חברה והשקפה

כרטיס אדי

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

ע´פ מה שקראתי באתר ראיתי שאסור לחתום על כרטיס אדי ורציתי לדעת אם אפשר הסבר ומקורות מפורטים למה אסור ומי הרבנים שאוסרים? (כי ראיתי שיש הרבה רבנים שממליצים וגם כמה שחתומים) והאם בנ´א שחתם בחייו בתנאי שזה יהיה בהסכמת המשפחה האם המשפחה צריכה להתנגד? בתודה מראש על כל פעולתכם מוטי

תשובה

שלום וברכה

גדולי ומאורי הדור שליט"א כמו מרן הרב אלישיב שליט"א ומרן הרב עובדיה יוסף שליט"א ואיתם כל גדולי התורה האמיתיים סבורים שאין לחתום על כרטיס אדי בשום אופן.

דעת מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א לא השתנתה גם בשנה האחרונה כשהקיל לגבי רגע קביעת המוות, >כאן


אינני יודע על איזה ´רבנים´ כבודו מדבר שהתירו את החתימה על כרטיס אדי, דעת הרבנות הראשית שכל עוד והרופאים מתנגדים על פיקוח רבני בעניין אין לחתום על הכרטיס.

גם אותם אלו רבנים מעטים שהקילו בעניין התנו להוסיף על החתימה ´באישור רב....´ ומכיון שהחוק עדיין לא מכיר בהתנייה הזאת, אין לחתום על הכרטיס.

אם הממשל היה מעוניין שרבים מאוד יחתמו על הכרטיס באישור הרבנים החרדיים, הם חייבים להסכים לנוכחות רב מוסכם בכל שלבי ההתלבטויות עד לקביעת רגע המוות. כל עוד והם לא מסכימים על העניין האשם במיעוט החותמים מוטל אך ורק על מקבלי ההחלטות בממשל.

כמה דברים להבהרה:

 א. האדם אינו בעלים על גופו למכור או לתת איברים בחייו.

ב. האדם אינו בעלים על גופו למכור או לתת איברים לאחרי שימות.

ג. המשפחה אינם בעלים על גוף קרובם המת למכור איבריו.

ד. כשנמצא לפנינו אדם שמת מוות סופי, ולא רק מוות מוחי, ואפשר להציל חיים באיברי המת, מותר -בעיקרון- לקחת איברים מהמת בכדי להציל חיים, ואין דבר העומד בפני פיקוח נפש.

ה. במקרה שבאות ד` אין צורך באישור מהמת בחייו, או ממשפחתו לאחרי המוות, בכדי להתיר את נטילת האיברים.

ו. אין היתר לקחת איברים בכדי להקל על החיים כמו נטילת קרנית לצורך השתלות להטבת הראיה, וכמובן שלא לצורך מחקר וכו`.

ז. ההיתר לנטילת אברים לאחרי המוות, היא רק אחרי ההגדרה ההלכתית של מוות. ולא כפי שהחוק החילוני קובע.

ח. פוסקי ההלכה שליט"א לא השתוו ביניהם על רגע קביעת המוות, ובענינים כאלה הדין הוא, שכל עוד והדבר במחלוקת הפוסקים ויש ספק שמא המוטל לפנינו עדיין מוגד כחי, אין לגעת בו, גם לא לצורך פיקוח נפש של חולים אחרים, שאין דוחין נפש מפני נפש.

ט. אין לחתום על כרטיסים כל שהם, א. מפני שלא האדם בעלים על גופו, וכשמותר לקחת איברים אין צורך להסכמתו. ב. מכיון שהחותם על כרטיסים כאלה מפקיר את גופו להגדרות חוקתיות של קביעת המוות, ולאו דוקא לפי קביעת המוות ההלכתית, כמו כן אין לתת אימון מוחלט ברופאים שאינם שומרי תורה שאכן ימתינו עד למות כל גזע המוח, כשלדעתם ההמתנה איננה מוסרית.

המוסר שאינו נובע אך ורק מן התורה יכול מחר להחליט שמותר גם לעשות זאת כמה שעות לפני המוות, ואולי תסביר לי לולי התורה למה בעצם לא, הרי אפשר להחזיר את האדם לבריאות במחיר חיים של שעות ספורות שלא אדם העומד למות תוך זמן. לעומת זאת המוסר האלוקי לא תשתנה ויסודותיה קבועים בדיוק כמו חוקי טבע בלתי משתנים.

כך שברור שאין ההלכה מתנגדת להציל חיים באיברים של מתים, אלא שכל עוד והאדם לא מת באופן סופי אסור לגעת בו.

וה` יעזור לכל עם ישראל להיות בריאים ושלמים - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה