדק והיושר, ולייסד בכך את מלכות השלום בעולם. וברשות האדם לבחור באלטרנטיבה (ובזו אומנם בחר), בחיים של משחקי כוח אפלים, מלאים שאיפות עצמה וכיבוש, כבולים לתאוות החומר, המצמיחות כל מלחמות איש ברעהו ושואה אחר שואה בתולדות העמים והמדינות. אולם גם אז, אומרת היהדות, תעלה ותופיע מלכות המשיח על במת העולם.
כאשר כל ניסיונות השווא של האנושות לבסס את חייה על עקרונות שונים מעקרונות הרוח יכשלו, כאשר כל האידיאלים האנושיים יתפוררו תוך שפך דם רב (דוגמת הקומוניזם בדור זה) תתעורר המבוכה הגדולה, שתצמיח בסופו של דבר את האמת בלבבות, שתפנה אותם מחדש אל חיי הרוח, שם עולם התיקון. כי האלוקים, בורא עולם ואדם לא הניח את האנושות לגמרי לנפשה. במקביל לחוקי טבע יצר חוקי מוסר והיסטוריה, תוכניתו תצא לפועל בכל מקרה, יבחר האדם את דרכו ככל שיבחר, ויהיו כוונותיו במעשיו ככל אשר יהיו.
 
 
 
<div align="justify>בלבותינו במיוחד גורמת מיתקפה בינלאומית זו למועקה כבדה, הקוראת להתמודדות מחודשת, לעריכת חשבון נפש וקביעת עמדות. אך אין להתעלם מכך. היא מטלטלת יום יום יותר ויותר בריות ברחבי תבל, עד כי בבוא יום המהפך, לא יישאר איש אדיש למתרחש, ובגאולתה יראה כל אדם גם את גאולתו הוא. כי הנאבקים נגדה לא יודעים זאת, אך את מאבקה הם נאבקים. המגנים אותה מעל כל במה בעולם יוצרים במו ידיהם את שבחיה. הקוראים למלחמה עליה מביאים, בבלי לדעת, את השלום שלה, שיהיה פרוש על פני כל תבל. כי חוק הוא- חוק ירושלים.


בהצלחה - מנשה ישראל




להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה